Nefit Ecomline HR22 UBA storing

EBK

  • #1
Hallo,

Sinds enkele weken heb ik een probleem met mijn Nefit Ecomline HR22 uit 1997.

Het begon met een cv die af en toe niet aansloeg (ook niet op hogere temperaturen). Soms werkt hij 3 dagen achter elkaar, dan weer niet. De laatste dagen werkt hij bijna niet meer.
Warm water werkt wel naar behoren.
De display op de UBA4000 geeft bij geen werking de foutcode 0 aan, en bij het indrukken van de service knop een 9 (wat zou staan voor een defecte UBA).

Als ik de onderhouds knop op de UBA aanzet, werkt hij wel gewoon prima (1 minuut op volle toeren, even uit daarna weer 1 minuut draaien etc) maar dit natuurlijk buiten de kamerthermostaat om



Ik heb via Marktplaats een 2e hands UBA aangeschaft, maar ook deze werkt niet en geeft de storingscode.

Nu is de CV ketel al ruim 20 jaar oud, en zou hij voor vervanging in aanmerking komen, maar de ketel oogt nog prima (warmtewisselaar nagenoeg vrij van kalk, pakkingen nog in orde, ventilator werkt nog prima, 3wegsklep onlangs vervangen).
Vandaar dat ik graag dit elektronica euvel op wil lossen i.p.v. gelijk een nieuwe aan te schaffen.

Op internet staan gereviseerde UBA kastjes te koop, maar als het slechts enkele condensatoren of weerstanden op het moederbord zijn die vervangen moeten worden doe ik dit graag zelf (als de UBA uberhaupt de oorzaak is van het probleem)

Kan iemand mij opweg helpen met deze storing?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Het zelf repareren wordt altijd afgeraden,
stel dat de reparatie toch iets anders uitvalt en de gasklep open blijft staan.

Ik heb zelf in het verleden heel wat gerepareerd aan branderautomaten van
verschillende merken maar dat was omdat ik precies wist wat ik deed.
Als je dit soort vragen op een klusforum gaat stellen dan weet je dus niet exact wat je doet.
 

EBK

  • #3
Dank voor de reactie.

Eigenlijk heb ik vooral bevestiging nodig dat het de UBA daadwerkelijk is. Op internet staat een gereviseerde UBA aangeboden, die ik graag wil kopen als dit het euvel is. Maar om nu een nieuwe (gereviseerde) UBA te kopen als dit het probleem niet is, vindt ik ook zonde.


Een quote is overdreven als de tekst er net boven staat, mod.
 

Marcn88

  • #4
Een code 9 kan ook worden veroorzaakt door de KIM maar dan zult u als u de code 9 hevt even een x op het sleutel knopje moeten drukken dan komt er een letter bij
 

EBK

  • #5
De Display geeft 0 aan, en wanneer ik op het service knopje druk dan geeft hij een 9 aan. Verder geen letters o.i.d.
 

JeffreyD94

  • #6
Knippert het getal wel in het display?
 

EBK

  • #7
Nee deze knippert niet. Geeft enkel een 0 aan en bij indrukken van de serviceknop een 9.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #8
Die code 9 bestaat eigenlijk niet onder de service knop. Is het geen Y? Ik vermoed dat het een sensor probleem is. Kans is groot dat de boiler sensor een probleem geeft.

Check in ieder geval of u geen druppelende warmwater kraan heeft.
Als het probleem zich weer voordoet, check dan even of de warmwater leiding onder de ketel warm/heet is. Zoja, drupt er ergens een warmwater kraan en zal de cv nooit meer aanspringen.
 

EBK

  • #9
Dat zou goed kunnen dat het een Y is, is natuurlijk een 7-segmentdisplay.
Overigens werkt de ketel nu 2 dagen weer gewoon prima (?) en is de Y code verdwenen.
Echter geeft hij nu een servicecode H aan (-. H).

Dit betekent volgens het boekje: CV installatie wordt niet warm genoeg, de boiler wordt correct verwarmd. cv-zijdig brandt het toestel alleen op laag vermogen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #10
Op de foto zie ik de jumper niet zitten op de uba, boven de schoorsteenveger. Deze moet erin zitten. En anders mogelijk geen juiste doorstroming, te weinig radiatoren open. Of een sensor die problemen geeft, meestal de retour sensor.
 

EBK

  • #11
De jumper heeft er de afgelopen 21 jaar ook niet ingezeten, en hij heeft altijd goed gewerkt. Denk niet dat hier het probleem ligt. Denk dat een sensor de beste optie is, aangezien hij wisselend wel werkt. Nu staat hij ook alweer een paar dagen gewoon te loeien met zo nu en dan een uitval. Dit zou m.i. betekenen dat de UBA in ieder geval nog in orde is.
 

EBK

  • #12
Storing opgelost.

Bleek een lekkende douchekraan. Ook de 2 aanvoersensoren vervangen.

Dank voor de hulp
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu