In ons huis was een open trap aanwezig. Met drie kleine kinderen (waaronder een baby) vonden wij dit niet zo'n veilig idee, vandaar dat we de trap dicht wilden maken (stootborden plaatsen). Omdat het de tweede trap is, is de achterkant in het zicht; deze moest er dus een beetje knap uitzien. Op diverse fora (waaronder klusidee) was niet echt een goed eenduidig stappenplan te vinden; uiteindelijk heb ik de trap dichtgemaakt op basis van informatie van diverse topics, aangevuld met input van diverse kennissen. Hopelijk heeft een ander hier in de toekomst iets aan.
Plan
Het plan was om stootborden tegen de treden aan te plaatsen, ongeveer zoals in dit plaatje. Daarbij kwamen echter een heleboel vragen kijken; hoe zorg ik dat de boel niet gaat kraken, moet ik lijmen, spijkeren of schroeven, moet ik wel of geen latjes gebruiken en hoe werk ik die af; wat voor materiaal gebruik ik voor de stootborden etc. Op basis van diverse adviezen heb ik de volgende stappen doorlopen:
Maken stootborden
Maken latjes
Aan de onderzijde van de treden heb ik latjes bevestigd (vuren, 18x18 mm), die moeten voorkomen dat het stootbord wordt weggetrapt.
Aftekenen en bevestigen latjes
Voor het bevestigen van de latjes heb ik gekozen voor een combinatie van montagekit en schroeven. Door de kit was er wat directe hechting, maar kon ik nog iets schuiven. Met de schroeven kon ik de latjes precies op de juiste plek positioneren.
Bevestigen stootborden
Na het bevestigen van de latjes eindelijk de stootborden. Helaas moest hier lokaal nog een extra uitsparing gemaakt worden omdat de bevestigingsdoppen van de trap in de weg zaten, zie hieronder.
Zoals hierboven aangegeven heb ik de verticale zijde van de stootborden iets afgerond, zodat deze in het midden ca. 2 mm dikker is. Door het stootbord goed tegen de bovenliggende trede aan te duwen, wordt deze iets op spanning gebracht, wat het risico op kraken beperkt. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een 'domp'; zie hieronder.
Vullen gaatjes, afkitten naden en schilderen
Na het bevestigen van de stootborden is het tijd voor de afwerking.
Hopelijk heeft een ander hier ooit iets aan.
Plan
Het plan was om stootborden tegen de treden aan te plaatsen, ongeveer zoals in dit plaatje. Daarbij kwamen echter een heleboel vragen kijken; hoe zorg ik dat de boel niet gaat kraken, moet ik lijmen, spijkeren of schroeven, moet ik wel of geen latjes gebruiken en hoe werk ik die af; wat voor materiaal gebruik ik voor de stootborden etc. Op basis van diverse adviezen heb ik de volgende stappen doorlopen:
- Maken stootborden
- Maken latjes
- Aftekenen en bevestigen latjes
- Bevestigen stootborden
- Vullen gaatjes en afkitten naden
- Schilderen
Maken stootborden
- Voor de stootborden heb ik een afweging gemaakt tussen multiplex en MDF. Uiteindelijk is de keuze gevallen op 12 mm dik multiplex, omdat dit materiaal zich wat stijver gedraagt dan MDF en dus op termijn minder snel last zou moeten krijgen van kraken. Ik denk echter dat ook MDF een prima keuze had geweest.
- De hoogte van de stootborden heb ik ca. 0,5 cm kleiner gehouden dan de verschilhoogte tussen de treden. Hierdoor wordt een vloeiender overgang gecreëerd tussen stootbord en de trede waar deze aan bevestigd wordt. Deze hoogte heb ik in de bouwmarkt op maat laten zagen.
- De zijkanten van de stootborden heb ik iets smaller gemaakt dan de breedte van de treden, om kraken te voorkomen. Tussen de zijkanten van de stootborden en de boom van de trap ontstaat dus een naad. Omdat de trap een halve draai maakt, moesten bijna alle stootborden aan de zijkanten onder verstek gezaagd worden. Ik heb daarvoor een afkortzaag gekocht (was een goed excuus voor deze aankoop :-)), waar ik inmiddels bij meer klussen al veel plezier van heb gehad.
- Om kraken te voorkomen heb ik de bovenzijde van het stootbord iets afgerond. Het midden van het stootbord is ca. 2 mm hoger dan de uiteinden. Dit lijkt weinig, maar het is meer dan genoeg. Dit kostte me wel behoorlijk wat schaafwerk, wat op de kopse kant van multiplex niet echt een pretje is.
- De zichtzijde aan de onderkant heb ik iets afgerond.
- In onderstaande foto liggen de gezaagde stootborden klaar voor gebruik.
Maken latjes
Aan de onderzijde van de treden heb ik latjes bevestigd (vuren, 18x18 mm), die moeten voorkomen dat het stootbord wordt weggetrapt.
- Ook deze latjes moesten in verstek worden gezaagd
- Het uitmeten van de lengte van deze latjes was vrij lastig, omdat er nog geen richtpunt was. Het stootbord was betrekkelijk makkelijk af te meten aan de achterkant van de traptreden, maar de latjes moeten iets langer worden om het stootbord goed tegen te houden. In een enkel geval moest ik het latje meermaals iets afkorten om hem op de juiste maat te krijgen.
- Een aantal latjes moest een wat bijzondere vorm krijgen om netjes aan te sluiten op de trede waar deze aan bevestigd werd; zie onderstaande afbeelding.
- De zichtzijde van de latjes heb ik iets afgerond.
Aftekenen en bevestigen latjes
Voor het bevestigen van de latjes heb ik gekozen voor een combinatie van montagekit en schroeven. Door de kit was er wat directe hechting, maar kon ik nog iets schuiven. Met de schroeven kon ik de latjes precies op de juiste plek positioneren.
- Het aftekenen van de latjes was best lastig, omdat je handen tekort komt. Het even omhooghouden van de stootborden en hierlangs een kras zetten is te makkelijk gedacht. De stootborden zijn voor de bevestiging nog krom. Bovendien heb je de neiging om ze iets te kantelen, zodat ze uiteindelijk niet recht zouden zitten. Hulp van een tweede persoon is hier aan te raden.
- Na het aftekenen heb ik het begin van de gaatjes geboord. Ik heb bewust niet doorgeboord, om te voorkomen dat bij de bevestiging montagekit door het schroefgat wordt geperst.
- Tevens heb ik de schroefgaten iets verzonken, om in de eindsituatie een glad oppervlak te krijgen.
- De latjes heb ik bevestigd met montagekit en schroeven; hieronder een impressie.
Bevestigen stootborden
Na het bevestigen van de latjes eindelijk de stootborden. Helaas moest hier lokaal nog een extra uitsparing gemaakt worden omdat de bevestigingsdoppen van de trap in de weg zaten, zie hieronder.


Zoals hierboven aangegeven heb ik de verticale zijde van de stootborden iets afgerond, zodat deze in het midden ca. 2 mm dikker is. Door het stootbord goed tegen de bovenliggende trede aan te duwen, wordt deze iets op spanning gebracht, wat het risico op kraken beperkt. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een 'domp'; zie hieronder.


- Voorafgaand aan de montage heb ik van alle stootborden nogmaals gecontroleerd of deze goed passen zonder te klemmen.
- Voor het vastzetten van de stootborden heb ik gebruik gemaakt van montagekit, spijkers en schroeven. De spijkers en de lijm ten behoeve van de directe draagkracht in verticale richting, de schroeven en de lijm voor de bevestiging haaks op het stootbord (om te voorkomen dat je hem op termijn weer lostrapt). De gebruikte spijkers zijn koploos, om in de eindsituatie een glad oppervlak te verkrijgen.
- Voorafgaand aan de montage heb ik de spijkers al iets in het stootbord geslagen en de schroefgaten voorgeboord en verzonken. Daarna heb ik montagekit aangebracht op de delen die tegen de achterkant van de onderste trede aankomen. Ook de delen die tegen het latje en de onderzijde van de bovenste trede aankomen heb ik voorzien van montagekit.
- Voor het bevestigen van de stootborden is een tweede persoon aan te raden. Een drukt het stootbord ongeveer op zijn plaats. Vanaf de andere zijde wordt gekeken of het bord ongeveer goed zit. Daarna kan de spanning aangebracht worden door de domp iets op te liften. Terwijl deze onder spanning staat worden de spijkers aan de onderzijde ingeslagen, zo snel mogelijk gevolgd door het vastzetten van de schroeven. De persoon aan de andere zijde drukt tegelijkertijd het stootbord strak tegen het latje aan.
- Resultaat:
Vullen gaatjes, afkitten naden en schilderen
Na het bevestigen van de stootborden is het tijd voor de afwerking.
- Alleerst heb ik de schroefgaten dichtgesmeerd, opgeschuurd, weer dichtgesmeerd, weer opgeschuurd (lokaal zelfs nog een derde keer). Dat soort klusjes zal nooit een grote hobby van mij worden. :-(
- Hierna heb ik de naden afgekit: per stootbord drie horizontale naden (aansluiting trede/latje, latje/stootbord, stootbord/trede) en twee verticale naden (aan weerszijden van het stootbord). Daarvoor heb ik overschilderbare acrylaatkit gebruikt.
- Nadat alle naden etc. naar tevredenheid waren weggewerkt heb ik de stootborden en latjes tweemaal geschuurd en in de grondverf gezet.
- Uiteindelijk heb ik de stootborden, latjes en onderzijden van de treden allemaal geschuurd met fijn schuurpapier en vervolgens afgelakt. Hieronder een impressie van hoe het eruit zag tijdens de schilderwerkzaamheden.
Hopelijk heeft een ander hier ooit iets aan.