Nefit hr ketel vullen met onthard water

Chathanky

  • #21
@ Noodle:

Als je gelezen had dan was je er ook achter dat dit al geschreven was.
Met een zuurtest haal je er niet uit of er in het systeem demiwater zit, daar heb je een geleidingsmeter voor.
Als jij maximaal 9 wil ook best, ook dan zie ik niemand nog een ph waarde nemen als hij een keteltje ophangt of later bijvult. :mrgreen:

Het misverstand was zoals jij nu ook aangeeft het verschil tussen ph. waarde en hardheid van het cv water.
Misverstand is ook dat de ph hoger wordt als men ph neutraal demiwater toepast in een cv ketel.
De zure condenswater schijnt de ketel wel bestand te zijn. :mrgreen:
Nu zijn de nieuwe wisselaars wel gecoat maar dat is ook niet altijd zo geweest.

Maar nogmaals (derde keer) gewoon vullen met drinkwater, demiwater heeft geen meerwaarde. :wink:
 

Xr8

  • #22
Mee eens. Remeha schrijft overigens voor Genormaliseerd Drinkwater.
Dit is drinkwater wat aan de daarvoor bepaalde normeringen moet voldoen. Je mag er mijn inziens vanuit gaan dat dit in Nederland overal normaal uit de kraan stroomt.

Succes.
 

Noodle

  • #23
De zure condenswater schijnt de ketel wel bestand te zijn.
Nu zijn de nieuwe wisselaars wel gecoat maar dat is ook niet altijd zo geweest.
Hallo beste Chat,
Door dit soort uitspraken te doen laat je steeds opnieuw zien dat je niet weet waar je het over hebt.
Demi-water is ook "gewoon" behandeld water en als je dat in je CV stopt zal de pH-waarde tot ongekende hoogten stijgen. Maar als jij dat wilt dan doe je het er gewoon lekker in, en als je dan een echte vent bent dan neemt jij als installateur een half jaar later die lekke wisselaar van 600 Euro fijn voor je rekening en laat je die niet door je klant betalen. Eigenwijs zijn over de rug van de klant is namelijk niet eerlijk.

Groeten Noodle
 

Chathanky

  • #24
Aluminium verandert de ph waarde niet van het water, of dit nu drinkwater is of demiwater.
Een te hoge of te lage ph "vreet" het aluminium weg. De oorzaak daarvan is doordat de gesloten beschermlaag wat aluminium heeft wordt weggevreten door de zure of akalische oplossing. (zuur ph 1 tot 7 akalisch vanaf 7 tot 14)
Elk water zal een oxidelaag veroorzaken op blank aluminium het verschil is of die laag doorbroken wordt door zoute of zure oplossing. is dat niet aanwezig dan vormt zich een ondoordringbare laag die voorkomt dat het aluminium verder weg roest zoals je dat wel bij ijzer hebt.


Hier (pagina nu offline) wordt demiwater toegepast om aluminium te anodiseren. Het demiwater neutraliseert het zuur die gebruikt wordt om bewust een dikke ondoordringbare corosielaag te vormen. Het demiwater sluit de corosielaag af.

Om aanspraak te maken de garantie zal je altijd aan de voorwaarde moeten voldoen ook al zou het totaal geen kwaad kunnen.
Dus nogmaals gebruik gewoon drinkwater en wil je het conform de instructies doen meet voor het vullen de ph waarde van het water.

ps. wat stop je in de radiateur van je auto? precies demiwater met alle benodigde toevoegingen tegen vorst en corrosie van de veelal aluminium onderdelen van je koelsysteem. Stop er geen kraanwater in zoals de ketelfabrikant voorstelt want dan verspeel je ook je garantie. :mrgreen:

Zijn de nieuwe wisselaars rookgaszijdig niet gecoat/bewerkt tegen corrosie Noodle?
Zo niet dan weet ik inderdaad niet waar ik het over heb.
 

Noodle

  • #25
ps. wat stop je in de radiateur van je auto? precies demiwater met alle benodigde toevoegingen tegen vorst en corrosie van de veelal aluminium onderdelen van je koelsysteem. Stop er geen kraanwater in zoals de ketelfabrikant voorstelt want dan verspeel je ook je garantie.
Nog 1 keer en dan stop ik er mee anders worden we van het forum gegooid: Het aluminium in een auto heeft een heel andere legering dan het aluminium van een WW en die vergelijking gaat dus totaal niet op. Vroeggu deed men loog in (grote) installaties met gietijzere wisselaars. Dat deed men ook om wisselaars te beschermen. De beste bescherming voor aluminium-silicium wisselaars is gewoon onbehandeld kraanwater.
Bijgaand een foto van wat een hoge pH-waarde in zeer korte tijd veroorzaakt. Wat u ziet is een aangevreten pompkoppeling.
De nieuwste wisselaar worden aan de rookgaszijdige kant gecoat om vervuiling tegen te gaan, niet om corrosie tegen te gaan. Datgene wat aan de rookgaszijdige kant op de WW zit is geen alu-corrosie, maar een stof met een totaal andere samenstelling. Waar we het hier steeds over hebben is de waterzijdige kant van de WW en die wordt niet gecoat. Geen appels met peren vergelijken.

Groeten Noodle



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #26
Het antwoord van Nefit:

Voor het vullen van de installatie mag alleen onbehandeld leidingwater worden gebruikt.

Het is niet toegestaan waterbehandeling toe te passen, zoals o.a. pH-verhogende/verlagende middelen (chemische toevoegmiddelen en/of inhibitoren) en waterontharding.
Het gebruik van antivorstmiddelen (bijvoorbeeld ethyleenglycol en propyleenglycol) in de cv-installatie is eveneens niet toegestaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #27
Reactie Chathanky verwijderd wegens off-topic.


Alle reacties die niets met de vraag van TS te maken hebben worden verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu