Nefit Turbo 32 storing 6A

Glw

  • #1
Ik heb problemen met een Nefit Turbo 32 cv uit 1987, hij geeft storing 6A.
Wanneer ik hem reset licht een 6 op op het display, er klinkt een klik en de brander gaat aan (te zien door het kijkglas), na enige seconden klinkt er weer een klik en gaat de brander uit. Dit herhaalt zich 3 maal, dan knippert het display afwisselend 6 en A, en springt de reset schakelaar naar buiten.
Ik heb de ontstekingspen al vervangen, maar dat helpt niet. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #3
Gasdruk aansteekbrander (laten) controleren,

Andere mogelijkheid is dat de Logica geen ionisatiestroom voelt.
In dat geval, Logica vervangen.

suc6
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #4
Kan ook de onsteekpen zijn.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #5
Is al vervangen geeft TS aan !!
 

Lytjepole

  • #6
Anders voor de zekerheid ook nog even de kabel van de ionisatiepen vervangen. En de ionisatiestroom (laten) nameten.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Kan dus niet bij deze ketel, er zit geen ionisatiepen met kabel in.

Ionisatiestroom meten kan wel, maar dan als een afgeleide op een pen van de MBC.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #8
Minimaal 5microampere op startgas en 10 op vollast,

weerstand bougiekabel 5 kilo-ohm.
 

Glw

  • #9
Ik heb nu van alles geprobeerd, ook brander schoongemaakt en het branderdek dat een beetje gekruld was bij de aansteekbrander weer rechtgemaakt en de naad dichtgekit, en nieuwe pakkingen. Aansteekbrander gaat aan en brandt met een mooie blauwe vlam, maar floept dan weer uit. Ik heb geprobeerd de ionisatiestroom te meten (tussen de testpen en de aarde) maar ik meet helemaal niks :(. Misschien is mijn meter niet geschikt?
De kabel en aansluiting van de ontsteek/ionisatiepen lijkt mij goed, want hij ontsteekt meteen.
 

Lytjepole

  • #10
De ionisatiestroom ligt in de orde van grootte die de meeste huis-tuin-en-keuken multimeters niet kunnen meten. Als de ketel meteen na het aangaan van de aansteekbrander in storing valt, zou ik denken dat hij geen of te weinig ionisatie meet. In dit geval moet het dus haast wel de ionisatiepen of de bougiekabel zijn.
Overigens zegt het feit dat de pen wel vonkt niet zoveel over de hoeveelheid ionisatie stroom die hij geeft.

(kan het zijn dat dit bij dit type ketel de afstand tussen branderbed en ionisatiepen eigenlijk te groot is?)

@ Arie1 hieronder: dat is inderdaad wat ik bedoel, alleen weet ik niet uit het hoofd bij welk type/bouwjaar die schuine toegepast moet worden.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #11
Afstand kan idd te groot zijn, of te klein. Je hebt namelijk 2 verschillende pakkingen een schuine en platte.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #12
Een Turbo uit 1987 moet de witte platte pakking tussen, mits de brander nooit vervangen is.

Ik heb het vermoeden dat je dit probleem in de logica moet zoeken.
Branderautomaat vervangen.

suc6
 

Glw

  • #13
Ik heb de bougiekabel gemeten, en krijg een waarde van 1 K Okm. Elders heb ik gelezen dat dat een correcte waarde zou zijn?
Ik vrees dat ik op zoek moet naar een vervangende electronica.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #14
Klopt 1000 Ohm
 

Glw

  • #15
Ik heb er een andere logica ingezet (ook een 500, maar een nieuwere versie met 5Kohm kabel) en nu springt de hoofdbrander wel aan. Alleen geeft hij nu de storing 3 na enige tijd. Een nieuwe drukverschilschakelaar hielp niet, dan valt hij gelijk in storing 3. Brander is helemaal schoon van binnen, alle vliegen etc zijn eruit. Volgens sommige verhalen zou er een rooster boven de ventilator zitten dat vervuild zou kunnen zijn, maar ik kan geen rooster vinden. Overigens valt hij minder snel in storing 3 als de kap niet op de ventilator zit. (syfon en condensplaat zijn ook schoon, plus een nieuwe pakking). Hopelijk heeft iemand nog een idee waar ik zou kunnen zoeken.
 

Treblow

  • #16
Hoofdbrander.
 

Ceevee

  • #17
Hallo, zijn de ribbebuizen die je ziet als de brander verwijderd is ook goed schoon? Er zit ook nog een plaat onder de warmtewisselaar die zie je als de condensbak verwijderd is, deze plaat kan klem zitten, voorzichtig loswrikken met een schroevendraaier en schoonmaken, ook daar zie je weer ribbebuizen deze ook schoonmaken. Als er boven op de ventilator een kapje zit met een gat van 80 mm zit daar waarschijnlijk een filter in deze ook schoonmaken.als je dit allemaal gedaan hebt, alles weer monteren behalve de brander. je kunt dan via de opening waar de brander hoort met je vulslang de ketel nog een keer schoonspoelen. wel opletten dat je afvoer is aan gesloten en niet overloopt. hierna moet hij weer starten.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #18
Ventilator demonteren, en met perslucht schoonblazen.

suc6
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Uitgaande van de vragen van TS lijkt me het beste een vakman de reparatie te laten doen.
 

Glw

  • #20
Ik heb de brander nog een keer goed schoongemaakt bij de doorvoeren naar de drukverschilschakelaar. Sindsdien werkt hij nu al 10 dagen zonder problemen.
Mijn dank voor alle adviezen. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu