Materiaal keukendeurtjes

Red

  • #1
De corpus van mijn huidige keuken is in goede staat, net als de scharnieren en rails. Alleen de folie laat los van mijn huidige deuren.

Nu overweeg ik de deuren in zijn geheel zelf te maken en daarna te lakken/spuiten, in dezelfde sfeer als het nu is.

Ik zou de deuren in HPL kunnen laten maken, maar heb nog geen geschikte kleur en mooie randafwerking kunnen vinden.

Nu is de vraag welk materiaal is het meest geschikt voor rechte keukendeurtjes?
- MDF (watervast?)
- HDF
- Multiplex, bv berken
- Anders?

Dikte ca 18mm.

Het is me niet helemaal duidelijk wat interieur bouwers hiervoor gebruiken.

De materiaalkosten interesseren me niet zo, gezien de tijd die er in gaat zitten.
 

H@ns

  • #2
Als je zelf wilt lakken is MDF het meest geschikt. Hpl is een afwerlaag en niet een materiaal op zich, het wordt dus altijd ergens op geplakt. Dit zelf lastig netjes te doen als je geen ervaring hebt.
Andere optie is gemelamineerd spaanplaat en dan afwerken met kantfolie.
Watervast is voor bovenkastjes niet nodig, onder ook niet echt maar kan zeker geen kwaad mocht je een keer met water knoeien.
 

Red

  • #3
Waarom kies je voor MDF?

Ik zou denken dat multiplex steviger is en niet zomaar krom trekt, vanwege de laagjes fineer.

Kies je voor MDF om niet de nerf vh multiplex te hoeven vullen?

Of minder gevoelig voor stoten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Volgens mij moet je het bij MDF zoeken in de persing en het middel waarmee dat stof :P tot harde plaat wordt gemaakt en dat middel maakt de MDF wel of niet watervast.
Kies je voor deurtjes met afgeronden kanten kan het wel een stootje hebben.
Voor het maken van de gaten van de scharnieren gaat zoiets in MDF ook mooier als in multiplex.
 

Red

  • #5
Ja, daar heb je zeker een punt dat het afronden van multiplex met de bovenfrees vraagt om splinteren en dat geldt ook voor het boren vd 35mm gaten voor het scharnier.

Is de groene (watervaste) MDF anders in de verwerking? nee toch.
 

H@ns

  • #6
MDF is het mooist af te lakken en te profileren/boren. Er is zelfs voorgegronde MDF te koop. De zijkanten moet je alleen erg goed gronden om dekkings en glansverschillen te voorkomen, die kanten zuigen nogal namelijk.
Verrder verdient het de aanbeveling om de vlakke kanten eerst te onvetten met thiner of terpentine. De parafinelaag van de persplaten geeft soms een wat vettig oppervlak aan de platen.
Het begrip stevig is te algemeen om als vergelijk te nemen tussen MDF en Triplec, de eigenschappen zijn gewoon totaal verschillend.
Watervaste MDF heeft een groene kern inderdaad en dat is alleen kleurstof toevoeging zodat het herkenbaar is als watervast. De lijm die gebruikt is maakt het feitelijk watervast. Door die lijm kan gereedschap iets sneller bot zijn maar dat is voor deze toepassing niet zo aan de orde.
 

Carina

  • #7
Is het niet mogelijk om de folie te verwijderen en de kastdeuren dan te lakken/spuiten?
Heb op facebook wel voorbeelden gezien van mensen die dat hebben gedaan. Het zag er (op de foto) goed uit.
 

Red

  • #8
@Carina, heb je hetzelfde?

Het is me van meerdere kanten afgeraden. Het risico zou bestaan dat de lijm waarmee de folie gelijmd is geweest, weer door de lak zichtbaar wordt. Daarnaast zit aan de binnenkant vd deur melamine, welke wel goed vast zit en niet verwijderd wordt. De overgang vd lak naar de melamine binnenkant krijg je niet goed waterdicht. Zodra daar ook maar iets water bijkomt, wordt MDF plaatselijk dik en ben je weer terug bij af.

Ook loop je risico dat op sommige deuren de folie er niet makkelijk vanaf komt, vooral aan de randen.

Tot slot heb ik nu de kans een deur te vervangen door meerder laden, zo leverd al dit gedoe nog iets op ;)

De kosten zitten echt niet in de MDF, wel in de uren vh spuiten, schuren en spuiten, etc...
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
Je kunt kwalitatief hoogwaardige nieuwe deurtjes laten maken, compleet met scharnierboringen en al. Hoogglans, glas, laseredge etc. Ga dan wel naar een interieurbouwer ipv naar een keukenzaak.

Als je alle uren rekent, met de kans dat het net niet helemaal je van het is, is dit een snellere oplossing.

Deurtjes hoef je dan alleen nog maar te monteren.

Idem voor een mooi (granieten) werkblad.
 

Red

  • #10
Daar heb je een punt, maar de vraag is ook hoeveel je nog wil investeren in deze keuken. Daarnaast moet uiteindelijk de hele korpus ook nog geschilderd worden omdat je dezelfde kleur niet terug krijgt.

Voor een nieuwe keuken zou ik sowieso naar een interieur bouwer gaan, dat is misschien iets duurder, maar dan zit de meerprijs in de kwaliteit vd gebruikte materialen en betaal je niet voor gebakkenlucht vd bekende keuken bedrijven.
 

Carina

  • #11
@red Nee, ik heb het zelf niet gedaan.
De voorbeelden die ik heb gezien hadden het folie er af gehaald en de keuken in een wat donkere kleur geverfd. De kans dat de lijmlaag er door komt is dan uiteraard kleiner. Soms werd er ook schellak gebruikt als voorbehandeling, om te voorkomen dat de lijmlaag er door zou komen.
Ik weet dit dus niet uit eigen ervaring, dus als je het overweegt zou ik me er inderdaad eerst goed in verdiepen.
 

Red

  • #12
@Carina ik kan me voorstellen dat schellak werkt, ikzelf zou misschien kiezen voor een hechthars, die ik vroeger voor modelbouw gebruikte. Dat maakt de boel in iedergeval waterdicht.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #13
Zoals ik al eerder aan heb gegeven hierover, heb je dus wel een hele grote kans dat de lak gaat vechten met de nog aanwezige lijmlaag die altijd op de oude deurtjes achterblijft.
In de meeste lakken zitten weekmakers en verdunning middelen, die de lijmlaag gedeeltelijk oplossen.
Dan krijg je dus een heel oneffen, grove eindlaag van de lak met allemaal putjes en bultjes.
En schellak zal hier echt niet helpen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Een goede sealer / primer zou dan mijn voorkeur hebben.
Alle hout (multiplex of MDF) moet rondom helemaal afgesloten zijn om kromtrekken te voorkomen.
Bij multiplex is ook de houtsoort belangrijk. Berken multiplex is stabieler dan een hardhout-multiplex afkomstig uit Maleisië of Indonesië.
 

H@ns

  • #15
Ik ben benieuwd hoe je de kastjes zelf gaal schilderen. Aangezien je folie deurtjes hebt denk ik dat de kastjes zelf van gemelamineerd spaan zijn. Klopt dat? Dan wordt schilderen sowieso een hele klus met twijfelachtig resultaat qua duurzaamheid.

Alles bij elkaar ben je in mijn optiek beter af met ofwel alleen nieuwe frontjes van gespoten of zelf gelakt MDF of alles vernieuwen incl kastjes.
Folie er af, lijm er af en weer gronden, lakken geeft allen maar veel werk met kans op drama's en frustratie.
 

Red

  • #16
We dwalen af, het is niet de bedoeling de bestaande deurtjes te hergebruiken. Die discussie heb ik al gehad, maar Carin opperde dat. De materiaalkosten zijn een fractie van al het werk en spuitkosten, dus beter €100,- meer voor een goed basis materiaal, dan veel tijd en geld besteden aan inferieur matteriaal.

De vraag was vooral welk basismatteriaal je het best kunt gebruiken indien je lakdeuren zou willen.

Wanneer ik het zo hoor, lijkt watervaste MDF het meest geschikt. Een hoge kwaliteit multiplex zou ook kunnen, maar bij het verspanen (randjes fresen, scharnierboring) loop je het risico op splinters, wat je dan weer moet bijwerken.

Het valt me wel op dat sommige van mijn huidige MDF folie deuren, ietwat kromgetrokken zijn, ca 1-2mm over 60cm in 9 jaar. Dat zie ik aan de binnenkant vd laden. Ik zou denken dat multiplex dat mindersnel doet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Ik dwaal nog verder af. :lol:
Ik lees jouw ervaring. Dan vraag ik me af komt dat door de MDF of door de folie die er op is aangebracht. Folies van kunststoffen en de krimp daarvan heeft mijn belangstelling.
Kastje 50 jaar oud. Daar is door de fabriek een folie op aangebracht. Zowel aan de onder-en bovenzijde is de folie in de lengte korter geworden. In de breedte een paar milimeter.
 

Red

  • #18
@Wgb Ik heb hier de afgelopen 2 maanden met diverse partijen contact over gehad. De verkoper, de bekende uit Waalwijk en omstreken, een reparatiebedrijf gespecialiseerd in reparatie van deze deuren, renovatie bedrijven etc..

Het probleem is wijdverbreid. Het probleem is dat de folie loslaat van het paneel, meestal MDF. De eerste problemen met dit type keukens 'foliedeur' gaan terug tot eind jaren negentig, maar ook keukens welke 5-10 jaar terug verkocht zijn krijgen dit soort problemen. De ene na 5 jaar al (net buiten garantie) de andere na 9 zoals bij mij, anderen pas na 15 jaar.

De een zegt dat het aan een te hoge temperatuur ligt, de ander vocht en weer een ander zegt slechte verlijming.

Ik houd het op slechte verlijming vd folie en dat temperatuur het MDF doet verdrogen waardoor de lijm loslaat. MDF zuigt natuurlijk enorm. Bij mij zijn 4 vd 16 panelen aangedaan en dit is pas eind oktober ontstaan. Het enige opvallende is dat de panelen die nu loslaten (als behang wat loslaat), net die panelen zijn die ietsje warmer worden, omdat er verwarming slangen onderdoor lopen, of omdat er een plintboiler onder het kastje zit, waardoor het kaste wat opwarmt.

Ze beginnen met loslaten op de rand vh kader naar het binnen vlak en langzaam raakt de rest vh binnen vlak los.

De folie is een thermoplast en verwarmd en toen met lijm over het deurtje gespannen en aangedrukt met een pers om het kader er in te persen. Er zit dus enige spanning in deze folie.

Dit soort keukens moet je mijden, van 1995 tot heden heeft men dit probleem nog niet onder controle, terwijl melamine kastjes meestal probleemloos 20-25 jaar meegaan, tenzij het hout van binnen nat is geworden, maar daar is hier geen sprake van.
 

H@ns

  • #19
Uit je beschrijving hierboven maak ik op dat je deurtjes niet vlak zijn maar bestaan uit een "kader" met paneel er in.
Dat maakt wel uit voor het zelf nieuwe deurtjes maken want dat is iets heel anders dan even een vlak paneeltje laten zagen en die lakken.
Voor de materiaalkeuze maakt het echter niet uit daarbij blijft MDF de voorkeur, tenzij je ook een houtprint/structuur wilt natuurlijk.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #20
Bij MDF is het belangrijk dat de densiteit in de kern ook hoog is. Vaak zie je dat het oppervlak wel een hoge dichtheid heeft, maar dat de kern redelijk poreus is. En dus een zuigende werking heeft bij de randen van zagen en frezen.

Sowieso de freesranden afwerken met meerdere lagen van een vullende sealer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu