Keukendeur gedeeltelijk dichtmetselen, ivm plaatsing raamkozijn

beginnendeklusser89

  • #1
Beste lezer,

In ons huis hebben wij een vrij kleine keuken. Om ruimte te winnen willen we de tuindeur vervangen door een raamkozijn. Hier door kan de keuken L-vormig worden.

De huidige situatie is als volgt:

Schermafbeelding 2022-03-23 om 10.08.00.png


Het rood gearceerde deel moet dus dichtgemetseld worden. Nu twijfelen we hier over de aanpak omdat het om een spouwmuur gaat. Ons plan is de buitenmuur met gevelstenen op te metsen en de binnenmuur met cellenbeton. Weet iemand of dit de gangbare methode is? Moeten deze aan elkaar verankerd worden? Hoe? Is het beter dit een solide muur te maken?

Ook ben ik benieuwd naar de naam van de grijze grote blokken waaruit de huidige muur bestaat. in de bouwmarkt kunnen wij deze niet vinden. Is dit een voorgangen van cellenbeton?

Alle tips en input is welkom!

Alvast bedankt,

Jasmijn

Schermafbeelding 2022-03-23 om 10.08.00.png
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
De buitendeur is ook een vluchtweg bij een eventuele brand.
Dus die moet je niet dichtmaken.
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

Gouke

  • #3
Die blokken kunnen betonblokken zijn of inderdaad een oude soort cellenbeton.
Je het de keuze voor cellenbeton of snelbouwsteen voor de binnenmuur en dan
een gevelsteen voor de buitenmuur.

De spouw wel respecteren en hier best wat isolatie in aanbrengen.
Best ook een waterkering aanbrengen. Ook al is dat het enige stukje met kering op het einde van de rit.

De muren aan elkaar verankeren zou ik niet doen. de oppervlakte is te klein om instabiel te worden.
 
  • Like
Waarderingen: beginnendeklusser89

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
En dan maar hopen dat er nooit geen brand uit breekt bij de voordeur.
Of het moet zijn dat je nog tuindeuren in de kamer hebt.
Maar zo te zien interesseert dat de beginnende klusser niet.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Lange Herman

  • #5
Ik ben het inderdaad met Peter eens, denk na over je vluchtweg.
Mogelijk kan uw plan dan nog steeds gewoon doorgang vinden, maar denk er over na. En inderdaad een schuifpui of tuindeuren zijn ook een uitgang.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Even een vraag tussendoor, misschien hier ook van toepassing.
Als er b.v. isolatie in de muur zit van vlokken materiaal (na-geïsoleerd) hoe pak je dat dan aan?
 

Gouke

  • #7
Tijdens het uitbreken van de deur opletten dat de vlokken er niet uit vallen.
Na afbraak kan je eventueel de spouw afdichten met PUR schuim?
In je eigen metselwerk zal je een plaatmateriaal (PIR) moeten gebruiken.

Ideaal is het allemaal niet, maar volgens mij behaal je zo toch een
degelijke continuïteit van de isolatie
 
  • Like
Waarderingen: beginnendeklusser89

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Gouke schreef:
Tijdens het uitbreken van de deur opletten dat de vlokken er niet uit vallen.
???

"We heffen even de natuurwetten op"?

Ik zou het hele binnenblad onder het raam verwijderen, en vervangen door degelijk kalkzandsteen. Dan kun je ook het hele stuk goed isoleren. Omdat je er nu nog bij kunt, en later nooit meer.
 

Sander 1972

  • #9
Die witte en (korrel) zooi valt er niet zomaar uit. Als het er zit doe dan zeker adem bescherming op. Anders kots je, je leeg.

Die troep zouden ze moeten verbieden
 

Homebuild

  • #10
Goedendag,

Ik heb afgelopen weken research gedaan en precies het zelfde plan uitgevoerd. Evenals ga ik wel in de woonkamer voor tuindeuren. Alles wat ik doe is voor mij ook de eerste keer. Zelf vindt ik dat het aardig gelukt is.

Mijn werkwijze was als volgt.

- Binnenmuur verwijderen, vervolgens heb ik met ytong blokken een muurtje verlijmd over de gehele lengte. Dikte van de blokken is 10cm. Hierbij heb ik ook muurankers gebruikt. Houd wel 5 a 10 mm ruimte tussen de muur en ytong blokken zodat je dit kan afpurren.

- Aangezien mijn buitenmuur op een rare manier was gemetseld heb ik deze ook verwijderd tot aan de fundering.
- Vervolgens heb ik alles met PIR platen beplaat 60mm alles afgetaped met aluminumtaped. de zijkanten waar ik niet meer bij hoef te komen afgepurd.

(De overige stenen verwijderen voor een vertanding van de muur ging zoals je zag niet zo soepel. Ik begon met de slijptol en een bijtel. dit moet je dus niet doen. Mijn volgende oplossing was dus met de boorhamer zoveel gaten in de voegen maken dat de stenen vanzelf loskomen. Daarna de metselmortel met een bijtel voorzichtig van de stenen afgehaald).

- 4 Muurankers met m2 heb ik gebruikt en begonnen met de metselmortel aanmaken zak voor zak. Dat gaf mij genoeg tijd om alles recht te leggen en op mijn gemak te doen. Kwa metsel verband hield ik halfsteens aan maar door mijn gedreven enthousiastme heb ik hier een aantal foutjes in gemaakt. Later heb ik dit weer rechtgetrokken. Het is geen kunstwerk maar het is mijn beroep ook niet zoals je kunt zien:) Stabiel waterpas en ijzersterk staat het wel. ( Ik heb de foto genomen met wide view dus het lijkt of de muur bol loopt..)

-Vervolgens heb ik de voegen aan het eind van de dag uitgekrabt. en heb ik de muur afgedekt met plastic zakken zodat het niet te snel droogt maar ook niet nat kan worden van eventuele regen.

- Nu ben ik zover gekomen dat ik kan beginnen met opmeten van mijn huidige kozijn openingen voor kunstof kozijnen.

- Ik heb overigens geen gebruik gemaakt van DPC of EPDM folie voor het optrekkend vocht. Mijn woning is uit de jaren 60 en het had voor mij dus weinig toegevoegde waarde om dit te doen aangezien de rest van de woning dit ook niet heeft. Ook wordt alles van kunstof voorzien en heb je dus geen kans op kozijn rot.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag. Of tips waar ik ook van kan leren.

IMG_20220330_192404_resized_20220330_072741273.jpg IMG_20220312_134926_resized_20220330_072740415.jpg IMG_20220315_162809_resized_20220330_072740845.jpg IMG_20220322_161823_edit_354116052414194_resized_20220330_072741054.jpg IMG_20220325_162912_edit_453562737233394_resized_20220330_072740635.jpg IMG_20220327_191816_resized_20220330_072740173.jpg
 
  • Like
Waarderingen: beginnendeklusser89

beginnendeklusser89

  • #11
Hoi Homebuild,

Echt heel erg bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord! Ik ga het van het weekend op deze methode proberen

ik hoop dat het resultaat net zo mooi wordt als bij jou :)

jasmijn
 
  • Like
Waarderingen: Homebuild

Gouke

  • #12
Beste homebuild,

Eerst en vooral een 10 op 10 voor het mooie metselwerk. Weinigen zouden het verband respecteren. Aan de rechterkant heb je wat schoonheidsfoutjes gemaakt, maar niemand die zich daaraan stoort. Onder het raam ben je on de oneven rijen geëindigd met minder dan een volle steen. Je had beter de voorlaatste steen ingekort. Maar goed, een detail.

Maar er is jammer genoeg ook slecht nieuws. Ik ben geen metser, laat staan een ingenieur.
De initiële vraag begon bij het dichtmaken van een deurgat. Een karwei waar geen enkele stabiliteit of constructie mee gemoeid is. Maar jou foto’s tonen iets anders. En zelfs in die mate dat er volgens mij potentieel gevaar dreigt, daarom niet onmiddellijk dus geen al te grote paniek.

Zoals ik het begrijp woon je in een rijwoning. De achtergevels bestaan voornamelijk uit schrijnwerk.
Dat geeft weinig gewicht, maar alles wat er bovenop staat (gevel op verdiep, lasten van het dak) moet gedragen worden door de lintelen (overbruggingen) van dat schrijnwerk. In jullie geval meen ik daar een betonnen balk te zien.

Op de foto die eindigt op ‘635’ zie je dat die balk dieper ligt dan de gevelsteen. Zeker in de jaren ’60 hadden architecten niet veel respect voor koudebruggen. Je kan er dus vanuit gaan dat die balk zowel de binnenmuur als de buitenmuur moet dragen, dat ze doorloopt. (Misschien is het wel een vloerplaat en geen enkele balk). De buitenmuur wordt zelfs maar voor ca. 50 % van de breedte gedragen, een 7-tal cm.

Die betonnen balk heeft duidelijk beschadigingen geleden die je hebt hersteld. Nu, beton kan enorme drukkrachten aan, maar kan heel slecht trek/buigkrachten aan. Daarom wapent men dat met ijzer. Dat ijzer moet de buigkrachten opheffen en die zijn het grootste aan de onderzijde. Daarom steekt die wapening op ca. 1/3 van de onderkant.

Betonrot.

Wanneer beton langdurig in aanraking komt met water, en dat water kan insijpelen/inzuigen tot aan de wapening, dan kan die wapening gaan roesten. Ijzer dat roest zet uit en het gevolg is dat er stukken beton beginnen af te brokkelen. Het beton wordt onherroepelijk verzwakt, temeer omdat de wapening zo goed als wegvalt. Potentieel een heel gevaarlijke situatie én... het vochtprobleem wordt niet opgelost.

Oplossingen hiervoor hoeven geen fortuinen te kosten en de meeste herstellingswerken kan je ook zelf uitvoeren. Maar dit is toch een situatie waar je een professioneel oog moet inschakelen. Ik spreek dan over architect of ingenieur. Ik wil je geen angst aanjagen, maar vind dit toch belangrijk genoeg om dit even te melden. Nogmaals, ik ben geen architect en misschien zijn die beschadigingen er gewoon gekomen tijdens de werken. Vreemd is ook dat die situatie zich zou kunnen ontwikkelen terwijl er vroegen een afdak boven hing. Ik hoop dat ik mij vergis.
 
  • Like
Waarderingen: Homebuild

Homebuild

  • #13
Beginnendeklusser89 Tips:
Voor een halfssteenverband reken/teken alvast alles uit waar je de oneffenheden plaatst wat ik dus de volgende keer ander zou doen.. Ik heb losse spouwankers gehaald met inslagplug en daaroverheen speciale plastic clips geklikt (naam ben ik even kwijt). Dit was velemale goedkoper als de flexpluggen die ze dus normaliter gebruiken. Flexplug geeft wel een betere isolatie al denk ik dat het verlies nihil zal zijn kwa koud/warmte winning.

Ook doordat de huidige stenen iets minder hoog waren heb ik dit verlies met metselmortel moeten opvullen. deze stenen kwamen kwa kleur en maar het dichts in de buurt. dit is dus goed te overzien. let wel mijn zakken waren uiteindelijk leeg en was op de helft. ik heb dus 1.4x zoveel gebruikt als de zak zou aangeven.

@Gouke
Bedankt voor je compliment! Inderdaad het is niet perfect maar voor de eerste keer zeg ik duimpjes omhoog:) Dit is mijn eerste (Klus)woning en heb deze vorig jaar aangekocht. Dus ik ben afgelopen tijd bezig geweest met de gehele woning te strippen. er zijn een aantal hobbysten bezig geweest.

De woning kocht ik aan met de volgende mankementen:
- Alle deuren/ kozijnen rot/ lek/ kapot er zitten kunstof kozijnen in (beneden dan) maar een van de eerste duitse ontwerpen deze zijn dus zo geplaatst dat deze in een houten kozijn zijn gezet.
- Elektra klopte van geen kanten. alles uitgezocht en nagelopen en waar nodig vervangen.
- Keuken/ badkamer/ toilet/ trap naar zolder alles miste of was kapot.
Het is dus een casco woning met vele mankementen.
Voordeur latei doorgezakt. hier ben ik mij nog in aan het verdiepen.
Badkamer vloer heb ik inmiddels gesloopt en uitgebreid dmv lewis platen. te vinden in het kopje ( lewis badkamer vloer onduidelijkheden) hier op het forum.

nog genoeg te doen dus.

Eerste kunstof kozijn wat ik besteld heb als trial heb ik geplaatst en dit was goed te doen. nu ga ik de rest van de woning ook bestellen.

Ik zal dus nog geruime tijd bezig zijn en hier veel te vinden zijn op dit forum:)

Nog even terugkomend op de latei. Bedankt voor jou perspectief.
Dit klopt inderdaad. Er zit hier beton rot in en het staal zit wat roest op. Echter heb ik met het aankomen een bouwkundige keuring laten uitvoeren die aannam dat deze vervangen moest worden. Hierna heb ik verschillende gespecialiseerde personen naar laten kijken. De latei is nog goed te redden. Structueel is hij niet aangetast en/of doorgezakt. De latei leunt dus ook niet op mijn kozijnen. Met het demonteren van de oude beplating waar nu metselwerk zit heb ik gezien dat er spouwlatten tussen de betonnen latei zitten en dus waarschijnlijk ook een losse binnen latei aanwezig is. Dit ga ik nog verder onderzoeken.
de vervolg stappen zijn dus ook: (Zelf heb ik er nog niks aan gedaan). Hij is slecht geprobeerd te repareren dus zal ik alles wat los zit eraf moeten bikken en hem verfvrij maken. Ook zal ik roestomvormer smeren op de punten waar nodig. Vervolgens wil ik een plaat tegen de onderkant aan maken zodat ik heb zo makkelijk kan aansmeren met snelbeton reparatie. Er stond inderdaad een overkapping die ook niet zo netjes geplaatst is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu