Na-isoleren PUR/spaanplaat zolderdak

Lerske

  • #1
Een vraag over een al veel besproken onderwerp. Ons pas aangekochte huis heeft een Opstalan/PU dakbeschot (zie afbeelding). 25mm PUR met daaronder spaanplaat. Gezien de matige R-waarde van 1,5 zouden we deze graag van binnenuit na willen isoleren. Maar aangezien er nu al vochtplekken zitten (zie afbeelding) ben ik heel benieuwd wat de beste manier van na-isoleren is zonder extra vochtproblemen te krijgen.

In eerste instantie was het idee om PIR met daarop gelijmde gipsplaat rechtstreeks op spaanplaat te lijmen. Dit is mij afgeraden gezien de dampdichtheid van PIR icm bestaande PUR en daarmee mogelijke vochtproblemen. Andere optie is vakken maken, deze opvullen met steenwol, dampfolie erover en afwerken met MDF of gips. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit een betere of slechtere optie is. Of is één van beide opties wel mogelijk als er bijvoorbeeld gaten worden geboord in de bestaande PUR platen zodat het vocht naar buiten kan?

Ik lees echter van alles en nog wat en twijfel nu wat de juiste manier is en of isoleren van binnenuit überhaupt wel een optie is met de vochtproblemen die op de loer liggen.
Wie kan hierbij helpen? Alvast bedankt in ieder geval.

Bestaand dak met vocht.jpeg Bouwtekening.JPG
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe zijn die PIR gipsplaten opgebouwd. Is er een dampremmendelaag achter het gips van die platen aangebracht en welke dikte heb je in gedachten.
 

Kluskoppel

  • #3
Een mooie tool om dit soort zaken na te rekenen/mee te experimenteren is de tool 'Ubakus'.
Account aanmaken is niet nodig en kies rechtsboven op de pagina even voor Nederlands.

Je kunt hiermee heel mooi simuleren wat het effect is van bepaalde isolatiematerialen, hoe het zit met vochtigheid e.d.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
De vochtplekken zitten op de naden van de platen.
De platen zijn soms gewoon tegen elkaar aan gelegd zonder de naden dicht te maken. Soms voel je de wind zelfs door de naden. Een flinke koudebrug waar vocht kan condenseren.
(ik heb ervaring met een dak waarbij het zo was, konden we mooi zien na het maken van een gat in het dak)

De buitenlaag is in dat geval niet dampdicht. Die paar cm oude pur is al niet echt dampdicht en de naden al helemaal niet.
Werk je dan aan de binnenkant dampdicht genoeg dan zou je veilig moeten zitten.

Over lijmen op het spaanplaat.
Is het spaanplaat daar nog goed genoeg voor? Ik zou dat eerst testen, stukje hout met de lijm(kit) die je van plan ben te gebruiken erop lijmen en het er na droging vanaf proberen te trekken. Zou goed kunnen dat er spaanplaat los laat van de plaat.
 

Lerske

  • #5
Wgb schreef:
Hoe zijn die PIR gipsplaten opgebouwd. Is er een dampremmendelaag achter het gips van die platen aangebracht en welke dikte heb je in gedachten.
Dank je wel voor de reacties. PIR platen zijn 60mm met daarop 12,5mm gips verlijmd (zou voor een R-waarde van 2,72 moeten zorgen). Voordeel van deze dikte is dat horizontale balken nog mooi in het zicht blijven. De PIR-platen hebben een aluminium cachering.
 

Blomm

  • #6
Heb de zelfde situatie en Ik heb begin dit jaar geïsoleerd met glaswol en dan klimaatfolie en dan dubbele raggels en dan daar op agnes platen ivm dat deze damp open zijn en de klimaatfolie zodat het vocht wat toch in het dak komt er zomers uit kan, ook al zijn die dakplaten niet 100 procent dampdicht wilde ik toch zo min mogelijke risico.
En dan nog blijft het een gok.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Platen met een aluminiumcachering zijn dus dampdicht. Geen insluiten van vocht. Er kan meer uit dan er in de constructie kan verzamelen. De naden en aansluitingen op de juiste manier aanpakken. Voordeel in het zicht, nadeel hoe werk je dat voldoende dampdicht af. Wat is het voorschrift van de leverancier.

Hechting van gips tegen horizontale balken heeft ook een beperking, wordt je toch verplicht koplatjes aan te brengen, denk ik.

Er is een alles in een systeem, afwerking en isolatie in een handeling aanbrengen maar die moet je met kunststofprofielen aanbrengen en afwerken.
De waarschuwing is al gegeven let op met lijmen op oude spaanplaten.
 

Lerske

  • #8
Dank voor jullie reacties allemaal. Ik ben er uit. Blijkt wel dat PIR geen goede oplossing is in mijn geval. Ik ga werken met latten van 70mm waartussen 70mm minerale wol komt. Deze dan afwerken met een klimaatfolie (aangezien die regulerend is). Dit geheel zou ik graag afwerken met een gegronde MDF plaat en dan schilderen.

Daar komt nu een nieuwe vraag uit: ik trek de klimaatfolie over de latten, tussen de gordingen (dus in mijn geval een hele strook van 8,1x1,2m). Ik zou dan uiteraard graag de MDF op direct op de latten schroeven, maar dan ga ik uiteraard door de folie heen. Mag dat, of zijn hier alternatieven voor?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je kan toch naar een constructie dat je het latten patroon op de mdf afstemt.
Je vult de ruimte tussen de balken met isolatie. Over de balken de klimaatfolie. Dan de raggels voor de MDFplaten, deze zijn voldoende dik dat de schroeven niet de folie doorboren. De montage van de raggels zal ook voor minder gaten in de de folie zorgen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu