Kraken na isolatie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens de gevonden informatie op dit forum heb ik een gedeelte van een plafond geïsoleerd. Sindsdien heb ik last van onregelmatige knallende geluiden. Wat heb ik fout gedaan?

Werkwijze:

Tussen de balken heb ik 3 lagen gipsplaat geplaatst. De eerste laag met een maximale lengte van 60. De tweede laag overlappend, de derde laag idem de tweede laag zodat steeds een heel stuk over de naden van de vorige laag komt. Elke laag is afgekit daar waar mogelijk. De lagen zijn na de derde laag door middel van blokjes vastgezet en vervolgens tussen de blokjes latjes geschroefd om eventuele vergeten kieren af te sluiten.
Daarna 2/3 lagen glaswol ertegen.

Nu heb ik verschillende gipsplaten strak tussen de balken geplaatst. Is het mogelijk dat deze gipsplaten werken omdat ze er te strak tussen zitten? Zelf dacht ik dat strak goed was omdat er dan geen kieren zijn.
 
Wat heb je voor dakbeschot, misschien is dat handig om te vermelden.

Hetgeen dat kraakt zullen eerder de balken of het beschot zijn, waarschijnlijk beiden hout. Hout werkt en gips niet. Dus hetgeen dat werkt wordt dan belemmert juist door het gips.

Is het met deze hogere temperaturen erger en dan vooral in de morgen en avond?
 
Even om het te begrijpen. Je vertelt dat je eerst drie lagen gipsplaat hebt aangebracht en daarna 2/3 lagen glaswol?

Isolatie zit achter of voor het gips? Waarom drie lagen gips?
 
Het is een plafond tussen de begane vloer en de 1e verdieping(vloerdelen). Inderdaad allen hout. Afgelopen nacht niets gehoord maar de nachten ervoor was het feest.

Drie lagen gips volgens de info van Roman. Hoe meer massa hoe beter. Uiteindelijk moet er onder het bestaande plafond op dezelfde manier een hangend(op de binnenmuren) plafond komen. Ik wil geluiden als het even kan zo goed als mogelijk weg hebben ivm toekomstige verhuur.

Dus de volgorde op dit moment is vloerdelen(plafond), tegen de vloerdelen 3 lagen gips, dan 2/3 lagen glaswol en daaronder komt een hangend plafond. (overkill misschien?)

Het is een oud huis ca 1928, totaal niet geïsoleerd.
 
Aha. Het is dus geen dak maar een tussenvloer. Dan is het denk ik niet logisch dat het met temperatuurverschillen te maken heeft.
Maar ik weet er ook niet veel vanaf, dus anderen mogen hier verder op ingaan.

Deze manier van geluidsisolatie proberen aan te brengen vind ik erg vreemd. Het is logischer op de vloer bv. een zwevende vloer te maken. Is die drie lagen gips niet als plafond bedoeld ipv tegen de vloerdelen aan? En steenwol is beter dan glaswol.
 
Hoe vaak loop je er ? Is het mogelijk dat je er een paar dagen niet op gelopen hebt? Dan zou het ook gaan kraken weer als je er nu op gaat staan.
 
Het is bedoeld voor geluidsisolatie(gips) en warmte isolatie(glaswol). Het plafond wordt eronder gemaakt en het is de bedoeling dat er op dat plafond steenwol komt. De gedachte is dus als volgt:

vloerdelen(bestaand plafond) 3 gipsplaten(9,5), 2/3 lagen glaswol, luchtlaag(100), nieuw hangend plafond binnenmuren(steenwol, gipsplaten, stucwerk). Principe gevonden op dit forum massa-veer-massa.

Ik weet dat er andere manieren zijn maar ik heb liever extra werk en misschien teveel materiaal dan dat ik naderhand zeg dat het niet voldoende is geweest. Een buurman had een nieuwe methode gebruikt waarbij de ruimte tussen hangend plafond en tussenvloer werd gevuld met vlokken. Hij heeft er behoorlijk spijt van want je kan de mensen op de etage erboven horen praten. Dit wil ik dus zoveel mogelijk voorkomen.

Glaswol en steenwol worden uiteindelijk dus beide gebruikt. Zoals ik al zei, dit huis is totaal niet geïsoleerd en de gasrekening is daar dan ook naar.

De ruimte boven de isoltie is een slaapkamer in gebruik dus er wordt wel dagelijks gelopen zei het beperkt. De begane grond is niet in gebruik.

In hoeverre die balken werken weet ik niet(lengte ca 3,5m, dikte tussen de 7,5 en 8cm, breedte 20cm) de overspanning valt wel mee. Is het misschien een optie om elk vloerdeel te gaan schroeven hoewel bij het lopen er maar een paar planken kraken.
 
Ik zou altijd elke plank schroeven. Je kan ook over de hele vloer underlayment lijmen+schroeven. Dat geeft een hele starre vloer, dat zal voor de geluidsisolatie ook positief werken.

Dat hangend plafond maak je helemaal vrijdragend?

Misschien is het zo gek nog niet, maar daarmee weten we nog niet waarom het zoveel herrie maakt. Iemand?
 
De begane vloer heeft verschillende ruimtes en het is inderdaad de bedoeling om overal een vrijdragende plafond te maken volgens het principe zoals omschreven. Voorlopig ben ik nog wel even bezig met het verzwaren van het bestaande plafond in de vrije uurtjes.

Het gaat een heel project worden waardoor ik in de toekomst gebruik hoop te maken van dit forum bij eventuele problemen omdat ik zoveel mogelijk zelf ga doen(behalve stucwerk) Ook bij het maken van tussenwanden ligt mijn focus op minimale(zo mogelijk geen) geluidsoverdracht.

Ik ga dan in ieder geval de planken schroeven en vervolgens afwachten of het vermindert of verdwijnt.
 
Ik heb jou methode, met de gipsplaten, ook toegepast. De gipsplaten liggen los op richels en maken geen kontakt met de balken.
Voor een optimale reductie van het geluid moet ook aandacht besteed worden aan een mogelijke bypass. Een bypass kan de hele geluids-isolatie omzeep helpen.
Met het aanbrengen van massa wordt de doorgang van geluid gereduceerd. Steenwol of glaswol geeft geen hoge reductie voor de doorgang. De steen- of glaswol werkt wel in de lengterichting.
Het voordeel van warmteisolatie is beperkt. Isoleren om warmteverlies te beperken heeft zin als er een groot temp. verschil over de constructie is.
Ik heb de mogelijke ingangen voor muizen afgeschermd met geperforeerde metaalplaten.mvgr Bernhard
 
Dus als het erop aan komt is er nauwelijks verschil tusen steen en glaswol(?) dan kan ik in ieder geval voor het goedkoopste gaan. Elke geluidskier wordt dichtgemaakt.

Probeer nog steeds de geluidsoorzaak te vinden. :(
 
Ik weet niet over hoeveel m2 het gaat.
Drie lagen gips met isolatie is een aardige gewichtstoename.
Kans is dat de balkenconstructie zich langzaam aan het zetten is. (doorbuigen)
 
Misschien een stomme vraag maar wat moet de dikte/lengte zijn van de schroeven om de planken vast te schroeven? De planken zijn 22 dik, de balken zoals eerder omschreven. Ik vond op het forum wel een vermelding dat naar de kop toe er geen schroefdraad moet zitten zodat de planken beter aanttrekken.

Dus als de balkenconstructie zich gezet heeft zou het geluid eventueel kunnen verdwijnen als ik het goed begrijp.
 
Voor dat laatste zou dat kunnen.
Maar zie het niet als een garantie, voorhet zelfde geld zijn het een van de andere opties die zijn aangegeven.

Wat je beschreef klink mij wel bekend in de oren. Na verloop van een aantal weken was het geluid weg. Na enige dagen werd het al een stuk minder.
 
Bijvoorbeeld schroeven 4x45. Goede schroeven trekken zich ook met volledige schroefdraad goed aan.
 
2/3 in het hout, maakt bij mij schroeven van minstens 60 mm.

Zou ze gewoon met een gladde schacht halen, die zijn overal te krijgen. Hoe werkt dat dan IJkenhout, verpulvert hij zijn zelf getapte draad in de plank dan?

Ik heb zelf een half jaar terug 12 mm spaanplaat op mijn zoldervloer geschroeft. Als ik er dan op stond knetterde het helemaal en in de nacht zette het zich dan terug. Dus elke keer als er druk van boven kwam pas begon dat. Neem aan dat de vloer zich gewoon even opnieuw moest aanpassen/zetten na die 40 jaar.

Het is nu ook gewoon gestopt.
 
Zo ver ik weet wel ja, denk ook dat het klopt hoor :wink:

Ik denk dat het hooguit 4-6 weken heeft geduurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan