Lewis badkamer vloer onduidelijkheden

Homebuild

  • #1
Goedendag alle,

Ik ben Bezig met mijn badkamer renovatie. En heb hier een aantal vragen over. Ik probeer al een tijd alles duidelijk te krijgen al blijven sommige dingen nog on duidelijk. Ook heb ik alle forums die opemstaan over de Lewis platen gelezen.

Het gaat om een badkamer van 9m2 op de houten balken komen de Lewis platen te liggen. Waarover licht beton komt van ca. 34mm. Hierover heen verlijm ik elektrisch vloerverwarming en tegel ik direct over.

Mijn vragen luiden als volgt:

Tussen de Lewis platen en muur moet een randstrook komen deze heb Ik aangeschaft. Echter is de randstrook 30mm hoog waar door een vloer van minimaal 34mm hier overheen vloeit. Dus ligt de vloer niet los van de muur.. Of zie ik dit verkeerd?

Ook wil ik een easydraim douche goot gaan plaatsen deze komt direct vast te zitten op de Lewis plaat. Hoeveel speling heb ik met het uit rekenen van de hoogte? 34mm beton +(vloerverwarming + tegels)?

Ik mij af of het verstandig is om de vloerverwarming in de Inloopdouche te leggen.

Dicht ik de gaten door de afvoeren in de Lewis plaat af met bouwschuim waar over ik beton stort?

Ik wil mijn Inloop douche op afschot leggen. Naar mijn idee is dit het beste te doen door direct met het lichtbeton te doen.

Gaande weg zal ik waarschijnlijk met nog wat vragen komen. Alvast bedankt voor alle input en visies!
Ook zal ik komende week foto's bijvoegen.
 

Blof-fan

  • #2
Met lewisplaten heb ik geen ervaring, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Maar ik heb ook laatst mijn badkamer gedaan en daar elektrische vloerverwarming in gelegd.
Jij wat die elektrische vloerverwarming op je nieuwe betonnen vloer leggen en daar overheen tegelen.
Komt je vloerverwarming dan in de tegellaag te liggen? Of leg je die eerst nog in een smeerlaag waar je overheen tegelt?

E.e.a. is natuurlijk ook belangrijk voor de hoogte van die goot. Als het goed is zit er een flens aan die goot. Die moet uiteindelijk ongeveer gelijk liggen met de laag waar je op gaat tegelen.

En dat afschot met de betonlaag wordt lastig denk ik. Beton vloeit gewoon en is eigenlijk niet echt nauwkeurig op afschot te maken volgens mij.

Ik denk dat je dan nog beter het gedeelte van je douche niet mee stort met het beton (bekisting plaatsen als je het stort om de douche vrij te houden) en daar later dan met zandcement de douchevloer kan maken met het afschot.

Vloerverwarming overigens niet in de douche door leggen. Heb ik ook niet gedaan. Is niet nodig (vloer wordt door het warme water binnen no time ook warm) en anders krijg je last met kalkaanslag op je vloer doordat het te snel droogt door de verwarming.
 
  • Like
Waarderingen: Homebuild

Chuckles

  • #3
die randstroken zijn van steenwol waarschijnlijk?. Ik heb hiervoor randstrookisolatie op rol voor gebruikt, Dit is 140 mm hoog en biedt tevens wat bescherming voor opspattend beton. Na harding snij je teveel van dit materiaal weg. De beton zo vlak als mogelijk aanbrengen en daarna een zandcement vloer, deze kun je dan onder afschot aanbrengen. Aan de drain zitten verstelbare beugels, zodat je hiermee je hoogte kunt bepalen. Het gat van de afvoer pur je gwn dicht. Vergeet niet je aarding, en geef voldoende aandacht aan je kim. Succes
 
  • Like
Waarderingen: Homebuild

Homebuild

  • #4
Blof-fan:

Ik plak de vloerverwarming met tegel lijm tegen het beton aan. Daar overheen ga ik dus tegelen.

Is er voor de douche goot nog speling? Of moet dit allemaal precies worden uitgetekend kwa hoogte? Ik ga een easy drain toepassen.

Ook twijfel ik nog over hoe ik het afschot leg aangezien de beton geen lichte visco heeft maar meer zand droog is.
Het lijkt mij namelijk als ik 2 keer ga storten op de Lewis plaat dat de bewapening zwakke punten krijgt.

En bedankt voor de tip over waar wel en niet vloerverwarming daar heb je een goed punt!


Chuckles:

De randstroken zijn inderdaad van steenwol. Deze heb ik aan de kant gelegd en nieuwe randstrook gehaald die 15cm hoogte heeft met een dikte van 0.8mm lijkt mij meer als voldoende.

Over het afschot in de douche. Wanneer ik 36mm beton stort en over de volledige badkamer een zand cement vloer stort kom ik dan niet heel hoog uit? Ik vernam dat je ook op het beton gewoon kan tegelen als je het netjes waterpas uitsmeert of zie ik dit verkeerd?

Bedankt voor de tip over het kimband! Erg belangrijk dat het waterdicht is

Over de Lewis plaat. Mogen deze ook geruime lengte Inelkaar steken, zodat ik ze niet op maat hoef te slijpen?
Er zullen de komend weken nog wel een aantal vragen te binnen schieten.

Dit is een foto van mijn badkamer hoe het er nu bij ligt.

IMG_20211207_164657.jpg
 

Blof-fan

  • #5
Homebuild schreef:
Ik plak de vloerverwarming met tegel lijm tegen het beton aan. Daar overheen ga ik dus tegelen.

Is er voor de douche goot nog speling? Of moet dit allemaal precies worden uitgetekend kwa hoogte? Ik ga een easy drain toepassen.

Ook twijfel ik nog over hoe ik het afschot leg aangezien de beton geen lichte visco heeft maar meer zand droog is.
Het lijkt mij namelijk als ik 2 keer ga storten op de Lewis plaat dat de bewapening zwakke punten krijgt.

En bedankt voor de tip over waar wel en niet vloerverwarming daar heb je een goed punt!
Ik weet niet precies wat de afmetingen van die goot zijn. Dus dat is lastig voor mij te zeggen zo. Bij mij was de hoogte van de afvoer de bepalende factor. Er moet een bepaalde mate van afschot in de afvoer zitten (ongeveer 1cm per meter wordt meestal aangehouden).
Dus als je dat afschot hebt, dan is dat de minimale hoogte van je afvoer. Dan kun je gaan kijken hoe dat uitkomt ten opzichte van de beoogde hoogte van de vloer.
Als de goot hoger moet komen kan dat natuurlijk altijd, een beetje meer afschot is geen probleem.

En ik bedoel ook niet dat je 2 keer beton moet storten, maar dat je je betonnen vloer in 1 keer stort, maar het stuk waar de douche komt bekist zodat daar geen beton komt. Daar hoef je dan ook geen wapening te leggen. Dat blijft gewoon helemaal vrij, daar ligt dan alleen je douchegoot op de juiste hoogte.
Ik weet even niet meer precies hoe dat nu zat met aardematten en Lewisvloeren, maar als je een aardemat gebruikt ligt die natuurlijk nog wel in je douche gedeelte.

Als je beton dan uitgehard is, kun je met alleen zandcement het vloertje van je douchegedeelte maken. Dat kun je netjes op het gewenste afschot maken.

Ik weet niet of ik dit hier zo neer mag zetten volgens de forum regels. Maar dit YouTube filmpje verduidelijkt denk ik wel wat ik bedoel:

Klikplekje YouTube filmpje
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Maak je niet te druk over die 4mm die over de randstrook heen gaat, dat krap je zo weg.

Je kan het afschot zelfs al in de lewisplaten leggen (goed uitvullen eronder), dan is een gelijkmatige laag erover al voldoende.

Vloerverwarming niet te dicht bij de afvoer leggen.
 

Homebuild

  • #7
Goedendag,

Super bedankt voor jullie tips. Ik heb voor een jaren 60 style badkamer gekozen en doordat dit dus ook inclusief een staande badkraan is was dit even lastig te realiseren omdat hier geen grondplaat voor was. Inmiddels heb ik alle voorbereidingen getroffen (randstroken, badkraan toevoer leidingen, afvoer, douchegoot allemaal in de zwaluwstaart platen verwerkt.

Voor de randstroken had ik eerst de steenwol stroken gekozen echter waren deze dus niet wat ik ervan verwacht had (te fragiel en te laag) ik ben dus gegaan voor de randstroken die ze ook gebruiken voor egaliseren. Rondom de afvoer en toevoeren heb ik PURschuim gebruikt voor de afdichting. Het overtollige PUR heb ik weggesneden zodat het niet onnodig plek en dus ook stevigheid inbeslagname neemt voor het beton.

Bij de badkraan kreeg ik dus slangen die je onder de vloer moet aansluiten. Dit vond ik niet prettig aangezien er dus een kans is dat dit gaat lekken. De kans is klein maar toch. Ik heb deze dus vervangen voor kunststof/ aluminium zodat de verbindingen boven de vloer komen te liggen.

Ook voor de douchegoot kreeg ik er voetjes bij die al 60mm minimale hoogte hadden. Dit was dus te hoog. Hiervoor heb ik zelf met wat buigzaam metaal strips bevestigingen gemaakt. Nu ligt de douchegoot op een hoogte van 40mm hierdoor hoef ik dus ook niet meer de goot te aarden aan de zwaluwstaart platen aangezien dit al een directe verbinding is.

Inmiddels is de beton vloer gestort. Hiervoor heb ik de goedkoopste betonmixer die ik kon vinden gekocht en gebruikt aangezien dit goedkoper was dan een beton mixer te huren.
Ik heb gekozen voor lichtgewicht beton 30% lichter.
Dit heb ik zo strak mogelijk op de vloer gekregen met een aantal houten reien en een plakspaan. Het hoogte verschil is dan ook over de gehele vloer 4mm dit is dus goed te doen om het met tegellijm op te vangen, ook komt er nog elektrische vloerverwarming op het loopgedeelte in de algemene ruimte dus niet in de inloopdouche.
Tijdens de droogtijd heb ik het nog meerdere malen besprenkelt met water zodat het beton niet te snel opdroogde.

De vervolg stappen worden
- Alles in de kim-band zetten
-Alle toevoer leidingen monteren en daarna het ytong muurtje dat daar enkel laags staat omhoog trekken.

WhatsApp Image 2022-03-12 at 8.40.16 PM.jpeg WhatsApp Image 2022-03-07 at 11.16.20 PM.jpeg WhatsApp Image 2022-03-07 at 11.16.20 PM (1).jpeg WhatsApp Image 2022-03-12 at 8.40.17 PM.jpeg
 
  • Like
Waarderingen: IJkenhout

Homebuild

  • #8
Goedenmiddag,

Alles zag er perfect uit. Echter zie ik nu een scheur in de vloer.. dit lijkt op een haarscheur en kan de zijkant dus slecht zien of die ook doorloopt.

Uit preventie slijp/ krab ik de (haar) scheur uit en maak ik een aantal sleuven in de vloer waar ik epoxy mortel met ankers in leg. Tevens werk ik de (haar) scheur af met kimband en kimpasta hierdoor heb ik de (haar) scheur volledig geisoleerd.. Hierna komt er nog 5mm egaline overheen gevolgd door elektrische vloerverwarming en tegels allemaal in flexibele tegellijm.

Ik denk dat ik het risico grootendeels heb beperkt dat mijn tegels zullen scheuren. ook zoals te zien is komt hier een wand closet toilet boven dus heb je weinig inspanning over dit gedeelte van de vloer. de rest is erg solid en stabiel:)

^^^^^ Dit is dus mijn bevinding. heeft iemand nog aanmerkingen of tips hiervoor? Zie foto voor de (haar) scheur.

badkamer1.jpg badkamer2.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Is de houten balklaag gecontroleerd of het extra gewicht van het beton er wel op kan? Als de balken te licht zijn, is er wel degelijk een risico op scheuren van de tegels, dat houden de ankers met epoxy ook niet tegen.
Homebuild schreef:
Uit preventie slijp/ krab ik de (haar) scheur uit en maak ik een aantal sleuven in de vloer waar ik epoxy mortel met ankers in leg
Dit is niet nodig. Werk de scheur weg met kimpasta.
 

Homebuild

  • #10
Goedendag,

Ik zie dat ik nooit meer heb terug gekoppeld wat ik heb gedaan.. wellicht is dit interessant voor iemand met het zelfde probleem.

Voor ik de vloer gestort heb is een aannemer bij mij komen kijken voor advies of dit dus te doen is op de huidige balken laag. Die heeft dit voor mij betekend en kon het dus allemaal goed hebben.

Ik heb de scheur licht uitgeslepen en ook haaks op de scheur sleuven gemaakt en hierin heb ik eigenlijk rest stroken van de Lewis platen gelegd.

Vervolgens heb ik hier epoxyhars mortel voor gebruikt om dit op te vullen. Dit is mooi gelukt. Uit extra preventie heb ik ook nog een aantal stroken met kimpasta en band hier over getrokken.
Vervolgens heb ik de gehele vloer geëgaliseerd en is er tot op heden niks meer van te zien.

Inmiddels ben ik bezig met het Tegelen van de badkamer na vele andere klussen in mijn huis.

Bedankt voor het advies tips en tricks!

Zodoende leert men;)

Foto van de huidige staat van mijn badkamer.

IMG_20230131_174528.jpg IMG_20230201_081743.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Bedankt voor de terugkoppeling!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu