Isolatie schuin dak - 8cm dikke Unideck platen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al veel op het forum gelezen over het isoleren van een schuin dak en op zich is het me min of meer wel duidelijk. Ik heb alleen nog één probleem waar ik hulp bij zoek voordat ik kan beginnen met isoleren (of niet). Ik wil namelijk het schuine dak van onze garage isoleren (omdat ik van de garage van de zolder een kamer wil maken). Nu liggen er, volgens de bouwtekening, op het dak van de garage 8cm dikke Unideck platen. Ik heb dus aan de buitenkant een dakpan weggehaald en de panlatten zitten inderdaad op isolatieplaten bevestigd (zie bijgesloten foto).

Het probleem is echter dat het afgelopen winter zo koud was op de zolder van de garage dat een verwarmingsbuis bevroren en gesprongen was. Omdat ik het schuine dak nu toch aan de binnenkant met gipsplaten wil gaan bekleden, leek het mij wel een goed idee om aan de binnenkant ook nog isolatie (van die rollen glaswol met een aluminiumfolielaag eraan) aan te brengen. Maar nu las ik op deze site dat er een gevaar bestaat dat je zo een koudebrug creërt. Maar dat zou alleen zo zijn als de isolatieplaten aan de buitenkant voorzien zijn van een dampdichte folie. En dat is nou precies wat ik niet zeker weet.

Aan de buitenkant (kant van de pannen) heeft de Unideck plaat een soort van zwarte papieren laag, maar met de andere kant zit ie op het dakbeschot bevestigd (gelijmd?). Ik heb dus even een klein vierkantje uit de plaat gesneden (zie foto) maar dan zie ik nog niet veel. Is er iemand die weet hoe ik erachter kan komen of er een dampdichte laag tussen de Unideckplaten en het dakbeschot zit en of het überhaupt wat toevoegd als ik ook aan de binnenkant nog ga isoleren. Mijn idee is namelijk dat het dan warmer is en blijft in de winter als het straks een kamer is. Ik vraag me alleen af of ik dat juist redeneer.

49202_Foto0538_Large_1.jpg

49202_Foto0539_Large_1.jpg

49202_Foto0540_Large_1.jpg
 
De dampremmer zou aan de warme binnenkant moeten zitten, niet buiten.

Als je binnen wilt isoleren, zou je dit kunnen doen icm een klimaatfolie. Hier is ondertussen ook wel aardig wat over te vinden.
 
Je kan nog zo goed isoleren als je er niet stookt wordt die ruimte op den duur net zo koud als buiten.
Als de isolatie 8 cm dik is heb je al redelijke isolatie en kan je deze ruimte kan je met weinig warmte verlies op temperatuur houden.
Voor je verder gaat met je plan zou ik eerst kijken wat voor een geïsoleerde dakplaat ze hebben gebruikt. Dit is volgens mij geen EPS is Unidek maar PUR dus geen Unidek.
Weet je het juiste type plaat kan je bij de leverancier kijken of het een plaat is waar een damprem is toegepast.
De damprem zit onder de isolatie en boven op het houten beschot.
Op de onderste foto zie ik iets van hout jij zou dan aan de onderzijde van het stukje isolatiemateriaal iets van een damprem moeten zien zitten.
 
Normaal is deze laag alleen dampremmend zodat water uit de isolatie kan verdampen door deze laag naar buiten. Als deze laag dampdicht zou zijn, zou je nu al condens moeten zien aan de zolderkant van het dak. Als dit niet zo is, is de koudebrug al geleidelijk genoeg.

Het aanbrengen van extra isolatie met een dampdichte (dus niet dampremmend) folie tegen de gipsplaten zou dan geen probleem moeten vormen. De koudebrug wordt namelijk breder en het temperatuursverschil bouwt nog langzamer af. Dus direct isolatiewol, en dan dampdichte folie en vervolgens gipsplaten.

Ik twijfel echter of de zwarte laag wel vochtdoorlatend is...
 
Het is absoluut geen Unidek; die hebben een groene spaanplaat buitenplaat én; zoals al eerder vermeldt : die gebruiken EPS, en geen PUR/PIR.

Dit soort "enkelschalige dakelementen" hebben geen dampremmers in de plaat; een enkele fabrikant kan het wel op verzoek/meerprijs maken.


w.
 
Hoe dik is de werkelijke isolatie/pur laag op de plaat.

In de jaren 80 waren dit de platen die heel veel werden toegepast.
Je schreef 80 mm.
De isolatie was dan 60 mm is RC van ongeveer 2.
Als je dus wil bij isoleren zul je dus zoals eerder aangegeven een klimaat folie aan de binnen zijde moeten plaatsen.
Isoleer je met pu zul je geen geluid stoppen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een 8 cm steenwol.
met aan de binnenzijde klimaat folie en af werken met 12,5 mm gips.
Wel is belangrijk dat leidingen van water en verwarming in de warme ruimte zitten,en niet in of achter de isolatie.
Ook moet er gestookt worden in deze ruimte anders moet ik me aansluiten bij WGB.
Die gaf al aan dat de ruimte zonder stoken ook op een gegeven moment de buiten temperatuur aan neemt.
 
Mocht het een onverwarmde ruimte zijn heeft het ook niet zoveel zin om te investeren in veel isolatie.

Nu je een kamer wil gaan maken vanuitgaande dat deze ook verwarmd wordt hou je de zolder wel vorstvrij. En 8 cm Pur is een redelijke isolatielaag. Genoeg om een comfortabele kamer te maken.

De reden dat ze ooit een zolder van een onverwarmde garage zo in de isolatie gestoken hebben is op zich wel vreemd.
 
Dank je wel voor jullie reacties allemaal. Super dat jullie me advies willen geven. Ik ben van nature niet zo'n bouwkundige, dus ik probeer me alles zelf een beetje aan te leren. Het zagen, boren, schroeven etc. lukt me wel aardig maar het begrip isoleren was toch een beetje nieuw voor me. Maar ik ben nu al heel wat wijzer. Ik ben er inmiddels (ook dankzij Willem.S) achter dat het inderdaad geen Unideck platen zijn die op de garage liggen. We hebben namelijk Unideck platen op het woonhuis liggen en die hebben inderdaad een groene buitenplaat boven en onder en witte Tempex in het midden (ook wel sandwichplaat genoemd heb ik begrepen). Ik heb een stuk van deze Unideck plaat (van de uitsparing van een dakraam) in de schuur gevonden dus dat is me duidelijk nu. Op de garage liggen inderdaad platen met een soort van zachte gele PUR-vulling. Ik heb nog eens goed gekeken en als de dampremmer tussen de isolatieplaat en het dakbeschot moet zitten dan zit ie er niet tussen. Maar even ter aanvulling: de garage is wel verwarmd hoor, zowel op de benedenverdieping als op de zolder zit een radiator. Alleen die had ik niet aan staan toen de verwarmingsbuis bevroor en knapte. Ik dacht echter dat ook als de radiator niet aan stond dat een buis niet zou moeten knappen als de boel goed geïsoleerd is (de buizen waren zelfs voorzien van buisisolatie). Dus ging ik er vanuit dat de boel niet goed geïsoleerd is. De verwarmingsbuizen liggen echter precies in de ruimte waar het zolderdak en de zoldervloer samenkomen. Ik heb nu gemerkt dat als het flink waait dat er daaronder toch wel wat wind doorheen komt, bij de aansluiting met de spouwmuur van de garage. Ik heb nu wat kranten in de gaten gedaan en alles afgedicht met PUR-schuim. Ook heb ik de Unideck sandwichplaat doormidden gezaagd en deze tussen de onderste gording geduwd (zie foto's). Zou dit iets kunnen helpen denk jullie of is dit prutswerk en kan ik dit beter weghalen. Het komt verder niet in het zicht want ik wil vanaf de 2e gording van onderen een knieschot (met een luik) maken. Ik heb wat paaltjes onder de gording geplaatst waar ik (nadat het met laten en gipsplaat afgewerkt is) een lage radiator af wil hangen die de zolder moet gaan verwarmen. Maar de verwarmingsbuizen wil ik dus achter het knieschot laten lopen. Is het dan bijvoorbeeld ook mogelijk om alleen achter het knieschot tussen de gordingen te isoleren en de rest van het dak niet? Of is het misschien beter om de verwarmingsbuizen meer naar voren te halen (dichter tegen het knieschot) zodat ze verder van 'de kou' af liggen? Iemand nog adviezen of ik goed bezig ben of dat ik dingen beter anders kan doen?

Ik heb ook nog even wat meer foto's toegevoegd om jullie een beter idee van de situatie te geven. Eerste foto met dakpannen is de voorkant van het garagedak want de meeste kou op komt (boven de garagedeur). De 2e foto is de linkerhelft van de binnenkant van het dak. De 3e foto is de rechterhelft van de binnenkant van het dak. En de 4e foto is dus van de gording rechtsonder met de Unideckplaat ertussen en het PUR-schuim. Hierop kun je ook goed zien hoe de verwarmingsbuizen lopen. Achterin de hoek waar de buizen een bocht maken was de boel bevroren en uit de aansluitingen geknapt (op de foto zit daar nu geen buis-isolatie, maar die zat er toen wel).

49202_Foto0508_Large_1.jpg

49202_Foto0510_Large_1.jpg

49202_Foto0509_Large_1.jpg

49202_Foto0512_Large_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan