Isoleren met voorzetwand

Rwprwp

  • #1
Ik heb een idee maar ik twijfel of het een goed idee is...
Wij hebben voorzetwanden laten plaatsen door een timmerman en gaan deze zelf isoleren.
Glaswol of pir was de vraag. Nu ben ik gaan rekenen en is, door de hoeveelheid hout, het verschil in isolatie waarde niet de extra kosten van pir waard. Het wordt dus glaswol!
Maar nu kwam in mijn berekening ook naar voren dat het houten rek eigenlijk best wel een koudebrug is tussen de woning en de (mini) spouw.
Ik heb dus bedacht om de wand te bekleden met pir(20mm)+osb(18mm) standaard platen verlijmd aan elkaar.


Ipv alleen osb 18mm. De wand wordt dan wel iets dikker maar dit scheelt me bijna 1 rc punt op de volledige wand.

In theorie gaat het met het douwpunt ook goed. Maar onze aannemer raad dit af omdat, als je niet goed isoleert, je douwpunt volgens hem op je binnenmuur komt... Maar dit lijkt me altijd zo als je goed isoleer..

Beredeneer ik het nu fout of hij? Help haha
Zie bijlage voor onze situatie en nog even mijn berekening online nagedaan.

IMG_20200821_174448.jpg
 

Rwprwp

  • #2
Hier de berekening online nagedaan wat ik ook op papier heb gedaan

IMG_20200823_110742.jpg
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #3
Het dauwpunt ligt op de plek waar de temperatuur zover zakt dat het vocht in de lucht gaat condenseren. Wat je wilt proberen is zorgen dat de luchtvochtigheid zo laag wordt in de isolatie en muur dat er helemaal geen condensatie optreedt. Dat betekent dat je aan de warme kant het dampdicht maakt waardoor het vocht aan die kant blijft. Richting de koude kant moet het damp-opener zijn zodat de lagere luchtvochtigheid van die kant het isolatiemateriaal kan bereiken. Ik zie wel een folie achter de balken op neem ik aan de koude kant, maar ik heb met alleen deze foto geen idee wat de dampdoorlatende eigenschappen zijn.

Als de aannemer denkt dat condensatie op de verkeerde plek gaat optreden zal hij daar wel zijn redenen voor hebben want hij kent de constructie. Daar kunnen we vanaf een forum niks tegen inbrengen.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #4
Met een dampwerende folie aan de binnenkant achter de gipsplaat heb je volgens geen last van condens.
Hetzelfde effect als de dampwerende folie kun je bereiken met een aluminium gecacheerde pirplaat.
(P.s. Ik ben er even van uit gegaan dat de houten balken 50x140mm zijn).

wandisolatieA.jpg wandisolatieB.jpg wandisolatieC.jpg wandisolatieD.jpg wandisolatieE.jpg wandisolatieF.jpg
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
Daarom zijn er voor dit soort wanden pir gips platen en pir platen met osbof fermacell op verlijmt, deze platen kunnen zonder frame werk tegen een bestaande muur worden geplaatst zonder onderbrekingen
 

Rwprwp

  • #6
Zoiets dacht ik aan. Maar deze heeft geen dampdichte laag. De dampdichte laag zit nu in de spouw, als je een tweede dampdichte laag doe 'ademt' je muur niet meer lijkt mij?
Probleem lijkt me inderdaad te zitten op punten waar de platen niet perfect aan sluiten.
Hoewel ik me door de glaswol die er weer achter zit afvraag of dit echt een probleem is..
Op internet weinig over te vinden, zal mischien een reden hebben...

Screenshot_20200902_080430.jpg
 

Rwprwp

  • #7
Krunnie,

Je hebt gelijk. Dit is polytex. Waterdicht en damp open volgens mij. Ik zal even horen of hij ook nog dampdichte folie in gedachten had maar volgens mij niet.
Aannemer klinkt een beetje zwaar in deze. We ontwerpen zelf, hij doet het constructieve dee. Uiteraard allemaal in overleg, en daarom had hij twijfels bij mijn idee om isolatie tegen het houtwerk te schroeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rwprwp

  • #8
Oké nog één keer resume want ik zeg hierboven niet de juiste dingen denk ik:
Volgens mij draait het, zowel met als zonder pir, om de dampdichte laag.
Zonder pir zou dit een folie worden achter het osb.

Met pir zou dit vervallen want je hebt een alu laag op de pir aan de osb zijde zitten.
Naden osb evt. Aftappen met een goede alu? Tape.
Dit lijkt me te kunnen toch?
 

Kareltje333

  • #9
Het spijt me het te moeten zeggen, maar degene die deze opbouw ontworpen heeft, heeft niet veel verstand van isolatie:
Gebaseerd op je plaatje in je tweede bijdrage:
- Zinloze (m.b.t. vocht en warmteisolatie) luchtspouw tussen baksteen en membraan.
- Zinloze (m.b.t. vocht en warmteisolatie) membraan tussen luchtspouw en glaswol.
- Zinloos dikke houten staanders (voor een normale muur i.i.g.), wat dan je isolatiewaarde omlaaghaalt, zoals je zelf ook al vastgesteld had.

Ik zeg dit niet om je af te kraken, maar voor anderen die ook hetzelde doel hebben en dit lezen voor ze aan de slag gaan. Mensen maken zichzelf en elkaar gek met wel of geen folie, ventilerende spouwen enzovoort, terwijl de basale principes echt helemaal niet moeilijk te begrijpen zijn.
Dus, voor die mensen die vergelijkbare zaken van plan zijn: Leer die basale principes te begrijpen, plan je opbouw en leg hem voor VOORDAT je aan de slag gaat!!!

Wat kun je doen om de zaak te verbeteren:
- Zijn de overige voorzetwanden al gemaakt/geplaatst? Indien niet, de overige voorzetwanden anders laten opbouwen. Zonder luchtspouw, membraan, extra PIR en met dunnere staanders heb je een goedkopere, stevigere en met dezelfde opbouwdikte beter isolerende muur.

Bij de muur die al staat:
- PIR(20mm)+osb(18mm) is inderdaad een goede oplossing, waarbij 18 mm OSB weer nodeloos dik is (heb je Duitser, Rus of Amerikaan als constructeur of zo?). 12 mm is ook voldoende.
- Je kunt het OSB gebruiken als luchtdichte laag. Ubakus ziet dit anders, die geeft daarom ook condensatie in de opbouw aan, maar OSB gebruiken als luchtdichte laag is in de houtskeletbouw een geaccepteerde en effectieve methode. Voorwaarde is wel dat de OSB-platen luchtdicht op elkaar aansluiten, dus of verlijmen (met een vullende lijm), of afplakken met tape. Aangezien er nog gipskartonplaat over het OSB heengaat (drukt de tape aan), lijkt me afplakken met tape het eenvoudigst en even betrouwbaar.
- De OSB-platen moet luchtdicht op het plafond, de vloer en de zijmuren aansluiten.
- Komt er nog installatie (bv. contactdoos) in de muur? Dan die luchtdicht afwerken (bv. kitten) t.o.v. de OSB-laag (en ook de kabel in de doos!).
- Je kunt ook de alu laag op de PIR gebruiken als luchtdichte laag. Dan geldt alles wat ik over het OSB zei nu voor de PIR.
 
Laatst bewerkt:

Rwprwp

  • #10
Dank voor je reactie. Alle wanden staan al, en ik was het inderdaad van plan volgens jouw principe. Heb me alweer beter ingelezen en de oude schoolboeken erbij gepakt en dit leek me voor nu de beste oplossing.

Ik wilde inderdaad de pir afplakken, ik wist niet dat je ook het Osb (9 mm is het nieuwe plan haha) kon gebruiken.
De dikke balken zijn denk ik gebruikt door de timmerman omdat het een dragende constructie is. Hoewel ik denk dat hij overdreven heeft.

Vraagje nog, de kleine luchtspouw tussen metselwerk en dampdichte folie kan ook geen kwaad toch? Het zal inderdaad, zolang de lucht niet stil staat, weinig doen wat betreft isolatie maar het zal ook geen negatieve effecten hebben?
Zelfs iets positiever bij harde wind omdat de (alfa als ik het me goed herinner? ) dan positiever is op de isolerende laag doordat je geen hoge windsnelheden hebt?
 

Kareltje333

  • #11
De dikke balken zijn denk ik gebruikt door de timmerman omdat het een dragende constructie is. Hoewel ik denk dat hij overdreven heeft.
OK. Wat draagt die muur dan, de hele vloer daarboven?

Vraagje nog, de kleine luchtspouw tussen metselwerk en dampdichte folie kan ook geen kwaad toch? Het zal inderdaad, zolang de lucht niet stil staat, weinig doen wat betreft isolatie maar het zal ook geen negatieve effecten hebben?
Klopt, geen probleem.

Zelfs iets positiever bij harde wind omdat de (alfa als ik het me goed herinner? ) dan positiever is op de isolerende laag doordat je geen hoge windsnelheden hebt?
Als de buitenmuur gigantisch tocht, klopt dat. Maar dan zou ik eerst dat oplossen, want ongecontroleerde tocht geeft nog een hele hoop andere problemen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu