Krachtstroom voor electrische auto

Erikwel

  • #1
Ik wil graag krachtstroom aanleggen voor mijn electrische auto.
Ik moet hiervoor een kabel aanleggen van ongeveer 35m en daarom wil ik 5 aderig 6mm2 hiervoor gebruiken.
Is nu misschien wat aan de dikke kant voor de toepassing maar ik wil tevens voorbereid op het laden met hogere vermogens in de toekomst. En met wat dikkere draden heb je natuurlijk ook minder verlies.
Nu heb ik hierover 2 vragen.

1) Kan ik deze 5 draden van 6mm2 gewoon normaal aansluiten in mijn moderne meterkast uit 2011?
Of is dit koper te dik voor de aansluitpunten?
(voor bijvb lasklemmen heb je ook speciale diktes voor 6mm2)

2) Ik heb nu 3x25A (L1, L2 en L3) met totaal 12 groepen.
Moet ik voor het aansluiten van krachtstroom 3 vrije groepen hebben en moeten deze 3 groepen dan ook op elk van de 3 aparte beschikbare fases komen zoals dit mijn huis binnenkomt?
Dus niet bijvb 3 vrije groepen op L1 maar 1 vrije groep op L1, 1 op L2 en 1 op L3?
Ik vermoed van wel omdat anders de hoofdzekering van 25A te zwaar belast wordt met 2 of meer keer een fase van de krachtstroom daarop.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #2
Nee, het moeten geen drie groepen zijn maar één vierpolige krachtgroep, gevoed door L1, L2 en L3.
 

Erikwel

  • #3
Aha oke dus er moet een aparte krachtgroep komen hiervoor en inderdaad wel gevoed door alle 3 de fasen.

Kan een grondkabel van 6mm2 wel gewoon aangesloten worden op die 4 polige krachtgroep?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Geen verstand van maar je kan er altijd een lasdoos tussen zetten en het laatste stukje met standaard draad doen.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #5
Past prima in een normale automaat hoor!
 

Erikwel

  • #6
Mooi, goed om te horen.
Volgens mij heb ik zoiets nodig om de krachtstroom te realiseren en daar past dan dus ook gewoon 6mm2 in aan de uitgang kant?

 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Je mag op een huisaansluitingen van 3x25A geen eindgroepen hoger dan 16A plaatsen. Die automaat die jij laat zien is een B20 automaat (volgens de kop dan, op de afbeelding zelf staat B16). Je moet naar een B16 op zoek. Je kunt dan afhankelijk van de laadpaal en auto met maximaal 11kW laden.

In zo'n automaat is het geen enkel probleem om 6mm² aan te sluiten. Mocht je een automaat uitzoeken met steekcontacten i.p.v. schroefklemmen, dan moet je wel even opletten, die steekcontacten zijn vaak niet geschikt voor grotere doorsneden.

In de specificaties van de fabrikant van de automaat moet je dit trouwens sowieso kunnen terugvinden, de maximale draaddiameter.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #8
Als je nu 12 groepen hebt, dan heb je waarschijnlijk het maximum bereikt van 4 groepen per aardlekschakelaar. Je kunt dan beter voor een aardlekautomaat B16 gaan.

Een krachtgroep mag je anders sowieso alleen maar achter een 4-polige aardlekschakelaar plaatsen.
 

Erikwel

  • #9
XanderH schreef:
Je mag op een huisaansluitingen van 3x25A geen eindgroepen hoger dan 16A plaatsen. Die automaat die jij laat zien is een B20 automaat (volgens de kop dan, op de afbeelding zelf staat B16).
Weet je dat zeker want ik lees over mensen die op hun normale huisaansluiting een B20 hebben zitten om zo met meer dan 11kw te kunnen laden.

Met mijn boeren verstand zou dat ook max B24(als die bestaat) mogen zijn gezien de fasen op (3x)25A zijn afgezekerd.

Het verhaal over de 6mm2 draden in de krachtgroep is iig helemaal duidelijk. :D
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dat boerenverstand weet blijkbaar niets over selectiviteit. :wink:

Als je niet aan de (basis!)regels voldoet en je krijgt brand, dan ben je zuur. Want geen verzekering die dan uitkeert...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
B20 zou kunnen bij 35a hoofdzekering.
Je zal alleen wel de lader moeten vertellen dat deze 20a mag gebruiken.
 

Erikwel

  • #12
Kees schreef:
Dat boerenverstand weet blijkbaar niets over selectiviteit. :wink:

Als je niet aan de (basis!)regels voldoet en je krijgt brand, dan ben je zuur. Want geen verzekering die dan uitkeert...
Als ik het goed begrijp is 16A selectief tov mijn 25A hoofdzekering omdat deze minimaal een factor 1.6x kleiner is.
20A is dat niet. (tov 25A)

Dus als ik dit zou willen zou ik dus inderdaad zoals Headhunter zegt, eerst moeten verzwaren naar 3x35.
Op zich een duidelijk verhaal.

Maar was het niet zo dat selectiviteit met de komst van hoofdschakelaars geen eis meer is en dat die "factor 1.6" regel inmiddels vervallen is?

En speelt de smeltveiligheid niet ook een rol?
Als de B20 veel sneller springt dan de hoofdzekering die volgens mij een D25 karakteristiek heeft (trager), dat je dan alsnog selectiviteit hebt?
En in dat geval zou het dan wel mogen. Of speelt het sneller of trager springen van een zekering hierin nooit een rol?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Automaten kan je berekenen op selectief gedrag, de karakteristiek heeft daarop niet heel veel invloed.
 

Erikwel

  • #14
Oke dank je.
Ik hou het voorlopig op 16A.
De dikke draad van 6mm2 gaan leggen en ook gebruiken op die 16A automaat is neem ik aan geen probleem?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Normaal past dat prima.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu