Nefit VRC 24 s wat is de juiste oplossing bij foutcode 4c?

FredvR

  • #1
Hallo beste mensen,
Ik hoop dat iemand weet welke van de gegeven oplossingen de juiste is? (overgenomen uit de installatie instructie en ook veel opgesomd hier). Het gaat om de foutcode 4c bij de Nefit VRC 24:

Als ik de stekker in het stopcontact doe en de resetknop een seconde of 5 heb ingedrukt verschijnt de 0 weer op de UBA. Daarna hoor ik wat klikjes/schakelingen en gaat de brander aan. Wat mij opvalt: op behoorlijk (misschien wel het maximale?) vermogen. Direct daarna hoor ik een tamelijk hard en indringend brom geluid ter hoogte van de brander. Hierna volgt een heftig klikkend geluid, de brander gaat weer uit en de code 4 verschijnt.

M.i. zijn onderstaand de gegeven oplossingen voor mijn probleem. Maar welke is de juiste en hoe controleer ik dat?

1) Drukverschilregelaar niet goed ingesteld.

2) De zekering F2 in de UBA is defect, veroorzaakt door sluiting in gasklep-circuit. Sluiting van maximaalthermostaat naar massa.

3) De aanvoersensor heeft niet op tijd ingegrepen; controleer de sensor en aansluiting ervan.

4) Maximaalthermostaat is geopend; controleer de thermostaat op schakeltemperatuur 105 graden en controleer aansluitingen.

Alvast dank!
Gr. Fred.
 

Panic

  • #2
Radiatoren staan niet open/ driewegklep defect/ pomp draait niet.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #3
Of de ketel zit vol lucht, en de automatische ontluchter functioneert niet / staat dicht
 

FredvR

  • #4
Hallo Panic,
Dank voor de snelle reactie.
De radiatoren staan allen open, dus die valt af.
De pomp zou het kunnen zijn, maar dan moet ie het af en toe wel en niet doen omdat ik eergisteren nog hete radiatoren beneden had en gisteravond draaide de pomp ook nog.
De driewegklep lijkt het mij dus de beste kans te hebben. Hoe kan ik dat controleren? Hoort dat indringende bromgeluid ook hierbij voordat ie in z'n foutmodus gaat? Waar komt dat vandaan?

Gr. Fred.
 

FredvR

  • #5
Hallo Hessie,
Bedankt voor je reactie.
Tijdens en na het bijvullen is er goed ontlucht. Ook de automatische ontluchter staat open.
Ik maak mij wat zorgen over dat harde bromgeluid. Waardoor wordt dat veroorzaakt? En kan de ketel (weer) aanzetten kwaad? Wil n.l. kijken of alleen ww tappen wel kan.
Gr. Fred.
 

FredvR

  • #6
Hallo Panic,
De punten 1 t/m 4 zijn het op zeker niet en kan ik naast me neer leggen?

Gr. Fred.
 

FredvR

  • #7
Omdat ik geen antwoorden meer kreeg op m'n vragen heb ik er een monteur/vakman bijgehaald. Die heeft mij en de ketel aangehoord en zei:"Ik vrees het ergste, dat wordt een nieuwe". Volgens hem was het de pomp, maar omdat ie niet kon garanderen dat de ketel dan weer in orde was adviseerde hij een nieuwe, ook gezien de leeftijd van 14 jaar. Op mijn vraag of ie toch de pomp wou vervangen, op mijn risico dus, was de reactie: "Nee, daar begin ik niet aan". Ik ben nogal verbaasd daarover. Kan iemand mij die reactie verklaren? Ik heb vervolgens zelf de pomp vervangen en hij werkt weer prima! Ik heb daarmee zo'n 1200 euro in m'n zak gehouden.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
FredvR schreef:
Kan iemand mij die reactie verklaren?
Waarom zouden we dat moeten verklaren? We kunnen toch niet in de gedachtengang van de betreffende monteur kijken?
FredvR schreef:
Ik heb vervolgens zelf de pomp vervangen en hij werkt weer prima!
Nou prima dan toch? Klus geklaard! :prima:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Kan bedrijfsbeleid zijn, ketels van 14+ nooit repareren opdat de kans op andere defecten vlak achter elkaar te groot is.

Hangt vaak ook van het bedijf af, kleine ondernemeningen zijn daar vaak wat makkelijker in als de grote onderhoudspartijen.

Laatst nog discussie gehad met zo'n account manager.
Zijn commentaar was simpel alles boven 12 jaar alleen og service verlenen en bij defecten direct een nieuwe aanbieden.Kleine installateurs houden ketels soms wel 25 jaar in leven, maar je verdient er relatief weinig op, je kan beter elke 12-16 jaar vervangen, minder storingen minder onderhoud, goedkoper in onderhoud en dus meer winst.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #10
Komt idd bij dat als de pomp defect is geraakt, bij deze leeftijd vaak ook de wisselaar aardig dicht kan zitten.
Dus monteur vervangt de pomp, probleem opgelost. En 2 weken later nagenoeg zelfde probleem omdat de wisselaar dicht zit. Dan wil de klant alles onder garantie,geld terug blablabla en nog meer van die onzin....

Wel top dat hij voor nu iig weer (zelf) gefixt is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu