Koperen buis binnen afsluiten

AntonUitArnhem

  • #1
Kan je bij een t-stuk één van de poorten dicht solderen (zie rode streep afbeelding)? Voor de stevigheid wil ik een koperen buis in het beton zetten. Hier komt dan water in stil te staan. Kan ik dat voorkomen? Het is voor koud buiten water, is stilstaand water erg (legionella)?
kraan.png
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #2
    Beter de buis op reguliere wijze beugelen. Dat kan ook middels een draadeind om hoogte te winnen.
     

    AntonUitArnhem

    • #3
    Ik vind het mooier als het één geheel is van koper zie foto. Kan ik het vol spuiten met silicone? Het is een kraantje voor de voeten.

    kraan3.jpg
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #4
    Aan de onderkant aan elke buis éen knietje, stukje buis ertussen, dan heb je doorstroming. Dan alleen de kraan na het t-stuk plaatsen.
     

    AntonUitArnhem

    • #5
    Ik wil/kan de kraan niet na het t-stuk plaatsen.
    De vraag is eigenlijk: kan je een buis dicht solderen en die dan in een t-stuk plaatsen.
    Zijn er standaard rondjes van 22 mm die ik op de buis kan solderen of zijn er pluggen die er precies in passen of kan je het eenvoudig maken met een speciale pons?
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #6
    Nee, die zijn er niet en het is ook niet normaal om dat te doen.
    Gaat het hier over drinkwater of over iets anders?
     

    AntonUitArnhem

    • #7
    Het gaat om een Buitendouche*.
    Ik snap dat het niet normaal is :) Daarom stel ik ook de vraag of het kan, rondje uit koper stansen, erop solderen??? Ik ben op zoek naar een oplossing, zo iets moet toch kunnen in 2020 :)

    * het water gaat al door een tuinslang, dus drinken is niet verstandig
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Fmrama

    • #8
    Ik begrijp je bedoeling, Als amateur zou ik van een stukje koperenbuis een propje maken. (In elkaar slaan , verhitten ed). Deze in de buis onder het T stuk en dan de rest dicht solderen. Dan het T stuk erop.
     
    • Like
    Waarderingen: AntonUitArnhem

    AntonUitArnhem

    • #9
    :prima: Goed idee Fmrama, dat ga ik eens proberen. De druk is nooit hoog omdat het makkelijk door de 22 mm buis naar buiten kan stromen, dus moet alleen waterdicht zijn. Ik laat het je weten als het gelukt is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #10
    dit heb je ook koperen dop C19 binnen maat 19 +1+1
    ScreenHunter 1599.jpg
     
    • Like
    Waarderingen: AntonUitArnhem

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #11
    Als je dit aansluit met een tuinslang, is legionella in dat stukje buis één van de laatste zaken om je druk over te maken. In de slang zelf groeit meer.
     
    • Like
    Waarderingen: AntonUitArnhem, Krunnie en Vonken_trekker

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #12
    Dit kan prima door van een stukje koper buis een rond plaatje te maken exact zo groot als de buitendiameter van de buis dit doe je door de buis eerst over de lengte een paar cm inslijpen en dan het ingeslepen stukje van de rest van de buis afslijpen of snijden, dan het stukje openvouwen op de ingeslepen naad en plat slaan met een hamer dan een rondje aftekenen en uit slijpen of zagen/vijlen
    Dit plaatje stop je dan eerst in het t stuk gevolgd door de buis zelf en dan solderen op deze manier is het tstuk aan 1 kant afgesloten
     
    • Like
    Waarderingen: AntonUitArnhem

    AntonUitArnhem

    • #13
    Rola schreef:
    Als je dit aansluit met een tuinslang, is legionella in dat stukje buis één van de laatste zaken om je druk over te maken. In de slang zelf groeit meer.
    Goed om te horen, belangrijkste punt is de veiligheid
     

    AntonUitArnhem

    • #14
    Marcn.88 schreef:
    Dit kan prima door van een stukje koper buis een rond plaatje te maken exact zo groot als de buitendiameter van de buis dit doe je door de buis eerst over de lengte een paar cm inslijpen en dan het ingeslepen stukje van de rest van de buis afslijpen of snijden, dan het stukje openvouwen op de ingeslepen naad en plat slaan met een hamer dan een rondje aftekenen en uit slijpen of zagen/vijlen
    Dit plaatje stop je dan eerst in het t stuk gevolgd door de buis zelf en dan solderen op deze manier is het tstuk aan 1 kant afgesloten
    Klinkt goed, moet ik de buis eerst verwarmen en direct afkoelen om het koper zacht te maken?
     

    AntonUitArnhem

    • #15
    Henk253 schreef:
    dit heb je ook koperen dop C19 binnen maat 19 +1+1
    Bekijk bijlage 3855
    Ook een goed idee, de hoogte misschien iets korter maken, kan die direct in het t-stuk buis erachteraan en solderen maar. Bedankt
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #16
    Het is niet nodig om het koper eerst te verwarmen
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #17
    iets meer werk en geheel geen stilstaand water is de volgende manier, vervang het t stuk voor een bocht en soldeer de steunbuis simpelweg op de bocht. Op deze manier heb je een geheel en geen stilstaand water. Je moet het toch aan gaan passen en doorzagen besteed er iets meer tijd aan en je hebt geen stilstaand water.

    John
     

    Klusser1954

    • #18
    Je kunt ook een stukje massief koper of messing terug draaien naar de binnendiameter van de buis.
     

    AntonUitArnhem

    • #19
    De loodgieter schreef:
    iets meer werk en geheel geen stilstaand water is de volgende manier, vervang het t stuk voor een bocht en soldeer de steunbuis simpelweg op de bocht. Op deze manier heb je een geheel en geen stilstaand water. Je moet het toch aan gaan passen en doorzagen besteed er iets meer tijd aan en je hebt geen stilstaand water.

    John
    Bedankt voor het idee John, maar het lijkt me lastig. Dan moet ik de steunbuis rond uitzagen? Oplossing is volgens mij moeilijker en minder stevig. Als ik het ronde plaatje hoog in T-stuk krijg is de hoeveelheid stilstaand water miniem. Maar wel erg bedankt voor het meedenken. Je hebt me ook op een idee gebracht. Ga een keer twee buizen aan elkaar solderen. Dat heb ik nog nooit gedaan.
     

    AntonUitArnhem

    • #20
    Klusser1954 schreef:
    Je kunt ook een stukje massief koper of messing terug draaien naar de binnendiameter van de buis.
    Ik heb geen draaibank, maar ik heb door jou wel even gegoogeld op massief koper. Er zijn massieve buizen van 22 mm, daar kan ik natuurlijk ook een plakje van afsnijden.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu