Goedendag,
Sinds kort woon ik in een huis uit 1975, en op dit moment zijn we bezig met een flinke verbouwing van de woonkamer.
Pas geleden voor het eerst onder vloer geweest omdat de keukenaansluitingen zullen moeten worden verlegd.
Mij viel op dat de waterleiding vanaf de meterkast richting de CV (inclusief enkele aftakkingen) allemaal flink is gecorrodeerd (zie foto's). Al met al gaat het om ~20 meter aan koper. Ik ga ervan uit dat ze nog vanuit de bouw zijn, 50 jaar oud dus.
2 vragen:
1. Hoe erg is de corrosie? er is geen lekkage voor zover ik zie. Hoe lang gaat zoiets nog goed?
2. Een heet water drinkwaterleiding (wederom koper) wil ik ook door de kruipruimte leggen. Op dit moment loopt deze over een muur maar dat vind ik niet zo mooi. Is dit verstandig in een vochtige kruipruimte? Of corrodeerd dit met sterke warmteverschillen nog sneller.
Het liefst ga ik niet aan de slag met meerlagenbuis. Voor drinkwater blijf ik toch liever bij koper.
Erg bedankt,
Maarten





Sinds kort woon ik in een huis uit 1975, en op dit moment zijn we bezig met een flinke verbouwing van de woonkamer.
Pas geleden voor het eerst onder vloer geweest omdat de keukenaansluitingen zullen moeten worden verlegd.
Mij viel op dat de waterleiding vanaf de meterkast richting de CV (inclusief enkele aftakkingen) allemaal flink is gecorrodeerd (zie foto's). Al met al gaat het om ~20 meter aan koper. Ik ga ervan uit dat ze nog vanuit de bouw zijn, 50 jaar oud dus.
2 vragen:
1. Hoe erg is de corrosie? er is geen lekkage voor zover ik zie. Hoe lang gaat zoiets nog goed?
2. Een heet water drinkwaterleiding (wederom koper) wil ik ook door de kruipruimte leggen. Op dit moment loopt deze over een muur maar dat vind ik niet zo mooi. Is dit verstandig in een vochtige kruipruimte? Of corrodeerd dit met sterke warmteverschillen nog sneller.
Het liefst ga ik niet aan de slag met meerlagenbuis. Voor drinkwater blijf ik toch liever bij koper.
Erg bedankt,
Maarten




