Kozijnen en deur van buiten en binnen schilderen.

Dean-flip

  • #1
Beste allemaal,

Binnenkort wil ik mijn kozijnen en dakterrasdeur van binnen en buiten schilderen.Nu ben ik niet bepaald een professionele schilder en kan wel wat tips gebruiken.

Het bestaande schilderswerk is afschuwelijk. Bij de kozijnen van de ramen bladdert het van alle kanten, binnen en buiten. (Ik heb het huis pas gekocht en weet niet wanneer het voor het laatst gedaan is en met welke verfsoort er gewerkt is.)
Op de plaatsen waar de verf er al af is heb ik er in geprikt en het lijkt alsof het oppervlak redelijk zacht is, betekend dit dat er houtrot in zit? en zo ja wat moet ik hiermee doen?
Ik denk dat ik het beste alle verf eraf kan halen aangezien het zo bladdert en scheurt.
ter verduidelijking en afbeelding van binnen en van buiten:



Na wat onderzoek heb ik begrepen dat dit ongeveer de werkwijze is:

ontvetten en bestaande verflaag schuren en/of verwijderen.
ontvetten, checken op houtrot en evt. opvullen met houtrotvuller.
na drogen licht opschuren, ontvetten, 1ste laag grondverf.
na drogen evt. plamuren, licht opschuren, ontvetten, 2de laag grondverf.
na drogen licht opschuren,ontvetten en 1ste laklaag aanbrengen.
na drogen licht opschuren, ontvetten en 2de laklaag aanbrengen.

Klopt dit? Zo niet graag tips!

Nog wat aanvullende vragen:
Klopt het dat voor buitenwerk Alkydverf het meest geschikt is?
En wat is het verschil dan tussen gewone Alkydverf en Silicon Alkydverf?
Als ik moet plamuren, welke plamuursoort is dan geschikt?
Hoe kan ik het beste schuren vlak langs de ramen zonder ze te beschadigen?
Wat voor soort kwast kan ik het beste gebruiken? ivm kwaliteit van haren e.d. welke niet in de verf blijven hangen.

Betreft de deur, de verf zit er hier wel redelijk goed op dus alleen schuren lijkt mij voldoende. Nu is alleen de vraag. Waar het raam aansluit op het hout zit normaal toch een kitrand? Bij deze deur zit er maar een minimale kitrand en op de plaatsen waar die zit laat hij los. (De deur heeft enkele beglazing en heeft in de winter veel condensvorming op de ramen.)
Kan ik deze het beste vervangen, en zo ja welke kitsoort is hier geschikt voor?

Sorrie voor het lange verhaal en vele vragen,
ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.

groeten Dorien
 

Fiesiekus

  • #2
Het belangrijkste is het verhelpen van de houtrot. Zacht hout is een veeg teken. Je zult zowel de oorzaak als de rotte plekken zelf moeten verhelpen.

Begint met grondig wegschrapen van oude verflagen, dan kijken waar het slechte hout vervangen moet worden. Houtrotstop is ook belangrijk om het proces (een woeker-schimmel in het hout) te stoppen.

kan je wat overzichtfoto's van het hele kozijn/raam/deur plaatsen?
 

Dean-flip

  • #3
Hier wat overzicht foto's, hoop dat het iets duidelijker maakt.







over het houtrot,
Ik ga zodra ik alle benodigdheden heb de verf eraf halen bij de kozijnen.
Ik heb zo'n idee dat het over het hele oppervlak alleen de bovenste laag van het hout zacht is, kan ik dit dan evt oplossen door alles flink te schuren want lijkt me lastig om over het hele oppervlak houtrotvulmiddel te smeren, of zou het betekenen dat de hele kozijnen vervangen zouden moeten worden??

groeten dorien
 

Fiesiekus

  • #4
Koop een goeie drie-hoek-schraper en ga eens lekker de slechte lagen wegschrapen. Misschien is alles nog te redden, maar het beste doe je het herstelwerk in de droge periode en i.i.g. voor de herfst.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
(De deur heeft enkele beglazing en heeft in de winter veel condensvorming op de ramen.)
Kan ik deze het beste vervangen, en zo ja welke kitsoort is hier geschikt voor?
De enkele beglazing vervangen door dubbel glas, beglazingskit is de goede soort kit.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Zoals zo vaak: meten is weten, gissen is missen.

Geheel verwijderen van de verflagen is duidelijk. Meet daarna het vchtgehalte van het hout ( max. 20% ), ideaal is tussen 12 / 14 % ).

U kunt repareren wat u wilt, maar boven het max. percentage heeft u volgend jaar weer een schilderklus op dezelfde plaats...
 

Tiho

  • #7
Lekker nuttig zo kunsstof kozijnen zou het spul ook zeker niet afbranden!
 

Dean-flip

  • #8
Dank kees, maar hoe meet ik het vochtgehalte van het hout?

groet dorien
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Verwijderen kan ook met een schuurmachine / afbijt.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Met een vochtmeter. Dat klinkt heel duur maar is het niet. Voor een paar tientjes heb je er een. Je kunt hem overal toepassen en je doet er een huizenlevenlang mee. Bespaart je een hoop gegis en "wat moet ik nou doen".

Zet de meetpennetjes op het apparaat, aanzetten, druk de pennetjes in het hout en je kunt direct het vochtgehalte in procenten bekijken. Meet wel op meedere plaatsen en dan vooral bij de verstekken ( hoeken).

Hoe werkt tie / principe: water ( vocht ) geleidt uitstekend. Des te meer vocht, des te hoger de uitslag.
 

EGeen

  • #11
De siliconen producten zou ik niet al te snel nemen aangezien u o.a. met vocht zit. Verder veel naden gaan afkitten. Als ik dat zo vluchtig zie, zijn er nogal wat kieren waar vocht in kan staan. U bent zeer geinteresseerd als ik dat zo hoor, het is daarom ook niet slecht om te gaan informeren bij een speciaalzaak.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Indien het hout voldoende gedroogd is ( lager dan 18%, maar 14 % is het beste, dat is ook de minimum waarde voor het aanbrengen van houtvervangingsmiddelen zoals reparatiepasta's) dan is het gebruik van siliconenverf geen probleem omdat hier de verflagen geheel verwijderd moeten worden.

U heeft als basis dan dus kaal hout waarop het met kit slecht hechten is.

Ik had al even goed gekeken en kom dan tot de conclusie dat de verbindingsnaden op de kozijnen niet met kit moeten worden dichtgezet maar met 2K reparatiepasta. Deze vormen een veel sterkere en meer duurzame oplossing op kaal hout dan kit. Vooral op draaiende delen waar beweging in zit zoals ramen en deuren is kit een zwakke schakel op houtverbindingen.

Het vocht dat in de naden zit heeft namelijk al het hout dmv schimmelvorming aangetast. Uitfrezen / openzagen van deze naden 1 cm diep / 1 cm breed is hier de voorgeschreven methode: Op het gezonde hout aangekomen brengen we eerst een impregneermiddel [aan en daarna een flexibele reparatiepasta.

Indien u het juiste houtvochtgehalte heeft, de raparaties op de naden hebt uitgevoerd en geschuurd, dan kunt u met elk gewenst dekkend verfsysteem de kozijnen opnieuw schilderen.

Vooralsnog: meten is weten. Dat is het eerste wat hier moet gebeuren. Aan de hand daarvan kijk je verder wat er gedaan kan worden. Duw je met een priem door het hout dan moet er zowiso vervangen worden en kan de speciaalzaak je daarbij helaas niet helpen.

De beste ervaringsdeskundige is hier dan een aannemers- of schildersbedrijf omdat de situatie TER PLAATSE beoordeeld moet worden.
 

EGeen

  • #13
Ah, ik bedoelde ook geen kit op kaal hout, maar eventueel later in de openstaande kieren die nog open staan. Heb wel even paar vragen ter verduidelijking: Geeft een 2K reparatieplamuur wel voldoende werking mee tov kit op de verbindingsnaden?

Verder bedoelde ik geen siliconen, aangezien de meeste siliconenproducten afsluitende producten zijn. Aangezien er nogal veel moet worden gedaan aan het verfwerk, is het wellicht beter om eerst "af te wachten" met een normale EPS ipv een afsluitende lak meteen erop te zetten. Of heb ik het in dit geval mis?

Tevens, vanwaar het impregneermiddel in de naden? Is ik zeg maar wat een grondverf niet goed genoeg? Bemerk alweer dat u als schilder de practijkervaring in dit geval goed van pas komt :mrgreen:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Wat denkt wat steviger is op een verbindingsnaad in een draaiend deel ( bijvoorbeeld van een deur of een raam ) een rekbaar kitrandje of een aan hout gelijke homegene FLEXIBELE verbinding?

Een impregneermiddel bij een 2k houreparatie gebruikt u om aan te branden. Met andere woorden: een veel beter hechting te verkrijgen ( zoals u dus een betonvloer eerst aanbrandt met cement om de afwerkvloer beter te laten hechten ).
 

EGeen

  • #15
Geheel duidelijk, klinkt logisch. Bedankt voor de informatie :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu