Kelder bekuipen: welk materiaal?

JMklusser

  • #1
Wij willen een vochtige kelder van een houten huisje aanpakken.
De kelder bestaat uit een betonnen plaat met cement blokken. Daarop staat een houten huisje met glaswollen isolatie.

ons idee is om:
-opsporen van lekkages (nog niet opgemerkt)
-Regenwater via het riool weg te laten lopen
-Ventilatie gaten (hoger) te plaatsen en eventueel mechanische ventilatie aan te brengen.
- gaten (door wortels bomen) door kelder wand cementeren.
-bekuiping van de kelder
- nieuwe houten vloer opbouwen met pir isolatie eronder tegen condensatie vocht

wat vinden jullie hiervan?

En welk materiaal voor bekuiping is een goede zet?
Bitume vs glaswater vs epoxy
-Bitumen buitenzijde lijkt ons te tijdrovend
-Glaswater met cement storten en/of aansmeren van de wanden?
-epoxy zowel vloer als muren
- iets gelezen over Kiesol? Is dat vergelijkbaar met glaswater?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een kelder kan het beste aan de buitenkant waterdicht gemaakt worden. Aan de binnenkant geeft allerlei risico's zoals dat het er door het water weer afgedrukt wordt. Enkel als het niet anders kan, kies je voor de binnenkant. Ik heb zelf geen ervaring met de verschillende methodes. Ik zou zelf denk ik dan kiezen voor een waterdicht stucwerk.

Zorg sowieso ervoor dat de ventilatie (met buitenlucht) van de kelder in orde is. Gebruik alleen materialen die geschikt zijn voor een vochtige omgeving.

Regenwater hoeft niet op het riool. Tegenwoordig is dat juist ongewenst. Zorg dat het maaiveld afwatert van het gebouw af.
 

JMklusser

  • #3
Dankje Ijkenhout!
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
Een klant van mij uit Bathmen heeft eerst ook van alles aan de binnenkant geprobeerd maar los van dat het heel veel geld heeft gekost was het 1 grote teleurstelling.
Hij heeft eerst alles zelf geschilderd met spul wat de kelder waterdicht zou maken maar tijdens de 1e winter en hogere waterstand kwam alles weer naar beneden.
Op advies de kelder laten betegelen maar die werden gewoon van de muur gedrukt.
Daarna de kelder laten injecteren maar er waren telkens weer plekjes waar het water toch weer naar binnen kwam.
Toen een nieuwe waterdichte muur aan de binnenkant er voor laten zetten geen resultaat "zou komen door de hoge waterdruk vanaf de buitenzijde"
Uiteindelijk de extra muur weer afgebroken, de vloer er uitgebroken, de binnenmuur van de kelder afgebroken en alles "waterdicht" opnieuw opgemetseld, buiten een diepe sleuf gegraven naast het huis en de buitenmuur vanaf de buitenzijde nog een keer geïmpregneerd en voorzien van bitumen en toen zou het probleem opgelost moeten zijn.
Het heeft 2 a 3 jaar geduurd en toen stond in de winter de kelder weer vol water en heeft hij het maar opgegeven.

Een andere klant in Vinkeveen heeft het anders opgelost, deze had ook altijd water in de kelder (als je daar een schop in de grond steekt heb je al grondwater)
Hij heeft eerst een flink gat in de tuin gegraven.
Toen een gat gemaakt in de fundering van zijn woning
In het gegraven gat een kant en klare kelder laten zakken die vanaf de fabriek waterdicht was.
Deze onder de woning geschoven.
Gat in de fundering weer dicht gemaakt
Binnenshuis de aansluiting op de kelder gemaakt.
Deze heeft nu na jaren nog steeds een droge kelder maar denk dat alleen de kelder al wel de prijs van een normale woning heeft gekost.
 

JMklusser

  • #5
Wat een bijzonder verhaal Gerrit! En leerzaam!
Het geeft wel de kriebels of wij met een minder drastische ingreep het alsnog voor elkaar gaan krijgen?

Het grondwater staat hier al vanaf een halve meter van de oppervlakte. Ondanks dat het zandgrond is.

We hebben inmiddels al aan een aantal kanten de kelder vrij gegraven. We hebben nu liquid rubber aangeschaft. Nog tips voor het goed schoonmaken van de kelder wand (hoge druk spuit/zoutzuur/hechting slaag?) of aanbrengen van het rubber?

Als alleen de wanden aan de buitenzijde wordt gedaan, is injecteren en de betonen kelder plaat aan de binnenzijde behandelen nog wel noodzakelijk, lijkt mij?

En iemand nog ervaring met oppervlakte/grondwater beter te laten afvoeren? Als wij het laagste punt in de omgeving zijn is er niet veel mogelijk denk ik?
 

Charel

  • #6
Als het grondwater zo hoog staat dan kan je een bestaande kelder nooit dicht krijgen door de buitenwanden met het ene of het andere in te smeren.
De waterdruk zit overal rondom en onder de kelder.
Hoe dichter bij de vloer hoe groter de waterdruk is. De grootste waterdruk zit onderaan de muur en onder de keldervloer.
Je zou dan al ten eerste alle muren rondom tot helemaal onderaan moeten kunnen blootgraven, ook de muren die zich onder de binnenmuren of binnenvloeren van de woning bevinden.
En die muren zou je dan rondom foutloos moeten kunnen dichten.
Maar dan heb je nog altijd niet de onderkant van de vloer kunnen waterdicht maken, dat is ook onmogelijk!
De enige oplossing bestaat er in om de kelder langs binnen te bekuipen. Dat is de enige mogelijkheid om vloeren en wanden naadloos en ononderbroken waterdicht te krijgen.
Ik zou zoiets ook nooit zou overlaten aan iemand die hierin geen ervaring heeft. Het is dus ook niet iets om zelf te doen.
Je kan dat best overlaten aan firma's die gespecialiseerd zijn in kelderdichtingen en die dan ook de waterdichtheid van de kelder kunnen garanderen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
JMklusser schreef:
En iemand nog ervaring met oppervlakte/grondwater beter te laten afvoeren? Als wij het laagste punt in de omgeving zijn is er niet veel mogelijk denk ik
Er is denk ik maar 1 mogelijkheid nl. zorgen dat het water weg is voordat het bij je muur komt.
Dat los je dus op met drainage, dus de geul die je gegraven hebt voor een deel opvullen met kiezels, daar drainage buizen overheen en dan de buis ook weer rondom opvullen met kiezels voordat er weer wand overheen gaat.
Vaak is er wel iemand in de buurt die zijn split/grind graag kwijt wil en dan is het een kwestie van ophalen, schoonmaken en in de geul scheppen.
Drainage aansluiten op een sloot, of riool en je kelder zal een stuk droger blijven.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Waterdruk is een beetje een onzin argument, kelder van 250 cm diep met grondwater dat 50 cm onder het maaiveld staat heeft een waterkolom van 2 meter op het laagste punt. Dat is 0,2 bar overdruk.

Grondwater verlagen tot kelderdiepte is mogelijk niet toegestaan. Je gaat dan veel water verpompen, helemaal bij zandgrond, dat kan een flinke energierekening worden.
Drainage kan wel, zal best wat schelen.
Wel geotextiel gebruiken, anders slibt je grind/split in een paar jaar dicht en kan je weer overnieuw beginnen.

Ik zou beginnen met injecteren, dat is ook zelf te doen.
Als je het laat doen, dan heb je gewoon garantie totdat het werkt, tenminste als je dat afspreekt. Kost dus niks als het niet werkt.
 

Charel

  • #9
Je kan die waterdruk nu wel minimaliseren of zeggen dat het een onzinnig argument is maar het gaat er om dat de kelder constant omringd is door water dat daar blijft staan en bij het miniemste barstje of gaatje naar binnen zal blijven gedrukt worden. De waterhoeveelheid aan de andere kant is quasi onuitputtelijk.
Dat is een groot verschil met kelders waarbij het grondwater lager dan de keldervloer zit. Als je daar indringend water hebt dan gaat dit over sporadisch passerend oppervlakte- of regenwater dat op zijn weg naar de diepere ondergrond ook ergens een gemakkelijke weg naar binnen vindt. Zulke lekken zijn meestal vrij gemakkelijk op te lossen, vaak zelfs door enkel de buitenkant te bestrijken. Het water zoekt steeds de gemakkelijkste weg en dat is dan richting de diepere ondergrond terwijl in het andere geval de gemakkelijkste weg de kelder blijft.

Dat is wat die klant van Gerrit B uitBathmen aan den lijve heeft mogen ondervinden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Ga niet proberen (als het al mogelijk is) de grondwaterstand te verlagen. Dat lost het probleem niet op en levert allerlei andere risico's op.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Volgens mij heeft de vraagsteller een vochtige kelder.
Dat is wel iets anders dan een laag water in de kelder zoals bij Gerrit B..

Grondwaterstand verlagen inderdaad niet doen.
Wateroverlast aanpakken omdat je onder aan een heuvel woont is iets anders. Grondwater dat hoger dan 50 cm zit klopt niet. Dat is wateroverlast en is met drainage goed aan te pakken.

Hoe vochtig is vochtig eigenlijk in dit geval?
Mogelijk is simpelweg beter ventileren al genoeg.
 
  • Like
Waarderingen: JMklusser

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #12
Bij zo'n kelder (betonplaat en dan betonblokken gemetseld, je komt het vaak tegen bij vrijstaande huizen uit bijv. jaren '70) beginnen de problemen al bij de kimnaad. Nog los van de kelderwanden zelf, die vaak ook niet helemaal waterdicht zijn. Je moet vanaf de buitenkant wellicht al tot onder de keldervloer gaan werken om alles waterdicht te krijgen en je afvragen of het de moeite loont.
opmerking: wellicht heeft @Charel als Belg heel wat kelders gezien (en ikzelf hier in de regio ook). Ik heb na flinke hoosbuien uit onzichtbare gaatjes in voegen tussen betonblokken in dit soort kelders water letterlijk naar binnen zien spuiten op pakweg 1,5 meter onder maaiveld. Waarmee niet gezegd is dat je het niet dicht krijgt met bitumen, overigens. Maar inderdaad, het kleinste gaatje....
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Jackd schreef:
Grondwater dat hoger dan 50 cm zit klopt niet. Dat is wateroverlast
??

Er zijn genoeg regio's in Nederland waarbij het freatisch vlak op minder dan 50 cm van oppervlak zit.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
een houten huisje en een kelder met twee meter waterdruk dat is enigszins onlogische dat klinkt meer als een boot (een houten huisje weegt daar lang niet genoeg voor een dergelijke aanlegdiepte)
of zit je begane grondvloer een stuk boven het maaiveld?
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #15
Walker schreef:
Er zijn genoeg regio's in Nederland waarbij het freatisch vlak op minder dan 50 cm van oppervlak zit.
Leuk, maar meestal staan de huizen dan wat hoger.
Daarnaast gaat het hier om zandgrond, volgens mij is het dan nogal uitzonderlijk.
Hier gaat het om iemand die het laagste punt van de omgeving is, eerst maar eens kijken naar meetputten in de omgeving hoe diep het daar zit. Dat geeft mogelijk een idee over hoe het in de omgeving zit.

Pas verder een beetje op met graven. Zomaar een complete zijkant vrij graven is niet zonder gevaar.
Want de buitenkant behandelen betekend alles (in delen) vrij graven, dat is grond die aangeklonken is en deel uitmaakt van de fundering.
 

Charel

  • #16
@Jackd
Ts schrijft dat bij hem het grondwater op min 50 cm staat en ik zie geen reden om dat niet te geloven want dat is hier ook zo terwijl we hier dan ook nog de typische kempense zandgrond hebben.
Het kan zijn dat dit op vele plaatsen uitzonderlijk is maar dat is daarom niet overal zo.

Historisch, bouwde men steeds op hoger gelegen gronden maar de laatste tientallen jaren heeft de bouwwoede zich ook uitgebreid naar lager gelegen gronden, vaak zelfs ook in wat vroeger overstromingsgebieden waren.

Men spreekt trouwens niet voor niets over "de lage landen" als men het over Nederland en Vlaanderen heeft.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
@Charel : Ga eens goed lezen voordat je commentaar hebt.
Ik zeg dat het uitzonderlijk is dat dat een normale waterstand is met de rest van de informatie van de vraagsteller. Ik spreek zeker de vraagsteller niet tegen.

Verder veel te veel geklets hier over dingen die niks met de vraagsteller te maken hebben en van mensen die geen idee hebben welke injectie methodes er zijn. Als het moet is zand zelfs waterdicht te maken. (dat laatste niet door een doe-het-zelver)
 

JMklusser

  • #18
Ik ben zeer blij met de gaande discussie. Dat houdt ons scherp!
We zijn inmiddels gestart met de kelder vrij te maken. Het blijkt inderdaad, zoals Edwin vermoedde, om een betonnen plaat te gaan met metselblokken erop. Het is een huisje uit de jaren zeventig. En dat was te merken aan slijtage. Voegen er deels uit en gaten van wortels. Zo stroomde er zelfs water de kelder uit! (Waarschijnlijk achterkant in, voorzijde kelder uit?)

De grondwaterstand is zeer fluctuerend. Vandaag weer centimeters lager dan vorige week. Mogelijk is de grondwaterstand hoog maar zitten wij ook in een kuil. Wij hebben een sloot op tien meter afstand van het huis aangelegd. Die is nu vol en dat is soms maanden niet.

F549D772-62AB-4DC5-9652-136A6EB849E2.jpeg 38FAB726-6898-477E-83C4-27416EABCF2A.jpeg D668F564-F4FD-4BBD-9609-0F32CF74172C.jpeg
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
Zie ik nu op die foto de rand van de kelderbodem of is dat wat anders?
dat gat is bij lange na geen twee meter diep volgens mij.
kan je een doorsnede van de situatie schetsen
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

JMklusser

  • #20
Dat klopt @Boertje125, je ziet de betonplaat. Deze ligt op ongeveer 60cm diepte.

De bodemeenheid is veldpotzolgrond (Hn21): leemarm en zwak lenig fijn zand.

Ons gebied wordt gemeld met wateroverlast door overstromingen door intense neerslag. Op de kaart zie je duidelijk dat ons huisje en de tuin op een lager gelegen bied ligt.

De kelder is nog steeds vochtig (enkele plasjes).
De betonblokken op de betonplaat zijn in slechtere staat dan gedacht. We hebben de plekken met grote wortels verwijderd, maar als je goed kijkt zitten er ook zeer kleine wortels doorheen. Dit maakt dat de laagste betonblokken en voegen poreus zijn en door het verweven organische materiaal vocht vasthouden.

Dit plan is gaande;
- verwijderen loszittend materiaal.
- aanbrengen Flevo pol
- Aansmeren waterkerende mortel
- Liquid rubber

- aanbrengen gleuven thv betonplaat.
- Grind storten in wortel doek
- Aanbrengen drainagebuizen met afvoer naar sloot (10meter afstand en lager gelegen)
-afvoer regenwater 2 meter van huis vandaan plus regenton aan 1 zijde.

7035E4E0-6B29-4A47-B617-03E1EA45A044.jpeg CB711904-99D2-4030-AB3A-033E907BB309.jpeg D81996B9-EB85-400C-962F-231AA83A965B.png A86B1B37-6B24-408D-90F9-8DDA0FCA1628.png
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu