Laadpaal aansluiten advies.

DannyP

  • #1
Beste,

Hopelijk weet iemand raad bij deze technische uitdaging. Ik wil een laadpaal aansluiten voor een elektrische auto (duh..). De betreffende auto kan echter alleen op 1 fase laden met een maximum van 7,4kW ofwel 32A.

Mijn aansluiting is 1 x35A maar de meterkast is voorbereid op 3x35A (enkele fase doorgelust op hoofdschakelaar). De laadpaal heeft een vermogensregelaar die ingesteld kan worden met een maximum van 22kW ofwel 3x32A.

Mijn initiële idee was om een 3 fasen 11kW laadpaal te realiseren maar dan laad de auto dus maar met 3,2kw (16A) Zoals ik het nu dus zie heb ik 3 opties.

Optie 1: De huidige meterkast benutten en een 3 fase aansluiting aanvragen bij de netbeheerder. De laadpaal aansluiten op een krachtaardlekautomaat van 25A B kar. 30mA. De auto laad dan dus op een enkele fase (5,5kW). De laadpaal heeft dan wel meteen de mogelijkheid om in de toekomst 16,5kW te laden (andere auto dan uiteraard). De vemogensregelaar voorkomt dat meer dan 25A over een iedere fase wordt opgenomen.

Optie 2: De aansluiting 1x35 behouden. De laadpaal aansluiten op een aardlekautomaat van 32A B kar. 30mA. De vermogensregelaar voorkomt dan de niet meer dan 35A over de aansluiting gaat. De auto wordt dan optimaal geladen met 7,4kW

Optie 3: De aansluiting 1x35A behouden. De laadpaal aansluiten op een vrije geaarde groep van 16A De vermogensregelaar voorkomt dan dat niet meer dan 35A over de aansluiting gaat. De auto wordt dan langzaam geladen met 3,2kW

De keuze is natuurlijk afhankelijk van hoe snel ik de auto wil opladen. Op dit moment zou een enkele fase 16A voldoende zijn maar ik wil maar 1x de benodigde kabels in de grond leggen en wie weet heb je een keer haast en wil je snel laden (dit laatste weet ik nog niet). Dit wordt de eerste elektrische auto. In de toekomst wellicht inductiekoken of iets dus de 3 fasen aansluiting komt er uiteindelijk wel.

In meterkasten kom je eigenlijk nooit grotere amperages dan 16A tegen. M.u.v. een kookgroep. Maar dan zijn twee installatieautomaten van 16A naast elkaar. Kan ik dit zonder problemen realiseren zoals in opties 1 en 2 (uiteraard met 6mm2) en wat zouden jullie doen? Andere opties zijn van harte welkom!
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Als je een 3 fase aansluiting aanvraagt krijg je standaard 3x25A. een 3x35A kan wel, maar dan betaal je ongeveer 600 euro per jaar extra aan vast recht. Dus met een 3 fasen aansluiting houd je netto nog minder over voor de één-fase auto.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Hoezo laad een 11kw paal maar met 16a?Een 11kw paal laad met 3x16A.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
De auto heeft volgens TS een 1 fase aansluiting. Die kun je met een verloop wel op een 3-fase laadpaal aansluiten, maar praktisch laadt hij dan toch via één fase.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
3 fase is inderdaad vanuit het net standaard 3x25a. Voor 3x35a ga je flink extra betalen.

Let je ook op selectiviteit? Dat is bij optie 1 en 2 niet in orde.

Je haalt nu verschillende oplossingen erbij. Bepaal eerst eens hoe je de auto wilt laden en vervolgens hoe je dit kunt realiseren.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
Waar je ook even naar zou kunnen kijken is de capaciteit van het accupakket. Een auto met een één-fase lader heeft waarschijnlijk een relatief kleine accu. Alls het een accu is met een capaciteit van rond de 30 kWh en je bent van plan met name 's avonds en 's nachts te laden (circa 12 uur per laadbeurt), dan kun je met een enkelfase 16A aansluiting toe.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu