Koelmiddel bijvullen

MRVG

  • #1
Wij zijn in het bezit van een bijzondere 4 deurs Kuppersbusch inbouw koel/vries combinatie IKE 458 4 4T.. Opmerking vooraf: er is hiervoor geen vervangend apparaat te vinden wat dezelfde maten heeft, dus we willen / moeten hem repareren. Opmerkingen zoals "koop maar een nieuwe' zijn dus niet zo zinnig. Het apparaat heeft twee compressoren en twee gescheiden koel circuits. Koelmiddel is R600a, dat is isobutaan. Mag bijgevuld worden. Uitbouw van het 2m x1m grote apparaat is een grote klus, dus ik wil graag de reparatie zo goed mogelijk voorbereiden. Tips van ervaringsdeskundigen zijn welkom: a. zit er een vulnippel in het systeem ( staat niet op de tekening, maar dat zegt niet alles) b. indien niet, graag tips hoe het beste een nippel / t-stuk in te bouwen. c. ik heb de koelmiddel gewichten per circuit. Moet systeem eerst vaccuum getrokken worden, zodat het koelmiddel nauwkeurig te doseren is ? d. is een leeg koelsysteem na 10 jaar een indicatie dat er een lektest/druktest nodig is, of is dat 'helaas normaal'. Dank alvast

TECH MANUAL 16.JPG
 

Willem52

  • #2
Neem iemand die bijvoorbeeld airco's in bedrijf stelt bij particulieren. Ga hier niet zelf aan werken.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #3
Leeg = lek. En lek = repareren. Zal ie er toch uit moeten. Het zal een hele klus worden iemand te vinden die er een reparatie aan wil uitvoeren. Meestal is het trouwens de compressor die lekt en dan is het sowieso einde verhaal of een vervangende compressor zien te vinden.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Als het de compressor is die lek is, dan kun je er waarschijnlijk een andere compressor monteren, goedkoop is anders, maar het is wel te repareren.

Als de verdamper lek is in de koelkast zelf, wordt het een ander verhaal. Repareren wordt dan heel lastig zo niet onmogelijk.

Maar goed, wat is de klacht? Het is niet waarschijnlijk dat beide circuits allebei lek zijn.
 

ABCDE

  • #5
Er zijn wel aircobedrijven die zulke dingen doen. Lekker in de winter in de verwarmde bedrijfshal. Maar transport van zo'n bakbeest is ook een dingetje...

Als hij helemaal leeg is... zou ik eerst eens (laten) lektesten. Maar heb je iets van een service handleiding er bij?
 

MRVG

  • #6
Dank voor de reacties. Bij nader onderzoek en geholpen door tips hier en elders: het lijkt erop dat 1 circuit waarschijnlijk eerder een kapot startrelais heeft dan een te laag nievau koelmiddel Dat laatste wordt vanzelfsprekend als eerste onderzocht door een nieuw relais te plaatsen. Ook voor het andere circuits geldt dat het niet nog voor 100pct zeker is dat er te weinig koelvloeistof in zit. Bijvullen/testen is blijkbaar alleen mogelijk door het dichtgeknepen vulbuisje op de compressor af te zagen en daar een nippel op te plaatsen. Eerst maar eens alle andere zaken afstrepen die kunne nspelen ( thermostaat, startrelais, evt printplaat ).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu