Keteldruk loopt op, expansievat al vervangen

Miba

  • #1
Goedemiddag,

We hebben thuis een Nefit Topline Compact HRC 25/CW4 hangen. Sinds enige tijd loopt de druk in de ketel op. Dit gaat gestaag; ca. 0,1 bar per dag.

Onlangs gaf de ketel 2,8 bar aan. Water eruit gehaald naar 1,9. Ongeveer een weekje later weer op 2,8 bar, terwijl de ketel niet aan het pompen of verwarmen was. Wederom water eruit laten lopen, alles ontlucht (zat overigens geen lucht in het systeem), week later weer hetzelfde (wederom 2,8 bar).

Ondanks dat het bij het tikken op het expansievat er wel degelijk verschil zat tussen boven- en onderkant, heb ik het expansievat laten vervangen (door een Flamco vat van 18 liter, oude vat was ook 18 liter), helaas blijkt het probleem niet opgelost te zijn. Druk blijft oplopen, ook na wederom ontluchten van het systeem. Druk liep op naar 2,5 bar; water eruit gehaald naar 1,9. Week later op 2.8; wederom water eruit laten lopen. Eergisteren weer 2,8 bar; water eruit gehaald tot 1,9 bar. Nu staat de ketel alweer op 2,1 terwijl er geen warmtevraag is en de ketel niet aan het pompen is.

Wat opvalt is dat de druk soms zéér snel daalt wanneer ik er water uit laat lopen. Toen ik onlangs water eruit liet lopen, sprong de ketel vrijwel direct (binnen een halve seconde) van 2,8 bar naar 1,9 bar, om vervolgens naar 2,5 bar te springen; daarna ging het geleidelijk naar beneden. Ik heb zelf geen ervaring met ketels, dus weet niet hoeveel (deci)liter water per bar gebruikelijk is, maar doorgaans is een halve liter water voldoende om de druk van 2,8 naar 1,9 te laten zakken.

Wat overigens opvalt is dat hij niet verder op lijkt te lopen dan 2,8 bar. Aangezien het overstortventiel zéér lastig te bereiken is durfde ik het niet aan om bij 2,8 bar de ketel te laten verwarmen & te laten pompen (ter test of hij dan boven de 2,8 bar uitkomt), dus of hij echt niet hoger gaat dan 2,8 bar durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Tot slot:
- De ketel & expansievat hangen op zolder, boven alle radiatoren.
- We hebben 10 radiatoren (2 op zolder, 3 op eerste verdieping, 5 op benedenverdieping) en daarbovenop vloerverwarming beneden.
- Ongeveer 1,5 jaar geleden is door Nefit de brander + warmtewisselaar vervangen. Daarnaast is ongeveer een jaar geleden de ventilator van de ketel vervangen
- Het expansievat is door een ketelmonteur vervangen. Bovenstaande vraag ook aan de monteur gesteld maar die snapt het niet. Hij geeft aan dat dit probleem eigenlijk altijd door expansievat komt, maar die heeft hij dus al vervangen

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 

Auto-Geen

  • #2
Hydroblok inwendig lek. Als je de inlaatcombinatie dicht zet kun je controleren of de druk niet meer oploopt.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je systeem eerst een druk had van 2 bar
wordt dat niet vanzelf hoger als je expansievat stuk is.
dit kan alleen als je water hebt aangevuld.
of er op een andere manier meer water in het systeem komt
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #4
Platenwisselaar intern lek, hydroblok intern lek of een defecte druksensor vaak te zien aan groene uitslag op het stekkertje achterop de druksensor deze zit rechts boven de pomp gemonteerd
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #5
ff druk naar 2 bar laten aflopen vannacht warm water ff uitschakelen inlaatcombinatie dicht zetten, loopt je druk nu niet meer op wissellaar defect. Loopt je druk nog wel op druksensor defect.
 

ABCDE

  • #6
..of inlaatcombinatie die niet sluit ;)

Niet verder oplopen dan 2,8 is logisch. Waterdruk in het drinkwater net is waarschijnlijk niet hoger. Let wel; 10m lager is het 1 bar meer.
 

Miba

  • #7
Dank voor jullie reacties. Ik ga gewoon e.e.a. proberen en daarmee uitsluiten. Vervelende is wel dat de druk maar langzaam oploopt; 0,1 bar per dag. Ik vrees dus dat voor een nacht e.e.a. dichtzetten niet genoeg is om te kunnen testen.

Nog 2 aanvullende vragen:
-Ik laat er nu met regelmaat water uitlopen om de druk goed te krijgen. Loop ik hiermee niet het risico dat er straks te weinig water in zit (ondanks dat hij hogere druk aangeeft) en ik daarmee de ketel beschadig?

- Als ik de inlaatcombinatie dichtzet; kan ik dan nog wel de ketel gebruiken of helemaal niet meer?
 

ABCDE

  • #8
Met inlaatcombinatie dicht komt er geen warm tapwater meer uit
 

Miba

  • #9
Wederom dank voor het antwoord. Volgende week zijn de kinderen een dagje weg, dan gaan we inlaatcombinatie dicht zetten ter test.

Ondertussen wel vast een aanvulling. Nadat we gisteren thuiskwamen na middagje weg was het erg warm beneden (24 graden). We hebben op iedere radiator Honeywell Evohome zitten, die zelf de radiatoren open en dicht zet. We hadden de verwarming uit gezet (radiatoren waren ook allemaal koud).

De vloerverwarming daarentegen stond maximaal te branden. De vloerverwarming icm Evohome is zo ingesteld dat de vloerverwarming aangaat wanneer er vanuit een radiator watmtevraag komt. De vloerverwarming zelf werkt niet obv een thermostaat oid en kan de ketel dus niet ‘aanzetten’.

Vervolgens naar de ketel gegaan, die was volop aan het branden. Verwarmingen stonden nog steeds uit, ook geen kraan aan. Ketel leek te blijven hangen. Stekker eruit gehaald, weer erin gedaan toen stopte de ketel ook direct met branden.

Weet niet of er een verband is tussen oplopende druk en ketel die lijkt te hangen?

Gr. Mike
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Wat is de temperatuur van de installatie n koude en in warme toestand?
Werkt de driewegklep goed?
 

Miba

  • #11
Even paar dagen gekeken; koud is 37 graden, warm 60 graden. Of de driewegklep goed werkt weet ik niet, is dat makkelijk te testen?

Overigens de inlaatcombinatie dicht gezet (kraantje dicht gedraaid) maar dit lijkt niets te doen; er komt namelijk nog steeds gewoon warm (heet) water uit de kraan. Kan dit ook wellicht het probleem zijn van de toename van druk?

Overigens neemt de druk ineens erg hard toe; in één nacht van 1,7 bar naar 2,1 bar. Het lijkt er op dat hoe lager ik de druk laat worden (door water eruit te laten lopen), des te harder de druk daarna toeneemt.

Ik zal vannacht het volledige water in de woning afsluiten om te kijken wat er dan gebeurt. Ben erg benieuwd. Nefit inmiddels ook gesproken: warmtewisselaar, brander & hydroblock zijn in september 2019 vervangen; dat is nog garantie. Indien het de platenwisselaar is, dan is het geen garantie.

N.a.v. resultaten dichtzetten hoofdkraan wordt het denk ik tijd om een installateur in te schakelen.
 

Lampje45

  • #12
Misschien een stomme vraag: Maar heb je soms de vulslang vast aangesloten en dat het hier inwendig lekt? En zo elke keer oppompt naar de drinkwaterdruk?
 

Miba

  • #13
Kan m'n vorige bericht niet meer aanpassen, daarom onderstaand opnieuw & aangepast.

@Lampje, nee, heb geen vulslang aangesloten. Ik gebruik de slang enkel met een emmer om af en toe water eruit te halen maar koppel daarna de slang direct weer af.

Oorspronkelijke bericht aangepast:
Even paar dagen gekeken; koud is 37 graden, warm 60 graden. Of de driewegklep goed werkt weet ik niet, maar als ik warm water aanzet, dan is het niet zo dat m'n radiatoren ineens warm worden. Lijkt dus goed?

Inlaatcombinatie staat inmiddels dicht. Eerder had ik hier staan dat dit niets deed, maar bleek nog een slagje extra nodig te hebben. Is erg lastig te bereiken, maar inmiddels gelukt. Ik ga het nu in de gaten houden.

Overigens nam de druk afgelopen dagen hard toe; in 3 dagen met 0,9 bar toegenomen én afgelopen nacht in één nacht van 1,7 bar naar 2,1 bar. Het lijkt er op dat hoe lager ik de druk laat worden (door water eruit te laten lopen), des te harder de druk daarna toeneemt.

Nefit inmiddels ook gesproken: warmtewisselaar, brander & hydroblock zijn in september 2019 vervangen; dat is nog garantie. Indien het de platenwisselaar is, dan is het geen garantie.

N.a.v. resultaten inlaatcombinatie wordt het denk ik tijd om een installateur in te schakelen.
 

Onderhoudtje

  • #14
Als de inlaatcombinatie dicht wordt gezet dan mag er geen water meer uit de warmwater kraan komen.
Maar een defecte inlaatcombinatie kan niet de druk opbouw veroorzaken in de cv installatie.

Vermoedelijk is de platenwisselaar intern lek en wordt hierdoor het koude water in de installatie gedrukt.
Wat u nog kunt testen is de hoofdkraan een nachtje dicht zetten, en kijken wat de druk in de ochtend is. Om een beter beeld te krijgen zou u de cv druk naar 1 bar brengen.
 

Lampje45

  • #15
Ja, als de vulslang los is dan kan het niet anders zijn, als dat er een verbinding zit tussen CV water en drinkwater en dan is de warmtewisselaar wel heel verdacht.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Miba

  • #16
Installateur gesproken. Zoals al gezegd op dit forum is de warmtewisselaar het meest verdacht. Hydroblok zou ook nog kunnen maar is vrij recent vervangen (sept. 2019) door Nefit. Nefit geeft aan dat het model dat er nu in zit van betere kwaliteit is, waardoor ze het onwaarschijnlijk vinden dat het hydroblok kapot is.

Nog een laatste vraag: is er een verschil tussen warmtewisselaar en platenwisselaar? Ik heb het idee dat deze termen door elkaar heen gebruikt worden maar Nefit gaf mij het idee dat hier wel degelijk een verschil in zit. Warmtewisselaar is overigens ook in september 2019 vervangen.

Even Google brengt me helaas ook niet verder, behalve een 3e term: warmteplaatwisselaar..
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Nefit Platenwisselaar 74580
Maakt verder niet uit hoe we het noemen.
Het is een warmtewisselaar en specifieker een platenwisselaar.
Een warmtewisselaar kan ook anders zijn, buivoorbeeld met 2 buizen.

Voor de zekerheid je warme water even laten lopen na het testen, er kan ook cv-water in je leidingwater komen, als je de druk van het water haalt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu