Bevriezen koperen buis

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #21
Jullie halen een streep door mijn plannen. Van de winter een stuk koperen buis in de tuin een kant dicht water erin en dan maar wachten tot het gaat vriezen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #22
het maakt niet uit hoe hard het vriest de volume verandering vind plaats als het ijs ontstaat.
wordt het nog kouder dan krimpt het ijs net als andere vaste stoffen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #23
Wordt het nog kouder. Bij hoeveel min is die krimp?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #24
Kouder dan 0. Dus ijs van -1°C is al gekrompen vergeleken met 0°C.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #25
Alleen staat water in een dichte leiding onder druk en dat verlaagt het vriespunt.
In een open leiding komt het onder druk te staan als het ijs een probleem gaat vervormen met betrekking tot het barsten van een leiding.
Geen idee wat daar precies het effect van is, maar kouder maakt zeker verschil.
 

Lampje45

  • #26
bij min 4 is de uitzetting het grootst
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #27
Net andersom, bij +4°C heeft water de grootste dichtheid.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #28
Jongens laten we niet te ver afdwalen bij dit topic.
Hoe je het ook draait of keert, koperen waterleiding vriest kapot als er water in staat en het vriest .
Zeker als die open en bloot aan de buitenlucht zit.
En dat hoeft niet eens zo hard te vriezen, een paar graden is al voldoende om de leiding en de koppelingen kapot te laten gaan.

Dus we kunnen hier wel van alles met technische termen gaan antwoorden, maar daar krijgen jullie dus geen airmiles punten mee.
 
  • Like
Waarderingen: AntonUitArnhem

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #29
is niet zo moeilijk als het lijkt hoor, vereist wat aanpassingen aan je installatie.

Zorg ervoor dat je 2 rode kranen achter het hout zitten zodat je deze met het lint kunt omwikkelen en laat alleen de bediening door het hout heen komen. haal de buizen van achter van je kraan nu naar voren en plaats hier de leegloop automaten.

Nu om de buizen na gebruik leeg te laten lopen plaats je leegloopautomaten plak dit maar eens in google. Ze zijn niet goedkoop maar doen wel wat jij verlangd namelijk zorgen dat je beide buizen niet meer zo snel kunnen bevriezen.

John
 
  • Informatief
  • Like
Waarderingen: AntonUitArnhem en Krunnie

Lampje45

  • #30
Krunnie schreef:
Net andersom, bij +4°C heeft water de grootste dichtheid.
Helaas is jouw bewering niet juist.
Want hoe zou anders een bevroren leiding dan kunnen barsten?
Ik weet dat op diverse plekken op het internet +4 genoemd wordt, maar dat heeft schijnbaar iemand ooit eens verkeerd genoteerd en het wordt klakkeloos maar verder over het internet geroeptoeterd, zonder daar eens over na te denken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #31
zijn bewering is wel juist hoe hoger de dichtheid hoe kleiner immers het volume.
water is een uniek dat het tussen de 4 en de +0 een lagere dichtheid heeft dan bij 4 graden.

ijs is bevroren water maar heeft verder qua eigenschappen eigenlijk niets met water te maken.
Het volume van ijs met een temperatuur van -0 is ongeveer 8% groter dan het volume van water met een temperatuur van +0 de volume verandering vind plaats bij de overgang van water naar ijs
daarna krimpt het ijs weer als het kouder wordt.

omdat het uitzetten gebeurd in een hals vloeibare toestand gaat zoek dit gewoon de weg van de minste weerstand.
dat leidingen toch soms barsten als ze open zijn komt doordat nog vloeibaar water ingesloten kan raken tussen twee proppen van iets snelle gevormd ijs
 
  • Like
Waarderingen: Lampje45

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #32
Duidelijk.
Vind wel dat soms barsten een aanvulling dat het toevallig is en dus niet te vaak voorkomt.
 

Lampje45

  • #34
Boertje125 schreef:
Het volume van ijs met een temperatuur van -0 is ongeveer 8% groter dan het volume van water met een temperatuur van +0 de volume verandering vind plaats bij de overgang van water naar ijs
daarna krimpt het ijs weer als het kouder wordt.


dat leidingen toch soms barsten als ze open zijn komt doordat nog vloeibaar water ingesloten kan raken tussen twee proppen van iets snelle gevormd ijs
Dat mijn leraren natuurkunde mij dat verteld hebben kan ik ook niet bevestigd krijgen, maar je geloofde dat gewoon.

Maar ik ga wel mee met het verhaal van Boertje, want tussen plus nul en min nul gebeurt er qua temperatuur dus niets , maar wordt er ongelofelijk veel energie in gepompt om te bevriezen en het toevoegen van energie geeft nu eenmaal uitzetting. Dus het barsten van een leiding gebeurt dus gewoon bij het dichtvriezen, een uiterst plausibel verhaal.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #35
De grafiek gaat over de dichtheid van water, iets op moluculair niveau. Dat lijkt toch iets anders te zijn dan krimp en uitzetting. Althans ik zie van die grafieken niets terug dat water onder nul en vooral stoom een enorme uitzetting krijgt.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #36
In die grafiek zie je de dichtheid van 1000 tot iets onder de 920 gaan bij 0 graden.(van vloeibaar water naar ijs)
Dat is niet toevallig de 8% die Boertje noemde.
(de grafiek stopt bij 100 graden, dus stoom staat er net niet op, dat is op een hele andere schaal en zou dit deel onleesbaar maken)
 

Lampje45

  • #37
Krimp en uitzetting heeft alles te maken met de moleculaire energie niveau's.

Maar de dichtheid uit de grafieken is wel omgekeerd evenredig met de uitzettingsfactor
en de 8% uitzetting bij bevriezen is door de buizen niet op te vangen door de rek in het materiaal, daar vloeistof helaas niet samen persbaar is.
En het dus buigen of barsten wordt. Barsten dus!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #38
Leuke weetjes maar TS heeft daar niet zoveel aan. :wink:
 
  • Like
Waarderingen: AntonUitArnhem

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #39
Wordt wel een lang topic zo, en de TS is nergens meer te zien.
Die heeft zijn conclusie al getrokken denk ik.
 
  • Like
Waarderingen: AntonUitArnhem

AntonUitArnhem

  • #40
Lampje45 schreef:
Dat kan helemaal niet, zonder dat je daar terugslagkleppen in plaatst.
Want dan gaat heet water door je hele huis naar koudwater stromen. Ook een ringleiding lijkt me niet zo'n goed plan, want dan zul je boven de 68 graden moeten stoken vanwege de legionella en dat door ongeisoleerde leidingen. Dat gaat een energie kosten, dat wil je niet weten.
En dan blijf je ook nog zitten met het stuk na de kranen.

Wat wel een mogelijkheid zou zijn om in het vorstvrije deel een thermostatische klep en een 3-wegs magneetventiel te plaatsen, waarbij je de kraan in de enkele leiding dusdanig is aanpast dat hij nooit helemaal af zal sluiten en alleen ter regeling is van de hoeveelheid warm water.
Dan moeten de leidingen wel op afschot zijn aangelegd en het magneetventiel in bekrachtigde toestand de leidingen verbindt en spanningsloos de douchekop verbindt met de drain. En zo het geheel automatisch aftapt.
Wow, hier begrijp ik niet zoveel van.
Terugslapklep hoeft volgens mij niet. Bij een mengkraan zit dat ook niet. Het stukje ' thermostatische klep en een 3-wegs magneetventiel'snap ik niet, maarik ben in iedergeval op zoek naar een eenvoudige oplossing :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu