Kledingkast onder schuine dak

Sjef83

  • #1
Ik ben van plan om onder het schuine dak op zolder over de hele breedte van de kamer (3mtr) een kledingkast te maken. Hiervoor komen 3 schuifdeuren in een railsysteem. De deuren wil ik maken van MDF en mooi bewerken met een bovenfrees. De kast wordt +/-2mtr hoog

Voor de kast die uit 3 delen zal bestaan, links en rechts boorden en midden een hanggedeelte met daarboven een boord had ik ook 18mm MDF in gedachte. Mijn vraag, is MDF hiervoor geschikt? Is het bijvoorbeeld sterk genoeg om de boorden te dragen? Of zou ik de tussenschotten van underlayment/multiplex maken omdat dit evt. sterker is dan mdf om de boorden te dragen.

Voordeel van mdf is natuurlijk dat het niet werkt en mooi strak geschilderd kan worden. Ook is dit financieel het meerst gunstig. Mijn voorkeur gaat hier dan ook naar uit.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Boord = plank?

    MDF kan best wel wat hebben, alleen in horizontale toepassingen gaat het snel doorhangen. Dat moet je dus verstevigen of de overspanningen klein houden.

    Zit me af te vragen als je de deuren aan één kant gaat frezen of ze dan niet krom trekken.
     

    Sjef83

    • #3
    Ja boord=plank. Oke dan ga ik dus gewoon voor mdf. Ik zal onder de planken en paar hoekprofielen monteren zodat ze niet gaan doorhagen.

    Voor wat betreft het fresen van de deuren, Het gaat om een horizontale v-groef over de gehele breedte van de deur en dan om de 40/50cm dus +/- 4 groeven per deur. Zal dit kromtrekken als ik deze groeven ook aan de achterzijde infrees? En zijn er misschien andere oplossingen hiervoor zoals een stalen frame oid?

    Bedankt jullie antwoord
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Zulke groeven heb ik ook in mijn deuren zitten. Aan de achterkant frezen maakt het weer symmetrisch, dus dan trekt het zeker niet krom. Maar misschien is het probleem niet zo sterk als ik dacht. Aan beide kanten schilderen is in ieder geval wel nodig.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu