Nefit Ecomline HR tikken in de leidingen

Eertje

  • #1
Hallo

Wij hebben een NEFIT Ecomline HR ketel Classic en nu doet zich het volgende probleem zich voor. Wij hoorde een hoop tikken achter elkaar in de leidingen en bij de ketel aangekomen verder gekeken.
Bleek dat we water bij moesten vullen.

Dit alles gedaan en opnieuw aangezet, maar het tikken bleef, toen de kappen er af gehaald om te kijken waar het vandaan kwam en nu kwam het uit een kastje wat onder de boiler zit ( er staat op Honeywell VC 8010-12) het stekkertje eruit gehaald en de ketel weer op nieuw opgestart echter hij geeft dan geen storing aan en doet alles het gewoon weer.

Opnieuw het stekkertje in dat kastje gestopt maar het tikken blijft.
Kan niks in de beschrijving vinden van hoe of wat.

Wat kan dit zijn en hoe is het op te lossen misschien een ander kastje kopen of is het iets heel simpels?

Groetjes Eertje
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Uw driewegklep gaat te zwaar waardoor de servomotor defect is geraakt.
Het geluid is alsof er en ratelaar gaat.
Ik heb net gisteren mijn klep vervangen en motor vervangen alles is weer rustig.

Cartridge en motor moeten worden vervangen.
 

Eertje

  • #3
Begrijp ik het goed moet dan dat hele kastje vervangen worden of moet er ook een monteur bij komen kijken

Volgens mij loopt de motor nog wel.
Het tikken zit alleen in dat kastje.

Eertje
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Dat zijn de tandwielen die beschadigd zijn.
aan de voorzijde zit tegen de klep aan een aluminium palletje,
als je deze indrukt kan je de motor een kwartslag draaien en eraf nemen.
dan is hij wel stil.

Je ziet dan een stiftje naar buiten steken deze moet naar binnen kunnen bewegen (gaat best zwaar).
Dat is de cartridge deze moet met een speciaal sleuteltje vervangen worden.
Helaas is dit een euvel van de honeywell driewegklep.
 

Eertje

  • #5
Net even dat kastje eraf gehaald en gekeken of de cartridge beweegt dit gaat best wel soepel.
Hem erop terug geplaats en op nieuw de ketel aangezet.
Toen het stekkertje erin gestoken en dat palletje onderaan (wit schuifje) staat in het midden en het tikken is nu weg.

Tot nu toe doet hij het wel zonder tikken... (misschien vuitlje geweest of toch echt maar dan ook echt versleten).

Wat denk je toch maar een nieuw kastje kopen ik ben zelf niet zo technisch om dat met dat speciale sleuteltje te doen voordat ik iets breek.
Zijn deze kastje bij elke installateur te koop (en wat kost het) of is het beter om naar de nefit te bellen?

Voordat er meer kapot gaat!

eertje :oops:
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #6
Kan ook zijn dat alleen het kastje kapot is, maar meestal gaat dat kapot omdat je cartridge te zwaar gaat.

Je kunt alleen dus het kastje vervangen, maar om te bepalen of de cartridge nog goed is, zou ik even een monteur laten komen, anders kan het met het nieuwe kastje weer zo gebeurd zijn.

VC8010 motor kost rond de €45,00

Succes
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Dat witte hendeltje hoort of helemaal bovenin te staan of helemaal onderop.
Als je alleen de motor vervangt kan je binnen enkele weken weer.
De defecte motor heeft een oorzaak indien je de oorzaak niet wegneemt zal je de gevolgen houden.

Cartridge moet ook worden vervangen.
Omgekeerd kan je proberen de cartrige vervangen en hopen dat de motor nog goed genoeg werkt, indien niet alsnog vervangen.
Maar een cartrige laten zitten en de motor vervangen heeft geen nut.

Cartridge kost ca 35 euro motor rond de 50 euro.
 

Eertje

  • #8
Bedankt voor jullie snelle reacties.
en ik kom er op terug morgen gelijk even de monteur bellen.

Heel erg bedankt,

Eertje
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #9
Eertje

Ik weet niet hoe oud uw toestel is, anders valt het nog onder garantie.
 

Eertje

  • #10
Ik meen dat het toestel 4,5 jaar oud is.
Morgen komt de monteur maar hoe moet ik het dan zien terug te krijgen?

Alvast bedankt

Eertje
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #11
Hallo,

4,5 jaar oud, dan is het geen garantie meer.

Zit op deze onderdelen 2 jaar garantie.


suc6
 

Eertje

  • #12
Zit op de monteur te wachten en zodra alles verholpen is laat ik het weten van hoe of wat.

Bedankt allemaal alvast.

Eertje
 

Eertje

  • #13
Monteur is geweest.
En heeft het binnenwerk driewegklep en motor vervangen.
Dus als het goed is doet hij het nu weer helemaal goed.

Jongens bedankt voor jullie advies en mocht ik nog met meerdere vragen zitten...
Ik weet jullie te vinden!

Bedankt Eertje
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #14
Leuke bedreiging :mrgreen:

Bedankt voor de terugkoppeling leren wij ook weer van :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu