Nog geen verwarming na vervangen voorkeurklep membramen

RaymondWouter

  • #1
Goedenavond,

Voordat ik lid word van een forum, heb ik eigenlijk al via dat forum, zoals bv dit forum, geprobeerd er zelf uit te komen.
Ik dacht dus dat ik het gevonden had, maar probleem blijft, dus daarom
nu toch lid geworden en ik hoop dat iemand mij uit de kou kan helpen en
andersom.

Ik heb vanmiddag het membraam en de 2 membraamschotel van de
voorkeurklep vervangen.
Klep bleef hangen op de warmwaterstand. Na het veelvuldig handmatig indrukken van de pen/stift van de membraamschotel, deed de verwarming het precies 2 dagen weer goed.
Gisteren was het over en uit.

Bij het handmatig indrukken en ingedrukt houden van de stift, worden
de radiatoren weer warm en bij het los laten weer koud.

Het is een valliant combiketel cwk 24-12E So 28 uit 1996.

Ik heb dus alleen het voorste gedeelte van de klep gedemonteerd en schoon gemaakt (kalk aanslag en andere troep), had ik misschien de gehele voorkeurklep moeten demonteren en schoonmaken?

Het indrukken van de stift gaat nu behoorlijk zwaar, voor het vervangen
van de membramen ook , maar nu zwaarder.

Het is hier in huis weer behoorlijk koud en het enige dat ik nu kan doen is
de stift van de voorkeurklep indrukken en vastbinden met een ty-rap.

Iemand enig idee wat er met de klep aan de hand is?

Mvg

Raymond :cry: :?:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
De stift drukt tegen een hendeltje aan, dat is zwart van kleur.
Als je ww opent komt de stift omhoog.
Deze stift moet stof en vet vrij zijn.
Anders zamelt zich steeds meer rotzooi op die stift en gaat hij steeds zwaarder.
Hij glijd in een droge bus verbinding.
dus NIETS er aan doen, geen vet ook geen olie en geen wd40

Het gebeurt wel eens dat het hendeltje niet goed meer op en neer gaat.
Klein beetje meer speling geven en het werkt weer.

Die stift zakt dan meestal wel naar beneden maar de veer is dan niet sterk genoeg om weer terug te komen.

Probeer dat meer eerst eens uit, als je met een klein beetje meer druk de zwarte hendel wel naar beneden krijgt dan zou ik dat plaatje even demonteren, is maar 1 kruis schroefje.
Dan het hendeltje gangbaar maken.
Let even op waarde kabels op zitten als het een switch is met 3 aansluitingen.

Als je de stift idd niet goed naar beneden geduwd krijgt is vermoedelijk je waterhuis toch defect en dient dan te worden vervangen.
01-1296
(Let op kost een paar euro < 100 euro)


MVG Obelix2
 

RaymondWouter

  • #3
Bedoel je hiermee nu het omschakelventiel?

"Het gebeurt wel eens dat het hendeltje niet goed meer op en neer gaat.
Klein beetje meer speling geven en het werkt weer"
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Nee, het plaatje waar de micro schakelaar aan vast zit.
het monterings plaatje noemen ze dat (meen ik).

 

RaymondWouter

  • #5
Stift komt moeilijk omhoog bij ww en raakt 't heveltje maar net. zodat de schakelaar niet ingeschakeld wordt.
stift komt wel goed naar beneden.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Schakelaartje wordt gemaakt om WW te maken.
Maar als hij goed naar beneden gaat zou het moeten werken.

Vermoedelijk zit jou probleem in de voerkeurklep.
Dat is een klep op de rechter zijde achteraan in jou toestel.

Haal de mantel er eens van af.
Ook de rechter zijkant, die zit boven en onder met 1 schroef vast, die hoef je alleen los te draaien niet helemaal er uit.

Dan zie je achter rechts de betreffende klep zitten.
LET OP.

op de schakelaartjes staat 220V

verwijder de plastic doorzichtige kap.
Kijk eens wat de klep doet als hij van WW naar CV gaat.

Ik dacht dat hij beide schakelaartjes moet indrukken als hij naar CV gaat.

Maar kijk maar eens.

Nogmaals LET OP 220v op die schakelaars
 

RaymondWouter

  • #7
Ik heb gisteren het grote membraam en de 2 membraamschotels vervangen, maar maakt geen verschil.
Veel troep verwijderd, had misschien ook het achterste gedeelte moeten demonteren?

Ik denk nu dat de achterste membraamschotel, die van rvs, blijft hangen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Loopt de klep goed om als je ww gebruikt en komt hij ook weer mooi terug?

In 1 van de 2 standen moeten beide schakelaars gemaakt zijn, ik dacht bij CV

Soms gebeurt het dat 1 schakelaartje niet wordt gemaakt

Kijk daar eens goed heen

Je hebt het trouwens in het eerste bericht over de voorkeurklep
Dat is de klep die ik nu bedoel hoor.

Als ik dit zo lees heb ik bijna het idee dat je pomp het begeven heeft, OF dat er lucht zit in de stuurleidingen
 

RaymondWouter

  • #9
Zit nú met m'n mobiel te antwoorden terwijl ik aan de cv sleutel. Het stiftje van de omk. vent. Kwam niet helemaal naar boven, heb 'm er nú uit gehaald en zit kalkaanslag op.
 

RaymondWouter

  • #10
Pomp is overigens goed en die heb ik begin dit jaar al vervangen. Ben nú maar de hele voorkeurklep aan't verwijderen, kijken of ik de achterzijde kan demonteren en schoonmaken.
 

RaymondWouter

  • #11
Voorkeurklep en omschakelventiel gedemonteerd en weer gemonteerd.
omsch.vent. was smerig met kalk en roestdeeltjes.
goed schoongemaakt en stift gaat nu helemaal naar boven bij ww vraag en raakt het schakelaartje nu goed.
resultaat is dat er verder niets veranderd is aan de situatie van de verwarming, er gebeurt nog steeds niets, alleen als ik handmatig de
voorkeurklep indruk en de schakelaar bij het omsch.vent.

Ik denk dat ik maar voor een andere ketel ga informeren, want dit kost
alleen maar veel tijd en een koud huis.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #12
Heb je het membraam wel goed gecontroleerd op gaatjes/scheurtjes?

je kan dit mits het niet in de groeven zit tijdelijk prima repareren met een bandenplaksetje van je fiets [wel eens gedaan voor nood ;) ]
anders is een nieuw membraam noodzakelijk.

dit natuurlijk alleen als je na alle werkzaamheden alle lucht er goed uit hebt gekregen [herhaaldelijk tikken tegen de ontluchter tot het keteltje rustige pompgeluiden maakt].
 

RaymondWouter

  • #13
Membraam en membraamschotels heb ik er nieuw ingezet.
 

RaymondWouter

  • #14
Ik heb de druk opgevoerd tot 2,1 bar en alle radiatoren en pomp ontlucht. Dit 3X nagelopen en verwarming begon spontaan te werken. :shock: :shock: :shock: :shock:

Ik juich nog niet te vroeg, morgen laat ik weten hoe het ervoor staat.

iig alvast bedankt voor de hulp/tips en het meedenken.

Grt
Raymond

Moet komend jaar toch wel aan een hr ketel gaan denken,
Remeha Avanta CW5
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #15
Om niet bepaade types af te raden hou ik me bij het volgende advies:

kijk niet alleen naar de prijs maar ook naar ervaringen van betreffende ketels ;)

maar hopenlijk zit je er deze winter weer warm bij :)
 

RaymondWouter

  • #16
Kijk meer naar het formaat en de resencies/testuitslagen.
Alle adviezen over cv-ketel keuze zijn welkom, hoor gewoon veel
goeds over de ******** en het liefst wil ik een combi met een zonneboiler (EURIES) :cry: .

Ik weet niet beter dan dat de ****** de hemel in wordt geprezen. :prima:

Ik zou zeggen tegen ieder, noteer jouw favoriete cv- ketel en waarom
je dat vindt!

Grt
Raymond


Merken verwijderd, mod.
 

Panic

  • #17
Het is volgens mij niet de bedoeling dat wij advies gaan geven over bepaalde merken of types. :wink:
 

RaymondWouter

  • #18
Heb m'n vraag al aangepast in favoriet ipv keuze!

Dus geen adviezen, maar gewoon uit belangstelling! :roll:


Emailadres verwijderd, mod.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu