Nefit Combi HR Turbo icm VAG 5000

Strobalen

  • #1
Hallo,

Wij hebben in ons huis al een tijdje een VAG 5000 van cenvax hangen. De cv ketel is een Nefit Combi HR Turbo. Na jarenlang tevreden gebruik te hebben gemaakt van de VAG 3000 is deze vervangen (omdat hij defect was) voor een VAG 5000. In eerste instantie werkte het apparaat prima. Nu een tijdje later ben ik niet tevreden over het werken van de VAG 5000.

Op dit moment heb ik de kamer temperatuur op 18,5 graden staan. Ik de kamer waar de VAG 5000 hangt is het op dit moment 22,5 graden. Dit is altijd het geval als het buiten koud is. Als het buiten een graad of 15 is kunnen we het huis niet echt lekker warm krijgen. Op deze moment gaat de cv ketel niet verwarmen.

Ik heb zelf al het een en ander geprobeerd echter kom ik er niet uit. Op dit gebied ben ik niet echt technisch.

Kunnen jullie mij op weg helpen om de instellingen goed te krijgen?

Alvast bedankt
 

Speedypul

  • #2
Stooklijn iets omhoog zetten, mocht er een zomer/winter schakeling opzitten kun je deze ook enkele graden wijzigen, ik geloof dat dit systeem werkt met gemiddelden berekent over meerdere uren (14?)
Veel weersafhankelijk gestookte installaties hebben een beetje moeite met het overgangsgebied.
 

Strobalen

  • #3
Ik ga het direct proberen om de stooklijn wat hoger te zetten. Het effect hier van zal ik hier gaan melden.
 

Speedypul

  • #4
Wat betreft het temperatuur verschil, je kunt de installatie ook enkel weersafhankelijk stoken zonder ruimtecompensatie, thermostaatkranen en een shunt zijn dan natuurlijk wel een must!!

Staat de regeleenheid wel ingesteld als weersafhankelijk met ruimtecompensatie?
 

Strobalen

  • #5
Hij staat in deze modus op S0

Er zijn meerdere belangrijke ruimtes die warmte
moeten kunnen krijgen wanneer dat nodig is.
De thermostaat mag wel rekening houden met
zoninstraling of een andere warmtebron in de ruimte
waar de thermostaat hangt.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #6
Bij De VAG5000 heb je de keuze uit drie mogelijkheden wat regelen betreft ( parameter P2 ):



1: aan/uit thermostaat
2 : 100 % weersafhankelijk
3 : weersafhankelijk met ruimtecompensatie

ook kun je de ruimtecompensatie vergroten/verkleinen naar wens:

P:13 2 Ruimtecompensatie P-deel radiatoren 4 0/20 K/K
P:14 3 Ruimtecompensatie I-tijd radiatoren 60) 0/150 Min
P:15 3 Ruimtecompensatie D-tijd radiatoren 15) 0/30 Min


..
 

Strobalen

  • #7
Het vreemde vind ik, jullie praten allemaal over de P ook in de installatiehandleiding.

Echter als ik naar de schroevendraaier ga heb ik alleen S mogelijkheden

S0 t/m S16

Tja ik ben een echte leek op dit gebied, sorry :oops:
 

Strobalen

  • #8
Ik heb het een en ander bijgesteld en het is al beter geworden echter is het nog niet naar wens.

In ieder geval al bedankt voor de tips.
 

Strobalen

  • #9
Gister weer even aan het instellen geweest. Helaas allemaal zonder effect. Op een gegeven moment was het bij 30 graden in de kamer.

Vervolgens heb ik hem als ruimte thermostaat ingesteld. Toen was de temperatuur goed. Het zit hem dus wel ergens in de instellingen.

Ik ben aan het zoeken geweest naar de gebruikershandleiding op internet. Deze heb ik gevonden. Deze is van de Cenvax VAG 5000 welke ik heb. Deze heeft dus wel de omschrijvingen met de S

Ik heb alles nu op standaard gezet en het is nu in plaats van 20 graden in de kamer 23. Buitentemperatuur is op dit moment -3 en watertemperatuur is 65 graden.
 

Strobalen

  • #10
Ik heb het probleem opgelost, ik heb in de kamer thermostaatkranen geplaatst. De VAG 5000 heb ik op weersafhankelijk zonder ruimtecompensatie gezet. Het werkt nu al een aantal dagen zeer goed. Echter heb ik wel het idee dat de temperatuur 's nachts te hoog blijft.

Kan hier nog iets aan gedaan worden?
 

Speedypul

  • #11
Nachttemperatuur verlagen, ketel blijft dan op een nog wat lagere temperatuur stoken.
Weet niet of er een minimale c.v. watertemperatuur ingesteld is anders kun je deze ook nog verlagen.

Vooral in voor/najaar zul je eventueel kleine veranderingen moeten aanbrengen dit zijn de moeilijkste periode's vooral het net te koud blijven in de woning! (Mede ook omdat als je de voet van de stooklijn gaat verhogen, de c.v. temperatuur omhoog gaat)
 

Strobalen

  • #12
Ik heb de instellingen veranderd nu maar afwachten hoe het gaat. De uitkomst zal ik wel laten horen.
 

Strobalen

  • #13
Ik heb de nachttemperatuur verlaagd naar 12 graden. Ik heb gezocht maar volgens mij kan ik niet een minimale c.v.watertemperatuur instellen.

Ik zal de situatie van dit moment even vermelden.

In het gehele huis thermostaatkranen. De VAG 5000 hangt in de woonkamer. Middels de thermostaatkranen heb ik de temperatuur afgeregeld op 20,6 graden. De VAG 5000 is ingesteld op weersafhankelijk.

Verder is er ingesteld dat de nachttemperatuur in gaat om 22:00 en de dag temperatuur weer aan gaat om 7:00 's morgens.

Vannacht kwam ik in de kamer, daar was het 21 graden en de ketel was het cv water aan het opwarmen.

Ik heb het idee dat de nachttemperatuur helemaal niet meer wordt gebruikt omdat ik nu de regeling op weersafhankelijk heb staan.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #14
Zoals al eerder gemeld is , indien regelaar op 100% WA staat ingesteld zonder kamerinvloed , dan kijkt de regelaar NIET naar de ruimte temperatuur maar regelt puur op basis van buitentemperatuur
 

Strobalen

  • #15
Zoals ik nu begrijp is de nachttemperatuur dan ook niet te regelen. De watertemperatuur zal dan ook niet gaan dalen als ik het goed begrijp.

Als ik de VAG 5000 op WA met ruimtecompensatie zet dan loopt de temperatuur in de kamer op tot 26 graden en zakt de temperatuur in de loop van de nacht naar een graad of 20.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #16
Dan moet je de faktor ruimtecompensatie (invloed faktor ) hoger instellen, dan wordt de aanvoer temperatuur steeds verder verlaagd naarmate de ruimte temperatuur oploopt.

bij WA regeling zakt ook de aanvoer temperatuur s'nachts ,maar dat doet de regeling op basis van een rekenmodel en niet aan de hand van de actuele gemeten ruimte temperatuur !
 

Chathanky

  • #17
Strobalen schreef:
Zoals ik nu begrijp is de nachttemperatuur dan ook niet te regelen. De watertemperatuur zal dan ook niet gaan dalen als ik het goed begrijp.

Als ik de VAG 5000 op WA met ruimtecompensatie zet dan loopt de temperatuur in de kamer op tot 26 graden en zakt de temperatuur in de loop van de nacht naar een graad of 20.
Met die schommelingen is je compensatie te groot met als gevolg het schommelen van de ruimtetemperatuur. (de compensatiefactor staat dan te hoog)
Als je op alle radiatoren thermostaatkranen hebt moet je hem "nooit" op ruimtecompensatie zetten.

Geef eerst aan hoe je instalatie er uit ziet.
Stel eerst je stooklijn goed in. Als basis ga je uit van 20 graden buiten 20 graden cv temperatuur en -10 bij 90 graden als je niets weet.
De fijnafregeling moet je proefondervindelijk aanpassen. Bij de basisinstelling kun je bij een te koud huis de 20/20 verhogen bij de huidige kou buiten. Waarschijnlijk zal het goed warm blijbven met de instelling. Dan kun je gaan knabbelen aan deverlaging van de -10/90 kant. Verlaag die met bv 10 graden. blijft hethuis na de volgende dag warm kun je hem verder verlagen, is het te koud verhoog je hem weer met 5 graden.

Met de dagen boven de 5 graden boven nul kun je de 20/20 aanpassen mocht het huis te koud zijn.

Het kost wat tijd en dagen maar je komt dan uit op een zuinige regeling.
Heb je in de woonkamer geen thermostaatkranen dan zet je daarna de ruimtecompensatie in.
 

Strobalen

  • #18
Oke bedankt voor de info. Ik zal hier eens mee aan de slag gaan. Zodra ik wat meer weet zal ik het hier posten.
 

Mkk

  • #19
Ik heb hetzelfde probleem, dwz dat het 's-nachts ook te warm blijft in de woonkamer. Bovendien heb ik ook nog eens vloerverwarming.
Ik hebS:00 (standaard regelkarakteristiek) op WA met RC staan.

Wat ik nu aan het proberen ben is dat ik S:04 (stooklijn) naar 65C heb verlaagd en dat ik S:12 (ruimtecompensatie) ipv 4 op 8 gezet. Wat mij al wel opvalt is dat wanneer de nachtstand is ingegaan de watertemperatuur nu lager wordt zonder dat direct de ketel aanslaat (ik heb gisteren al 33C gezien, daarvoor wilde die nooit onder de 38C zakken)
Wellicht dat ik nog een met S:06 (kromming stooklijn) ga experimenteren?! (staan nu op 1,5 terwijl bij vloerverwarming 1,1 wordt geadviseerd (vlg handleiding))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu