Kortsluiting gehad, wat nu?

Nickkkkk1998

  • #1
Goedeavond,

Bij het ophangen van een tv meubel in een elektriciteitskabel geboord, kortsluiting gehad en stop eruit, na stop terugzetten nergens meer stroom in heel het huis.
Iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen valt?
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #2
Heb je die kabel wel er uit gehaald? aardlek terug gezet? want die is er neem ik aan uitgeklapt?
 

Nickkkkk1998

  • #3
Kabel er uit gehaald en inderdaad aardlek terug gezet, nu nergens stroom meer..
 

ABCDE

  • #4
Dan misschien hoofdzekering door. Indien je smeltzekering hebt, gaat dat je geld kosten. Netbeheerder bellen.

Je kunt op je meter zien of er nog prik op staat als je zo'n nieuwe digitale hebt. Als je zo'n antieke hebt... luisteren of 'ie bromt
 

Nickkkkk1998

  • #5
Ja dit heb ik allebei gedaan, maar nergens in huis stroom
 

Sander 1972

  • #6
Of even meten bij de/onder hoofd schakelaar of je alle fase's hebt
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Meten is weten maar dit ruikt wel naar een kapotte hoofdzekering. Daarvoor moet je de netbeheerder bellen.
 

Nickkkkk1998

  • #8
Kan dit met een net nieuwe meterkast?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #9
Zitten er onder de meter geen automaten? 1 of 3?
 

Nickkkkk1998

  • #10
Onder mijn meter zit mijn gas meting, die geeft ook niks aan
 

Sander 1972

  • #11
Kun je even een foto van je meter kast maken? van waar die hangt
 

ABCDE

  • #12
Onder de elektra meter en boven de gasmeter. Daar zit normaliter een verzegeld kastje. Komt in allerlei varianten. Heb je recente bouw (zeg half '90s en nieuwer) dan zit daar vaak een (of 3, maar dat zal niet in jouw geval) automaat die je zelf opnieuw kunt inschakelen. Ouder heeft smeltzekering(en), daarvoor moet je de netbeheerder laten komen om ze te vervangen.

Nickkkkk1998 schreef:
Kan dit met een net nieuwe meterkast?
Ook met een nieuwe meterkast kun je door een elektraleiding boren ja :denk:

Maar met 'net nieuw' zou je dus minstens twee aardlekschakelaars moeten hebben en als dan *alles* eruit ligt moet het dus de hoofdzekering zijn.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #13
Nickkkkk1998 schreef:
Ja dit heb ik allebei gedaan
Lees je wel waar je op reageert?

Je hebt dus:
- De netbeheerder gebeld.
- Op je slimme meter gekeken of er nog spanning aanwezig was / naar je draaischijfmeter geluisterd of deze bromde.

Vertel... Wat zei de netbeheerder en wat is je conclusie nadat je de meter hebt bestudeerd?
 

ABCDE

  • #14
Niet zo snel. Eerst bij de buren de telefoon opladen terwijl de diepvries ontdooit ;)
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #15
@Nickkkkk1998 Je zit nog steeds zonder stroom? Zo niet is het wel zo fatsoenlijk even te laten weten wat het nu was.
 

Nickkkkk1998

  • #16
Excuses, het is opgelost, was inderdaad de hoofdzekering! Bedankt voor de hulp
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #17
Top, graag gedaan!
 

ABCDE

  • #18
Heb je toevallig van die schroefautomaten? Zo ja; verwijder deze.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #19
Lijkt me vreemd met een net nieuwe meterkast. Vermoed gewoon een sterk net, dan is een B16 niet selectief op een C25. Gelukkig kun je die laatste zo weer inschakelen.
 

ABCDE

  • #20
Smelt als hoofdbeveiling.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu