Jaren 70 dak na-isoleren

klussenier01

  • #1
Geachte Medeleden,

Enkele jaren geleden hebben we een prachtige tussenwoning gekocht uit het bouwjaar 1972.
Tevens hebben we in totaal vijf slaapkamers, en twee slaapkamers op de zolder (bewoonbare zolder).
Enkel is het hier enorm koud, en tocht het op de zolder.

Na enkele forums afgelezen te hebben kwam ik erachter dat ik een zogeheten "opstalin dak" heb.
Het betreft een spaanplaat afwerken (22mm dik), circa 20mm pur, panlatten en de dakpannen (van binnen naar buiten).
Enkel weet ik natuurlijk niet of de purlaag overal circa 20mm is, maar ik kan hier denk ik wel vanuit gaan.
Voor 1 jaar geleden hebben we het dak opnieuw laten voorzien van nieuwe sneldak betonnen dakpannen, in combinatie met nieuwe geïmpregneerde panlatten.
Het was en is geen optie om van buiten af te isoleren aangezien we in een tussenwoning zitten, en het dak dan niet hoger kan liggen in verband met afwatering regenwater, en een vergunning ervoor krijgen was ook geen optie in verband met het aangezicht.

20221128_100527.jpg

20221128_100405.jpg

20221128_100425.jpg




Ik heb me er is in laten verdiepen en kom verschrikkelijk veel tegenstrijdige berichten tegen, enkel is het niet meer de vraag of het dak geisoleerd moet worden, maar hoe.
De torenhoge gasprijzen zijn echt niet normaal meer en willen dus hier wat op besparen aangezien circa 30% van de warmte in het huis weggaat door het dak.
Tevens willen we hier in de toekomst slaapkamers van maken waar het wel "leefbaar" in moet wezen en kwa temperatuur comfortabel moet zijn.
Ik wil natuurlijk niet in het allerergste geval dat me hele dakbeschot wegrot in de loop van de jaren, dus wil het zo veilig mogelijk spelen.
Ik vraag mij natuurlijk af is mijn dakbeschot compleet dampdicht, want als het echt dampdicht zou wezen zou ik bijvoorbeeld met wassen of drogen boven (wasmachine en droger op zolder) vocht/condens op het dakbeschot moeten zien?

Ik heb een klein stukje pur van het reeds bestaande dakbeschot afgesneden, en kwam tot de conclusie dat er geen folie of iets dergelijks op zit. wel zit er aan de dakpan kant van het stukje pur een soort "vliesje" zie foto ter verduidelijking,

20221128_101206.jpg

20221128_101212.jpg


Ik zit zelf erna te denken om mijn zolderdak (circa 40m2) op deze manier te gaan isoleren;

van binnen naar buiten:

* muurverf
* 9,5mm gipsplaten
* klimaatfolie (Miofol active)
* panlatten
* gordingen met 15 cm (glaswol "kaal zonderdampscherm"
* 22mm spaanplaat
* 20mm pur
* geimpregneerde panlatten
* dakpannen

de gordingen zijn circa 14,5 a 15 cm breed en wil daar 15 cm glaswol instoppen om een rd waarde van 4+ te bereiken.

20221128_101359.jpg


20221128_101239.jpg


Tevens vroeg ik mij af hoeveel mm mag je isolaten klemmen, hiermee bedoel ik dus plat gezegd erin proppen. ik meende niet meer dan 10mm klopt dit?
Op sommige plekken zou dit voor mij beteken dat ik 5 mm het glaswol moet "proppen".

Ik zie graag jullie meningen en argumenten voorbij komen, alvast dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Waar je dat gat hebt gemaakt moet je de buitenkant wel weer afplakken zodat het lekwater niet dat gat inloopt.

Je geplande opbouw is prima. Ik zou wel een isolatiewaarde kiezen van minimaal 6.3, dan ben je voorbereid op de toekomst. Let ook goed op de kierdichting.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Let wel op dat je direct na isoleren ook het dampscherm aanbrengt. Anders loop je in deze tijd van het jaar het risico dat er al snel vocht in de constructie komt.
 

Oracleman

  • #4
Hoi,
Ik heb zelfde situatie (bouw 1979). Contact gehad met een isolatiespecialist, en die heeft het goed bekeken. Advies: glaswol, vastzetten met latten (om de 30cm, verticaal). Daaroverheen klimaatfolie, netjes aftapen rondom. Dan direct daarop je gipslaag. Ik ga binnenkort beginnen hieraan.
 

j0rrit

  • #5
Wij hebben een soortgelijk dak uit 1979. Ook spaanplaat met een laagje PUR tussen de panlatten en tengels. Veel gelezen online en contact gehad met een bekend isolatiemerk 'koning' en 'overspanning' in het engels. ZIj adviseerden Kooltherm K12 in combinatie met een dichte folie. Wel adviseren zij een luchtspouw aan beide kanten van de K12 isolatie aan te houden.

Dit heb ik in Ubakus uitgewerkt tot onderstaand. Lattenwerk klopt niet 100%, zat nog wat te stoeien met de configurator. Maar bij buiten -5°C en 99% luchtvochtigheid en binnen 20°C/60% kom je op het onderstaande uit. Aangezien jouw dak min of meer hetzelfde is kun je hiermee misschien wat inspiratie opdoen.
2022-12-21 06_56_25-Window.png
2022-12-21 06_56_41-Window.png
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Een luchtspouw achter de isolatie is niet aan te raden, omdat dan de oude isolatie op het dak bijna niet meer meegeteld kan worden. Voor meer info hierover google op "valse spouw".
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Bel de technische helpdesk van Kingspan dan maar eens op @IJkenhout . Die adviseren iedereen met een dergelijke constructie toch echt een luchtspouw van minstens 2 cm aan te houden tussen dakbeschot en nieuwe isolatie. En dan geven ze ook nog eens garantie, voor zover je daar in dergelijke gevallen nog iets aan hebt.

Er circuleren al zo veel verschillende meningen over hoe een dak moet worden na geïsoleerd. Ik zou toch veel waarde hechten aan het advies van de grote fabrikanten. Die doen hier doorgaans genoeg onderzoek naar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu