Beginnen met metaalbewerking - materiaal prijzen

johanvergeer

  • #1
Ik wil beginnen met metaalbewerking, voornamelijk draaien en frezen.

Tijdens wat onderzoek naar materiaal prijzen begin ik steeds meer het vermoeden te krijgen dat bedrijven (veel) minder voor hetzelfde materiaal betalen dan wanneer je ergens particulier koopt. Als particulier kan je niet eens bij de grote verkopers zoals MCB terecht.

Aangezien ik zelf geen bedrijf heb kan ik dit niet verifiëren.

Weet iemand of mijn vermoeden klopt, en dat je als particulier bij de beschikbaren verkopers (veel) meer betaald dan wanneer je als bedrijf bij de groothandels terecht kan?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Je hebt ongetwijfeld de forum regels gelezen voordat je hier kwam:
* Er worden geen kostprijzen van materialen en arbeid gegeven. Eventuele offertes van derden zullen direct verwijderd worden. Een enkele keer zal een richtprijs van een onderdeel voor cv, witgoed of elektra genoemd kunnen worden.
 

johanvergeer

  • #3
Ik heb inderdaad de regels gelezen, en ik ben ook niet op zoek naar directe prijzen. Ik vraag me alleen af of particulieren (veel) meer betalen voor materialen dan bedrijven. Dit omdat het soms lijkt alsof sommige mensen wel heel makkelijk praten over materiaal inkopen.
 

ADDave

  • #4
Bedrijven krijgen meestal een korting die verder oploopt naar mate zij afnemen. Vaak wordt dit per jaar bepaald. Hoge afname = hogere korting. Verkijk je er niet op, want soms is het op internet goedkoper dan bij de groothandels.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dat klopt maar bedrijven nemen ook veel meer af
Voor een beetje order komen de profielen rechtstreeks uit de walserij waardoor er geen opslag en extra vervoerskosten zijn.

is overigens met alles zo niet alleen met metaal.

.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
En ook met uien als je handelaar bent in groenten en fruit.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Als je even gaat zoeken dan zul je als particulier ook al grote prijsverschillen tegen komen.
Ga je kopen bij de online winkels of de bouwmarkt dan betaal je meestal al de hoofdprijs.
Het goedkoopst koop je in handelslengtes van 6m.
Heb onlangs zelf ook flink ingekocht in allerlei profielen en dat scheelde dus gewoon de helft of nog meer.
gewoon alles in de winkelmand gezet, gevraagd er een offerte voor te maken (werd het nog goedkoper) en zelf opgehaald (transport is anders ook zo 60 euro)
Nadeel is wel dat je dan ook lengtes van 6m moet kunnen vervoeren, dus eerst de ladder op de auto geknoopt en daarbovenop de lange ijzeren profielen, zorgen dat het niet meer dan 1m uitsteekt en dan met het hele spul naar huis. Scheelde mij ruim 300 euro tov. de meeste on-line winkels of de bouwmarkt.
Hou wel rekening met de maximale daklast van je auto, die van mij mag maximaal 50Kg per steunpunt dragen en ook wat je dakdragers aan kunnen (die wat ik gebruik kunnen 100 Kg per drager aan)
 
  • Like
Waarderingen: johanvergeer

Sander 1972

  • #8
Je bent gewoon niet interessant voor dat soort bedrijven. Misschien als je een vrachtwagen vol afneemt, kunnen ze wat doen. Mits in bezit van kvk
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik heb een bedrijf, maar geen verstand van metaal.
Wel van hout en je moet echt heel veel kopen wil het zin hebben om het ergens anders te halen dan bij lokale houthandelaren. Zachthout haal ik vaak gewoon bij de betere bouwmarkt. Bij hardhout loont het wel om te zoeken.

Eens langs gaan bij een lokale metaalbewerker, met een beetje geluk ook ie restanten in voorraad waar je wat mee kan en goedkoop over kan nemen.
Misschien wil ie wel wat mee bestellen voor jou.
Op veiling websites kom je soms leuke partijen tegen, wel veel werk en zwaar als je teveel koopt!
Verder advertentiewebsites zoals marktplaats in de gaten houden en een beetje geluk hebben dat een particuliere metaalbewerker in de buurt aan het opruimen is.

ps. aan de achterkant van een auto mag je best veel uitsteken, hoeveel precies is afhankelijk van de lengte van de auto. wel een bord eraan hangen bij meer dan 1 meter. Aan de voorkant maximaal een meter.
 
  • Like
Waarderingen: johanvergeer

Ijssel87

  • #10
Heel simpel massa is kassa maar snap niet helemaal hoe deze vraag een klusvraag is.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Jackd schreef:
ps. aan de achterkant van een auto mag je best veel uitsteken, hoeveel precies is afhankelijk van de lengte van de auto. wel een bord eraan hangen bij meer dan 1 meter. Aan de voorkant maximaal een meter.
dat klopt niet helemaal
dit is wat de ANWB zegt
Deelbare lading
Deelbare lading mag niet meer uitsteken dan:

Achterzijde
  • Maximaal 1 meter achter het voertuig of aanhangwagen.
  • Niet meer dan maximaal 5 meter vanaf het hart van de achteras.
  • Markering van deze lading is niet verplicht.
Voorzijde
Aan de voorzijde mag deelbare lading niet uitsteken.

Breedte
De deelbare lading mag niet breder zijn dan het voertuig zelf en mag dus niet uitsteken.

Ondeelbare lading
Ondeelbare lading mag niet meer uitsteken dan:

Achterzijde
  • Personenauto's en bedrijfswagens tot 3.500 kg: maximaal 1 meter achter de auto. Markering van deze lading is niet verplicht.
  • Bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg en aanhangwagens: niet meer dan 0,5 keer de lengte van het voertuig met een maximum van 5 meter vanaf het hart van de achteras. Steekt deze lading meer dan 1 meter uit, dan moet de lading voorzien zijn van een markeringsbord.
Voorzijde
  • Personenauto's en bedrijfswagens tot 3.500 kg: maximaal 1 meter voor de auto.
  • Bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg: niet meer dan 4,3 meter voor het hart van de voorste as.
  • Aanhangwagen: Het is niet toegestaan lading aan de voorzijde te laten uitsteken.
Breedte
Lading die in de breedte ondeelbaar is mag niet breder zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is. De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd en johanvergeer

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Oops, ik loop blijkbaar ruim 10 jaar achter.
De huidige wettekst:
Bedrijfsauto tmm ≤ 3500 kg, personenauto, driewielig motorrijtuig: Voor of achter voertuig1,00 m> 1,10 mP131 i
Die 1,10 meter is de grens van wanneer er een proces verbaal opgemaakt wordt.
 

Stimpy3

  • #13
Als je serieuze lengtes op gaat halen kun je beter een aanhanger kopen/huren. Max lengte die je in een standaardaanhanger kunt doen (praktisch) is 3.75m; dat is driekwart meter 'te lang' ; daarboven moet je heel erg uitkijken dat de boel nog wel stabiel blijft liggen. Voor lengtes van 5-6m zou ik een gespecialiseerde aanhanger huren (autoaanhanger oid).

Risico waar je wel mee zit is dat dat soort aanhangers zoveel lading kunnen dragen dat je ook een BE-rijbewijs nodig hebt (en tegenwoordig moet je daarvoor apart op bij het CBR).
 
  • Like
Waarderingen: johanvergeer

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #14
Aanhanger moet je ook goed mee uitkijken want daar mag niets aan de voorkant oversteken, ook niet als je een lange dissel hebt.
Mijn auto is 4m 85 lang en om doorhangen van het metaal te voorkomen knoop ik dus eerst mijn ladder op de auto (anders tikken ze regelmatig op de motorkap en komen ze krom over)
Ladder kan overigens 136 kg hebben.
Daar dan de metalen strippen ed. op zodat ze achter net 1m oversteken en dan past het precies en steekt het nog maar een paar cm aan de voorzijde over.
Laatste keer dat ik ijzer had gekocht kwam de magazijn man bij me met "dan kan niet met die auto"
Dus ik zeg "wedden van wel"
hij "dat is levensgevaarlijk en geeft ongelukken"
Ik "wacht maar tot ik de voorbereiding klaar heb, vindt je het dan nog steeds onverantwoordt dan zaag ik ze wel doormidden"
Dus eerst de extra zware dakdragers op het dak, daarna de ladder er boven op en hij loopt het magazijn al in om alles op te halen en komt terug met "dat had ik niet verwacht en dit is zeker niet de 1e keer dat je zoiets doet"?
Dus ik zeg "als we databekabeling moeten aanleggen en er is geen scheidingsschot aanwezig in de kabelgoot dan wordt deze in stalen buis gelegd en die zijn ook 6m vandaar dat we dit geintje idd. wel vaker mee maken"
Gelukkig had hij wel een takel om alles in 1 keer op het dak te leggen en hoefde ik die slappe dingen niet 1 voor 1 op de auto te tillen, toen alles stevig vastzat gaf me nog een stuk rood/wit band om aan de achterzijde om de profielen te knopen met de woorden "op de snelweg zal je wel niet veel fietsers ed. tegen komen maar beter mee verlegen dan om verlegen"
Nadeel was wel dat ik thuis geen takel heb (heb ik wel maar is nog niet gemonteerd) om het er weer af te tillen en dan is 130Kg best zwaar om buiten je bereik van de auto te tillen zonder deze te beschadigen.
 
  • Like
Waarderingen: johanvergeer

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu