MDF plinten frezen

_Winnetou_

  • #1
Beste klussers,

In onze woning heeft de vorige bewoner vrijwel overal 12mm MDF-plinten gemaakt. Op enkele stukken ontbraken echter nog plinten. Deze willen wij graag alsnog maken, maar uiteraard wel in dezelfde stijl. Ik heb wel ervaring met zagen etc., maar nog niet met frezen.

Nu vind ik op internet veel afrondfrezen die een boogvorm maken, dat is het dus niet. De plinten lijken echter eerder schuin, maar dan niet hoekig maar wel mooi afgerond bij de overgang. Hebben jullie tips hoe ik zoiets kan maken? En kan dit met een bovenfrees of is een kantenfrees (veel) makkelijker?

plint-afronding1.png
plint-afronding2.png
frezen.png
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Sander 1972

    • #2
    Denk dat ze verkeerd om staan. De andere kant is dus vlak
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #3
    Deze plint is zeer waarschijnlijk gewoon te koop, eea van de exacte afmeting.
     

    ABCDE

    • #4
    Ik ken wel afrondfrezen die niet een 90 graden hoek afronden maar 60 graden hoek.


    Maar jij moet er dan eentje hebben die juist de andere kant doet. Zo niet kunnen vinden. Ik denk dat ik de boel gewoon zou verstek zagen en dan de ronding met de schuurmachine doen.

    Of als hij inderdaad zo te koop is... dan dat.

    Die eerste foto van je trouwens... dat ziet er ook niet uit. Zijn plinten met verschillende profielen dus.

    Kantenfrees vs bovenfrees; is in essentie dezelfde machine. De kantenfrees meestal lichter en met kleinere boring in de zool waardoor je bij de hoeken geen probleem hebt dat je nog maar een kwart donut als ondersteuning hebt en de frees je werkstuk in kantelt. Bij plinten frezen is dat echter niet zo'n probleem, want die maak je gewoon in lengtes van ~2,44m tegelijk en de uiteindes zaag je er gewoon weer af.
     
    Laatst bewerkt:

    _Winnetou_

    • #5
    Bedankt voor jullie reacties :)

    Sander 1972 wat bedoel je met "verkeerdom staan"? De achterkant van de plint is inderdaad vlak tegen de muur, de voorkant is aan de bovenkant mooi afgerond waardoor er een stuk minder stof op blijft liggen. Datzelfde wil nu bij nieuwe plinten ook.

    Rola is zelfmaak niet goedkoper? Ik heb het in de reguliere winkels niet kunnen vinden en op internet zie ik wel profielen die erop lijken, maar ik kan het niet écht vergelijken en om nou gelijk een voorraad te bestellen is ook zo wat. Dan zou ik het toch liever zelf proberen te maken. Zo moeilijk kan het ook niet zijn toch?

    @ABCDE verstekzagen heb ik ook over gedacht, maar met de schuurmachine is het moeilijk om die ronding overal gelijk te krijgen. Daarnaast is de zaagsnee ruwer dan gefreesde zijkanten, wat het schilderwerk bemoeilijkt. De linkerkant van jouw afbeelding lijkt erg op de hoek, de ronding moet dan alleen op andere zijde. Ik zoek nog even verder tussen alle frezen... Of moet het met een afschuinfrees + een afrondfrees?

    Overigens helemaal mee eens dat die eerste afbeelding er niet uitziet. Het illustreert echter wel goed de gewenste hoek/ronding (en het effect wat je dus krijgt als je iets anders van een bouwmarkt etc. ernaast zet...) Het gaat mij dus echt om het rechter stuk.

    plint-afronding1-2.png
     

    ABCDE

    • #6
    Na zagen nog schuren ja. En gewoon zagen met fijngetand scherp blad. Ik heb nagenoeg geen nabewerking nodig om het glad te krijgen na zagen met 48T 160mm blad.

    Kopse kant van MDF zuigt sowieso als de neten, dus extra behandeling voor verven is sowieso nodig.

    Die frees krijg ik ook niet gevonden. Terwijl het enkel een soort ingekorte normale radiusfrees is...
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Dit kan je zelf namaken door het eerst onder de juiste hoek te zagen (ongeveer 45°) en dan met een afrondfrees afronden.

    Dit soort handelingen doe je bij voorkeur op een freestafel. Dat is veel gecontroleerder. Het maken van een (eenvoudige) freestafel is niet moeilijk. Niet veel meer dan de bovenfreesmachine op z'n kop in een blad vastzetten en aan de bovenkant een lat klemmen als geleider.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Met een afrondfrees met grote straal of met een bossingfrees. Het zou kunnen dat je onder een hoek moet frezen. Dat is op een freestafel ook makkelijk te doen (met wat hulpstukken hout).

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
     

    ABCDE

    • #10
    Probleem is dat van die getoonde vijf freesjes er geen een matched.
     

    Impie

    • #11
    Ik denk eerlijk gezegd dat je er het simpelste en dichtste bij komt met een simpele hoek van 45 graden die je vervolgens met een schuurpapierspons afrondt. Omdat die sponsjes flexibel zijn en zich dus vormen naar het hout, krijg je een mooi evenredig afgerond effect. Met MDF ben je dan na 1 of 2 vegen waarschijnlijk al klaar.
     
    Laatst bewerkt:

    ABCDE

    • #12
    Bij nader inzien; de buitenste ronding van het vijfde freesje uit de post van @IJkenhout zou wel kunnen. Maar de beschikbaar van een freestafel...?

    Is ook de vraag of het de linker of rechter plint moet worden van die foto waar die rare overgang zit.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu