Loop vast met GTM GTS1300 hakselaar reparatie

Nou ik ben er weer eens mee aan de slag geweest, maar het gaat me toch niet zelf lukken (zonder daar veel te veel uur in te steken).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou het eerst eens kunnen proberen met nieuwe zuigerveren.
Even een hulpstuk kopen om de zuigerveren in te drukken en dan is het vervangen een fluitje van een cent, zonder dat hulpstuk een ramp.
 
  • Like
Waarderingen: bobbydehobby
Misschien wil je de forumregels even lezen?

Oh, helemaal niet bij stil gestaan. Sorry.
Ik krijg het helaas niet voor elkaar om mijn bericht te wijzigen, om dit verzoek er uit te halen.

Je zou het eerst eens kunnen proberen met nieuwe zuigerveren.

Als ik deze topic doorlees, ben ik bang dat je motor versleten is m.n. zuigerveren en dergelijke.

Kan dit ook het hoge olieverbruik veroorzaken toen de motor nog wel (redelijk) goed liep? Als ik de video's op Youtube zie, moet dat op zich wel zelf te doen zijn zonder al te veel chagrijn. Thanks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de olie niet ergens uitlekt dan zijn het idd. vaak de zuigerveren die niet goed/slecht afsluiten en vandaar het olie verbruik (vaak ook gecombineerd met toch de nodige rook uit de uitlaat)
Heb je geluk dan zijn het alleen een paar zuigerveren van een paar euro, heb je pech dan zitten er krassen in de cilinderwand en dan wordt het laten reviseren want dat kun je niet zelf.
 
  • Like
Waarderingen: bobbydehobby
Als de olie niet ergens uitlekt dan zijn het idd. vaak de zuigerveren die niet goed/slecht afsluiten en vandaar het olie verbruik (vaak ook gecombineerd met toch de nodige rook uit de uitlaat)

Ik zie inderdaad een behoorlijke aanslag van zwarte troep op de hakselaar bij de uitlaat van de Honda na een uurtje draaien.

Heb je geluk dan zijn het alleen een paar zuigerveren van een paar euro, heb je pech dan zitten er krassen in de cilinderwand en dan wordt het laten reviseren want dat kun je niet zelf.

De rest van de motor zag er intern nog erg netjes uit, dus ik ga je suggestie eens proberen. Ben heel benieuwd hoe de binnenkant van de cilinder eruit ziet.
 
Meestal een kwestie van de cilinderkop verwijderen om dat te kunnen zien.
Dan voorzichtig de zuiger terug draaien tot op het laagste punt en kijken hoe de cilinderwand er uit ziet.
Zijn het wat oppervlakkige krassen dan valt het vaak wel mee en is dit op te lossen met nieuwe cilinderveren, kun je er je nagel insteken dan wordt het een ander verhaal.
 
Het heeft even geduurd, maar ik ben weer een stap verder. Er heeft iemand naar gekeken die er verstand van leek te hebben. Hij gaf aan nadat de cilinderkop eraf was dat er veel speling op de zuiger / krukas zit. Dit zou de rook / olie verbruik veroorzaken.

Hij gaf aan dat het weinig zin had dit te repareren en dat het een stuk voordeliger zou zijn om gewoon een imitatie honda motor op de machine te zetten. Is zijn constatering terecht?

Op zich kan ik me daar wel in vinden en ben ik wat aan het zoeken geweest naar een Chonda motor, die ik heb gevonden op een Chinese website, maar nu zie je daar weer niet bijstaan of het een metrische of inch versie is.
 
Op YouTube staan diverse vergelijkings video’s tussen originele Honda GX blokjes en Chinese namaak. Die laatste verbruiken veel meer olie en brandstof.

Ik zou zelf op Marktplaats naar een gebruikt blokje kijken van Honda of B&S.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
9
Weergaven
307
Buiten en tuin
Jackd
Reacties
4
Weergaven
1K
Buiten en tuin
frankiehmm
Reacties
9
Weergaven
2K
Buiten en tuin
PHorden
Reacties
7
Weergaven
5K
Buiten en tuin
Willem52
Reacties
18
Weergaven
8K
Buiten en tuin
Fre3ke

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu