Juiste verloop diameter waterleiding

Der schmutz

  • #1
Hoi,

Aangezien het CV en water gedeelte uit de jaren 60 stamt met een woningbouw update in de jaren 80 en 90 heb ik alles uit mijn huis gesloopt. Kozijnen / muren plafonds geïsoleerd en nu is het tijd om CV en water aan te leggen oud systeem bestond uit prehistorische ketel in de badkamer en een jaren 60 geiser in de keuken. Aan oude leidingen heb ik dus niets meer.

Ben het volgende van plan. zie schets



Koudwaterleiding 22 mm naar combiketel ca. 20 meter gaat door het plafond, dus zeg met naar boven / beneden 24 meter.

bij binnenkomst aftakken met 12 mm voor toilet / urinoir / fontein beneden en toilet / bad / douche / wasbak boven. Met 22 mm verder
boven keuken 12 mm aftakken voor gootsteen., met 22 mm verder
boven keuken 12 mm aftakken voor koelkast (ijsklontjes) en vaatwasser., met 22 mm verder
in garage 12 mm aftakken voor wasmachine en gootsteen in garage
laatste stukje dan met 15 of 22 mm naar combiketel


dan 22 of 15 mm buis voor warm water retour naar gang met 12 mm aftakking in garage gootsteen (eventueel zet ik hier een budget douche hok neer om 2 maanden te kunnen douchen als ik mijn badkamer opnieuw doe) 12 mm aftakking naar gootsteen keuken en 15 mm door laten lopen naar badkamer (18 m) en dan aftakken voor douche 12 of 15 mm bad 12 of 15 mm en gootsteen 12 mm.

Praat ik poep of pak het goed aan zo?

Ik ben handig, kan lassen, solderen en rationeel denken echter de wetten en regels van het loodgieten ken ik maar matig. Weet dat teveel scherpe bochten en hoogte verschillen niet goed zijn. Maar wat betreft verloop van diameter in verhouding tot druk op water… geen idee. Zou zonde zijn als ik straks alles er in heb hangen en dan denk ‘had ik maar’ of dat er drukverschillen zijn. Ik wil het zo goed als perfect hebben.
Ketel en gas laat ik trouwens wel aansluiten door een professional, gas vind ik eng en ketel moet garantie op zitten.

Wat betreft soort leidingen, alles wordt in plafond (staal / beton) weg gewerkt, uit het zicht dus. Koperen flex buis met isolatie of gewoon starre pijpen met knel en soldeer stukken…
Of van die witte buis met zilveren kern waar je zo’n tang voor nodig hebt? Tang kost geld, buis goedkoper, dus per saldo maakt het niet uit en heb je leuk gereedschap of niet… denk zelf dat 1e en laatste optie het beste zijn.

Met vriendelijke groet,
[/img]
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Ron321

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Ik zou de aftakkingen van het koude water in 15mm maken.
     

    Der schmutz

    • #3
    Oke, dat is stap 1, dank je.
     

    Xr8

    • #4
    Warm water niet te groot houden, dit ivm wachttijd en waterverlies.

    Als je toch ergens veel water nodig bent dan overwegen vanaf de ketel een extra leiding te leggen.

    Als je de ketel door een installateur laat doen probeer dan hier te overleggen of je flexibele buis en hulpstukken bij hen kunt kopen en dat de tang mag gebruiken. Moet te regelen zijn.

    Succes.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Ik zou een aantal koudwaterleidingen apart aanleggen vanaf de watermeter.

    De leiding naar de keuken apart met 15 mm.

    De leiding naar de ketel met 22 mm, de aftakkingen naar wasmachine en vaatwasser met 15 mm naar de koelkast 12 mm.

    Naar de badkamer 22 mm met de aftakking naar de badkuip 15 mm de aftakking naar de inloopdouche 15 mm en naar de wastafel en toilet 12 mm.

    Naar toilet, wasbakje en urinoir beneden 15 mm met alle aftakkingen 12 mm.


    Warm water apart met 15 mm naar bad en inloopdouche, 12 mm naar wastafel.
    Keuken apart met 15 mm.

    Alle leidingwerk in koper, bij gebruik van flexibele pijp de alternatieve maten hiervoor.
    U kunt er voor kiezen de lange stukken in flexibele buis uit te voeren en dan over te gaan naar koper, pas wel op met koppelingen op onbereikbare plaatsen.

    De reden voor aparte leidingen is dat bij storingen en/of lekkage niet alle water afgesloten hoeft te worden en u op andere plaatsen nog wel over water beschikt.
    Bij iedere leiding een stopkraan plaatsen, kogelkranen zijn hiervoor uitermate geschikt, ze geven geen weerstand en zijn altijd goed te sluiten en openen, ze zijn er ook in knel uitvoering.
     

    Xr8

    • #6
    Dan heb je in ieder geval de Rolls Royce onder de waterinstallaties.

    Succes.
     

    Chathanky

    • #7
    Wat voor combiketel mag het warme water leveren?
    voor 6,8 of 10liter water per minuut is een een dure zinloze oplossing om een dubbel kopernet vanaf de ketel te trekken. Gelijktijdig gebruik van warm water kan met die enkele liters per minuut toch niet fatsoenlijk.
    Afhankelijk van het type ketel kom je vaak al goed weg met 12mm, ook al is de maximale lengte 24 meter naar het laatste tappunt
    Over zo`n lengte is het overgens wel handig om de buis te isoleren als zuinigheid je lief is.

    Koudwater gebruik je zelden op volle kacht ook voor deze is een enkele 22 mm, als het een flinke leidinglengte is kan het met 28 voor 24 meter is 22 mm ruim voldoende. Als je waterleidingmaatschapij al goed druk levert kan je overwegen om na de keuken te verschralen naar 15 mm.

    Het splitsen van van koud of warm heeft wel zin als je vanaf het vertrekpunt twee kanten op moet of als er een op de begane grond nodig is en de andere op de verdieping.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #8
    Jan schreef:
    Ik zou een aantal koudwaterleidingen apart aanleggen vanaf de watermeter.
    Over warmwaterleidingen heb ik geen woord geschreven.
     

    Chathanky

    • #9
    Warm water apart met 15 mm naar bad en inloopdouche, 12 mm naar wastafel.
    Keuken apart met 15 mm.
    Heb ik dit dan verkeerd begrepen?
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #10
    Klopt, je hebt gelijk, dit moet koud water zijn maar dat staat iets eerder ook al vermeld :oops:
     

    Chathanky

    • #11
    Wees gerust Jan, je bent niet de enige. We hebben allemaal wel eens wat.

    Bij deze nog net voor m`n vakantie mijn visie op het onderwerp.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #12
    Goed dat je het zag, want koper is duur tegenwoordig :wink:
     

    Der schmutz

    • #13
    Xr8 schreef:
    Dan heb je in ieder geval de Rolls Royce onder de waterinstallaties.

    Succes.

    :cool: dat is ook de bedoeling. Ik streef naar perfectie. Daarom wil ik ook zoveel mogelijk zelf doen. Had hier iemand voor, maar deze luisterde niet! (wilde oude 12 mm leiding naar ketel laten zitten..)
     

    Der schmutz

    • #14
    Chathanky schreef:
    Wat voor combiketel mag het warme water leveren?
    voor 6,8 of 10liter water per minuut is een een dure zinloze oplossing om een dubbel kopernet vanaf de ketel te trekken. Gelijktijdig gebruik van warm water kan met die enkele liters per minuut toch niet fatsoenlijk.
    Afhankelijk van het type ketel kom je vaak al goed weg met 12mm, ook al is de maximale lengte 24 meter naar het laatste tappunt
    Over zo`n lengte is het overgens wel handig om de buis te isoleren als zuinigheid je lief is.

    Koudwater gebruik je zelden op volle kacht ook voor deze is een enkele 22 mm, als het een flinke leidinglengte is kan het met 28 voor 24 meter is 22 mm ruim voldoende. Als je waterleidingmaatschapij al goed druk levert kan je overwegen om na de keuken te verschralen naar 15 mm.

    Het splitsen van van koud of warm heeft wel zin als je vanaf het vertrekpunt twee kanten op moet of als er een op de begane grond nodig is en de andere op de verdieping.
    Ketel weet ik nog niet... twijvel tussen Remeha Quinta CW5 en de Bosch 42 HRC CW5 Turbo. Iemand adviseerde mij ook een Intergas Kompakt Solo HR 28 maar daar komen niet zoveel liters per minuut uit. En ik wil geen ketel met boiler ingebouwd.
     

    Der schmutz

    • #15
    Jan schreef:
    Ik zou een aantal koudwaterleidingen apart aanleggen vanaf de watermeter.

    De leiding naar de keuken apart met 15 mm.

    De leiding naar de ketel met 22 mm, de aftakkingen naar wasmachine en vaatwasser met 15 mm naar de koelkast 12 mm.

    Naar de badkamer 22 mm met de aftakking naar de badkuip 15 mm de aftakking naar de inloopdouche 15 mm en naar de wastafel en toilet 12 mm.

    Naar toilet, wasbakje en urinoir beneden 15 mm met alle aftakkingen 12 mm.


    Warm water apart met 15 mm naar bad en inloopdouche, 12 mm naar wastafel. dus dit vergeten


    Keuken apart met 15 mm.

    Alle leidingwerk in koper, bij gebruik van flexibele pijp de alternatieve maten hiervoor.
    U kunt er voor kiezen de lange stukken in flexibele buis uit te voeren en dan over te gaan naar koper, pas wel op met koppelingen op onbereikbare plaatsen.

    De reden voor aparte leidingen is dat bij storingen en/of lekkage niet alle water afgesloten hoeft te worden en u op andere plaatsen nog wel over water beschikt.
    Bij iedere leiding een stopkraan plaatsen, kogelkranen zijn hiervoor uitermate geschikt, ze geven geen weerstand en zijn altijd goed te sluiten en openen, ze zijn er ook in knel uitvoering.


    OK dank voor de heldere tips. Ben ik komend weekend weer van de straat. Bestaat er ook zo iets als een verdeelkast voor water? net zo iets als je bij de vloerverwarming hebt? ok moet ik gewoon de hoofd kraan dicht draaien en bij binnenkomst de diverse afsplitsingen maken?
     

    Xr8

    • #16
    Verdeler zul je zelf moeten maken met kogelkranen of ballofixen, voordeel laatste is dat ze weinig ruimte nodig hebben.

    Succes.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #17
    Ik heb wel eens verdelers gezien voor waterleiding maar ik zou niet weten welke dat zijn, vraag eens bij een loodgieter.
    Wanneer u kogelkranen gebruikt is het handig ze iets schuin te zetten, ze kunnen dan dichterbij elkaar gezet worden doordat de sluiting voor de andere kranen langs loopt, ook de aftappers zijn dan gemakkelijker bereikbaar.

    Ik heb alles nog eens doorgelezen, de warmwaterleiding mag voor de keuken best apart lopen met 15 mm, wanneer er iemand in de douche staat en de keukenkraan wordt opengedraaid is dan er nauwelijks een terugval in druk.
     

    Der schmutz

    • #18
    Het resultaat naar aanleiding van mijn vraag en 'jullie' antwoord, fase 1



     

    Fiesiekus

    • #19
    Fraai met die kogelkranen! Je hebt met slangen gewerkt? Koppelingen met knellen of persen?
     

    Der schmutz

    • #20
    Alles wat in het zicht blijft / bereikbaar blijft is met knelkoppeling.
    wat in de muren wordt weggewerkt (badkamer) laat ik persen, of soldeer ik weer met 'ouderwets' koper.

    knelkoppelingen verstoppen doe ik niet aan.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu