Kruipruimte isoleren beste methode

Bolus

  • #1
Ik lees vele topics over het isoleren van de kruipruimte. Echter ik weet nog niet precies welke methode voor mij het beste is. Het is een huis uit 1950. De kruipruimte is ongeveer 50cm, ik kan overal redelijk gemakkelijk bij. De vloer is houten balken met vloerdelen daar op. Alleen in de gang is een klein stukje houten balken met een betonnen vloer daar op.

Toen ik het huis aankocht in de winter was de kruipruimte vochtig, ik zag hier en daar beschimmelde takjes e.d. liggen. Ik wil dus iets tegen vocht doen en isoleren. Mijn idee is om op de bodem polystyreen korrels te leggen tegen optrekkend vocht en purschuim onderlangs tegen de vloerdelen te spuiten.

Ik lees echter ook methoden met piepschuim, steenwol en dampwerende folie. Wat is nu wijsheid?
 

Millew

  • #2
Allereerst: er is geen beste methode. Het gaat er om, om op de voor jou makkelijkste en goedkoopste manier een laag isolatie onder de vloer aan te brengen, zodat een bepaalde Rc waarde wordt behaald.

Met alleen polystyreen (piepschuim) korrels op de bodem ben je er nog niet. Daarmee beperk je alleen het vochtprobleem.
Haal wel eerst alle rommel weg die daar ligt te schimmelen, voordat je de korrels er in gooit.

Glas- of steenwolisolatie is goedkoop en overal verkrijgbaar.
Als de balklaag op de gebruikelijke h.o.h. afstand ligt van ca. 60 cm, dan is het mogelijk om met spijkerflensdekens (steenwol of glaswol) te werken. Minder kans op glas- of steenwol vezels in de lucht en dus minder ongezond.
Bij grotere of veel kleinere afstanden ben je aangewezen op glas- of steenwol platen, die klemmend tussen de balken worden gestoken.
Persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor EPS platen en die strak tussen de balken zetten en met latjes tegen de balken ondersteunen. Is iets duurder, maar werkt makkelijker en gezonder.

Een heel andere manier is, om te werken met een soort luchtkussenfolie. Mag de naam hier niet noemen. Is ondanks het weinige materiaal verhoudingsgewijs ook niet goedkoop.

Een dampdichte folie onder de isolatie is bij het isoleren van een kruipruimte niet nodig. Hooguit zou je een dampopen folie kunnen plaatsen om een luchtdichte laag te maken. Deze folie moet dan op de naden en tegen de muren ook volledig luchtdicht zijn, anders heeft het niet zo veel nut.

PUR schuim spuiten zou kunnen, maar is geen DHZ klus.
 

Bolus

  • #3
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik voor de glaswol of steenwol oplossing ga, met polystyreen op de bodem. Ik heb hem inderdaad al schoongemaakt.

Volgens mij is de hoh afstand tussen de balken inderdaad 60cm, maar dat moet ik even nameten. Ik kan gewoon latjes aan de onderkant van de balken spijkeren en dan de steenwol er op leggen. Ik vraag me nog 2 dingen af

- Mag er geen holle ruimte zijn tussen de isolatielaag en de vloerdelen? Moet het dus helemaal aansluiten?
- Is de dampopen folie aan te bevelen of kan ik die net zo goed weglaten?

Bedankt!
 

Millew

  • #4
Theoretisch is een luchtspouw iets ongunstiger, omdat in die holle ruimte weer luchtcirculatie kan ontstaan en daarmee tevens warmtetransport. Maar of dat in dit geval ook zo is, betwijfel ik. De warme kant zit boven, dus de warme lucht ook. En die blijft ook boven omdat dat nu eenmaal de eigenschap van warme lucht is.
Wel moet je er dan voor zorgen dat je de stukjes muur (ook de binnenmuren), die in contact staan met die holle ruimten, mee-isoleert. Zo kan de opgesloten lucht i.i.g. niet via die weg afkoelen.

Die dampopen folie is niet echt nodig. Het hangt er m.i. ook van af hoe het huis, en dan met name de luchtroosters, staat t.o.v. de overheersende windrichting. Als het flink waait in de kruipruimte en er een soort overdruk kan ontstaan, dan kan er koude lucht door de vloer omhoog worden geperst.
Bij een vrijstaand huis in de polder heeft die folie dus meer nut dan een rijtjeshuis in een dicht bebouwde woonwijk.
Bij spijkerflensdekens zit er een papierlaag op, die ook luchtdicht is. Als je die strak tegen de muren aanwerkt, dan kan daar ook maar weinig lucht door.
 

Sandermossel

  • #5
In mijn huis heb ik een betonnen balken vloer waarop broodjes liggen. Dit heb ik geïsoleerd vanuit mn kruipkelder met EPS-platen. Ben als volgt te werk gegaan:

tussen mn balken is het 50 cm dus daar een plaat van 50 cm in de breedte tussen gestoken. En dan in de lengte platen 1mx2m er tegen aan. Dit alles heb ik bevestigd met gegalvaniseerde draadeindes M6 (33 cm lang) en isolatie schoteltjes.

Ik zat onder de vloer en drukte de EPS-platen tegen de vloer. Mn maat boorde dan langs boven gaten in de betonnen broodjes en stak met een draadeinde de EPS-platen door. Zo kon ik zien waar ik mn draadeinde moest steken. Om de platen goed er tegen te klemmen gebruikte ik gegalvaniseerde isolatieschoteltjes van 7 cm.

Plaatje ter verduidelijking.

 

Bolus

  • #6
Aha, dat is inderdaad ook een goede methode. Dan heb je dus de hele ruimte tussen de balken opgevuld alsmede de balken zelf geïsoleerd.
 

StefanD

  • #7
Maar dan heb je dus ook ik weet niet hoeveel gaten dwars door je vloer. Of dat nu wenselijk is....
 

Millew

  • #8
Als je het idee van Sander opvolgt, kan je bij een houten vloer ook de platen van onderaf vastschroeven aan de balken.
Er zijn zelfs speciaal lange dunne schroeven verkrijgbaar voor dat doel. Die worden ook gebruikt om voorgeïsoleerde dakplaten te schroeven.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Nogmaals.
Ik heb ook een broodjes vloer. Woon in een rijtje van 7 woningen. De broodjes liggen als het ware in een lang kanaal over de kruipruimte. Lijkt me niet zinvol als ik als enige mijn deel zou isoleren. Het tocht nogal door de kanalen van de broodjes.

Volgens mij zou je ook de platen met PU lijm kunnen aanbrengen. Je zou ze een 1/2 tot 1 uur moeten ondersteunen. Uiteraard is mechanisch betrouwbaar systeem maar het lijkt mij wel erg veel werk.
 

Millew

  • #10
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat de broodjes doorlopen onder de woningscheidende muren.
Als dat al zo is, dan horen ze daar te worden dichtgezet.
Verder is het verhaal van de broodjesvloer een beetje off-topic, want het gaat hier om het isoleren van een houten vloer.

Lijmen zou ik niet doen, want een houten vloer zit altijd beweging in en kunststof isolatieplaten werken ook behoorlijk.
Voordat je het weet, liggen de platen allemaal op de grond.
Je kan het ook niet zo goed in de gaten houden, want men komt niet vaak in de kruipruimte.
Gewoon schroeven met die schoteltjes van onder af er in draaien of i.p.v. schoteltjes een doorgaand latje (hardhout of geimpregneerd tuinhout) meeschroeven.
Het is m.i. ook veel minder werk dan lijmen en ondersteunen.
 

MvanV

  • #11
Millew schreef:
Met alleen polystyreen (piepschuim) korrels op de bodem ben je er nog niet. Daarmee beperk je alleen het vochtprobleem.
Haal wel eerst alle rommel weg die daar ligt te schimmelen, voordat je de korrels er in gooit.
.
Dat is nogal een simplificatie. Je beperkt wel behoorlijk wat warmteverlies. Natuurlijk is er warmteverlies door de verluchting, maar de uitwisseling met de bodem ben je kwijt.
Tussen balken is beter, maar op de bodem is zeker niet nutteloos, integendeel.
Met je winterjas open wandelen is ook veel warmer dan zonder jas lopen, ook al kan de lucht er bij.
Je kunt bovendien de verluchting van de kruipruimte verminderen als de bodem geïsoleerd is. Er verdampt minder grondvocht en het wordt warmer, waardoor het hout minder verlucht hoeft te worden.
 

Millew

  • #12
Die bodem is zomer en winter ca. 10 graden. Het isoleren van de bodem doet wel iets, maar lang niet zo veel.
Ventilatielucht in de winter is veel kouder dan 10 graden. Daar tegen isoleren helpt een stuk meer.

En of je nu veel of weinig ventileert, maakt ook niet veel uit. Die lucht blijft even koud. Hooguit kan de lagere windsnelheid iets schelen, maar dat is peanuts.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu