Intergas HR28 ketel in vreemde storing ‘F’

EJB

  • #1
Ketel: Intergas combi kompakt HR28 HR (nov 2004)
Thermostaat: Honeywell Round Modulation (open therm), passend bij de ketel.

Sinds een zware 30 jaar oude plaat radiator vervangen is door de moderne jaga tempo wand convector (oktober 07) is het hommeles met mijn CV. Vervanging is gedaan door bedrijf die ook onze ketel onderhoudt. Deze nieuwe radiator is de hoofdverwarming, maar hangt het verst van de ketel op zolder weg.

Op de thermostaat knippert een ‘F’. Er zijn dan twee opties. Het systeem doet niets, en het huis koelt af, of het systeem stookt als een dwaas. Als het systeem bij zinnen is gekomen, kan erg lang duren, is de temperatuur ruim boven de op de thermostaat ingestelde temperatuur uitgekomen. Daarnaast lijkt de ketel te pas en te onpas aan te slaan. Afgelopen uur, 3 keer terwijl er geen warmtevraag is.

De installateur houdt het continu op lucht in het systeem en heeft op de ketel een ontluchter gezet. En recent een nieuwe thermostaat. Helpt niet. Vandaag nogmaals een rondje ontlucht. Helaas alleen water. Wel hoor je bij het starten van de CV duidelijk ruisen en zelfs iets dat op bubbels lijkt. Dus dat zou lucht moeten zijn. Ketel zelf is hoogste punt van systeem.

De ‘F’ is van het scherm te krijgen door de warme kraan een tijdje te laten lopen. Als je lang wacht verdwijnt het wel vanzelf. Mijn vraag is nu. Wat is het probleem??
- Is het de driewegklep? Zo te lezen elders heb ik die niet?
- Heeft de ketel teveel vermogen door de nieuwe radiator?
- De leiding naar de nieuwe radiator is verjong t.o.v. de oude leiding. Is dat de oorzaak?
- Kan een automatische ontluchter defect zijn? Het zwarte dopje ligt er los op. Dat zit dus niet dicht.
- Of iets anders?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Xr8

    • #2
    De driewegklep zal het inderdaad niet zijn, zit er niet in. Het zwarte dopje moet open staan, anders werkt de automaat niet.

    De leiding is verjongd, maar zal neem ik aan niet kleiner zijn dan 15mm, dit moet voldoende zijn, er zit nl in deze convectoren maar weinig water.

    Het vermogen te groot lijkt me niet, de ketel zal terugmoduleren als het vermogen niet benut wordt, daarbij staan deze ketels vanaf de fabriek standard op 70% van het vermogen afgesteld voor cv.

    Dat de ketel regelmatig aanslaat kan ervoor zijn dat de tapcomfort functie aanstaat, de wisselaar wordt dan warm gehouden om snel warmwater te kunnen leveren. Deze functie is dmv een knopje op de voorzijde uit te schakelen, kan handig zijn in de zomermaanden en bij afwezigheid.

    Is de nieuwe thermostaat ook een opentherm? Zo niet dan dienen de draden op de ketel anders aangesloten te worden!

    Succes.
     

    Big smurf

    • #3
    Hallo,

    Storing F is een aardingsfout / spannigspiek.
    Controleer de aarding van het toestel, of probeer eens een ander stopcontact (andere groep).

    Suc6 ermee :D
     

    EJB

    • #4
    Kan het systeem gevoelig zijn voor de overgang van dag naar nacht stroom? iets na 21.00 staat het ding altijd wel op F te knipperen. Ik neem aan dat de wissel dag-nacht met een pulsje gebeurt.

    De nieuwe thermostaat is identiek aan de oude, ook open therm. Met tapcomfort uit slaat de ketel ook at random aan. Display ketel geeft dan 3 groene leds weer, waarvan de derde led aangeeft dat er CV bedrijf is. Er staat dan, behalve bij aanslaan, een 0 op het bedrijfsvenster. Af en toe slaat hij aan en de radiator in de badkamer wordt ook een beetje warm (ca 3 a 4 m leiding zit daar dan al voor. De thermostaat staat op 8 graden, dus die vraagt niet.

    Nog meer ideeën?
     

    Klorissa

    • #5
    Waar hangt de ketel?
    gaan er soms leidingen vanaf de ketel omhoog,is er vloerverwarming?
     

    Xr8

    • #6
    Haal de draden van de thermostaat eens los van de ketel en laat het een paar dagen staan, je bent de verwarming momenteel waarschijnlijk toch niet nodig. Je kunt nu heel simpel de thermostaat uitsluiten.

    Doet de ketel het nu niet dan is er toch iets mis met de nieuwe thermostaat.
    Het is vreemd dat de ketel aan gaat voor cv bedrijf, terwijl de thermostaat op 8 graden staat, normaal kan dit niet.

    Kijk ook even naar Klorissa, als er nl naast de ketel leidingen direct omhoog gaan dan dient er een keerklep geplaatst te worden. Overigens is dit volgens mij niet van invloed wanneer het tapcomfort uit staat. De ketel blijft zichzelf dan nl niet op temperatuur houden.

    Succes.
     

    EJB

    • #7
    De ketel hangt op zolder. De automatische ontluchter van de ketel is het hoogste punt van het CV systeem. De badkamer zit er recht onder.

    De thermostaat ligt los, we gaan het eens aanzien de komende dagen!
     

    Utreg

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    De temperatuur is goed om het te proberen :mrgreen:
     

    EJB

    • #9
    Ja, thermostaat ligt los op de kast en wat een weldadige rust. Na douchen slaat CV niet meer aan en alle leidingen en radiatoren blijven koud. Geen vreemd rondpompen van ca. een uur. Dus dat lijkt de oorzaak te zijn. Enige jammere is dat die thermostaat een week of twee oud is, want onze oude ligt in een doosje in de kast (ter controle). En ja die in de kast is de versie met onze vieze vingers....

    Kan dat muurplaatje nog een rol spelen? De vervanging is gebeurd vanwege een verbouwing waar veel stof is vrijgekomen. aan de andere kant, het is een plastic plaatje met een soort kroonsteentje eraan. Niet echt gevoelige electronica.
     

    Arie1

    Specialist Verwarming
    • #10
    Zitten de draden wel op de juiste aansluiting gemonteerd?
     

    Xr8

    • #11
    Vervang ook de grondplaat eens, dan kun je die ook uitsluiten.
    De nieuwe thermostaat kan best stuk zijn, komt voor. Gewoon omruilen voor een nieuwe mag na 2 weken niet stuk zijn.

    Succes.
     

    Klorissa

    • #12
    We hebben dus een communicatieprobleem.Heb je de bedrading al doorgemeten op ohmse weerstand?
     

    EJB

    • #13
    Mijn buurman dacht na jullie schraplijst te hebben doorgenomen dat de aan of afvoersensor zou zijn. Nu ziet de aanvoersensor er inderdaad vreemd (stukje bruine draad en zwart randje) uit. Heb nu nieuwe besteld (aan en afvoer) en plaats die morgen. ik laat weten of dat wat heeft geholpen.
     

    Utreg

    Vaste Beantwoorder
    • #14
    ALs de sensoren storing geven krijgt u code 0.

    Trek maar eens een sensor los als de ketel brand.
     

    EJB

    • #15
    @#$% die sensoren hebben niet geholpen. De storing lijkt wel minder te zijn maar is zeker niet weg. De ketel schiet na het douchen in een verkeede stand. De CV gaat pompen en er staat een 0 op het servicedisplay van de ketel (en die F op de thermostaat). Buurman gooit het nu op vervanging van de electronica unit die erin zit. Delen jullie die visie?
    Mijn buurman is electrotechnicus.
     

    Klorissa

    • #16
    Automaat vervangen helpt niet.
    Het is als je logisch nadenkt heel simpel. Tijdens het gebruik van warm water loopt de temperatuur te hoog op waardoor de sensoren ingrijpen, code 0 ,de thermostaat ziet dat de ketel een storing meld en geeft daarom een 7. De oplossing en deze heb ik vanochtend van een monteur van intergas gekregen. Het is niet helemaal zoals het zou moeten maar bij intergas hebben ze zelf ook geen ander antwoord.
    De temperatuur van het warme water terug brengen naar 57 tot 60 graden en in de parameters van het toestel het vermogen dat nodig is om het water te verwarmen terugbrengen tot 80% EN VOILA PROBLEEM OPGELOST
     

    Nova

    • #17
    Wel hoor je bij het starten van de CV duidelijk ruisen en zelfs iets dat op bubbels lijkt. Dus dat zou lucht moeten zijn. Ketel zelf is hoogste punt van systeem.
    na aanleiding van deze zin, en het hele verhaal gelezen te hebben incl de tips van de mede members van dit forum dacht ik als eerste instantie aan een slechte doorstroming van de wisselaar. aangezien het probleem nu is opgelost door middel van de vermogen te verlagen ( na advies van intergas) is die gedachte verdwenen. De gedachte die ik nu zelf heb is dat deze ketel over een te groot vermogen beschikt waar de installatie niet op berekent is, maar gezien het probleem pas is op gedoken (ivm plaatsing van de ketel in 2004) had het al vanaf het begin al een probleem moeten zijn. zo als u al aan geeft trede het probleem zich voornamelijk op na tap water gebruik, waar door de ketel zeer lang bleef nadraaien of on te pas de pomp in bedrijf stelde ivm de ketel mogelijk in comfort stand staat/stond.
    Sinds een zware 30 jaar oude plaat radiator vervangen is door de moderne jaga tempo wand convector (oktober 07) is het hommeles met mijn CV. Vervanging is gedaan door bedrijf die ook onze ketel onderhoudt. Deze nieuwe radiator is de hoofdverwarming, maar hangt het verst van de ketel op zolder weg
    wat ik nu zelf denk is dat de de weerstand op een installatie is vergroot waar door de warmte niet snel genoeg af gegeven kan worden. waarschijnlijk gaf de oude plaat radiator zeer veel warmte af waardoor de retour temp binnen de norm van de sensor van de ketel bleef. De huidige convector die nu is geplaats is zal niet de zelfde warmte kunnen afgeven zo als de oude radiator, hier door kan het zijn dat de retour temp net of ruim de norm van de sensor overschrijd met als gevolg dat de ketel in storing treed.
    De leiding naar de nieuwe convector is verjong t.o.v. de oude leiding. Is dat de oorzaak?
    in deze zin geeft u echter aan dat de leidingen vervangen zijn die naar de convector gaan, wat u niet echt duidelijk aan geeft is als er van diameter veranderd is of als de bestaande diameter naar de convector is aan gehouden. Dit zou van belang kunnen zijn ivm de weerstand van uw installatie, want als er een groot verschil zou zijn in diameter dan zou de weerstand verhoogd worden met als gevolg dat het water de weg van de minste weerstand volg. Hier door zou het kunnen zijn dat de gewone radiatoren veel meer wartme toe gevoerd krijgen en deze weer snel afstaan waardoor bepaalde ruimtes heel erg warm zouden worden zonder dat er om die temp gevraagd is.

    Gezien het feit de problemen nu opgelost zijn d.m.v het vermogen terug te zetten,waardoor de ketel nu een lagere temp af geeft aan het water als aanvoer met als gevolg dat retour temp nog lager de ketel terug in komt met als gevolg de temp sensor niet ingrijpen omdat alles binnen de norm (temp) valt. voor mijn gevoel en gedachte ligt het probleem in de weerstand van de installatie.
    Mocht ik iets niet correct getypt hebben of iets dat niet mogelijk is, dan stel ik het zeer op prijs van van de members mij hier op attent te maken, samen met een onderbouwing, we zijn nooit te oud om te leren :D
     

    Klorissa

    • #18
    Nova je hebt mijn verhaal overgeslagen
    let op onderstaande melding

    @#$% die sensoren hebben niet geholpen. De storing lijkt wel minder te zijn maar is zeker niet weg. De ketel schiet na het douchen in een verkeede stand. De CV gaat pompen en er staat een 0 op het servicedisplay van de ketel (en die F op de thermostaat).
     

    EJB

    • #19
    Goed, vermogen nog niet bijgesteld. Het was weer om van te genieten. tobben met CV kan nog lang genoeg. Het woprdt weer kouder eind vd week.
    Het hele verhaal van de vermogens komt mij logisch voor behalve dat ik 's ochtends 9 mei wakker werd met warme radiatoren (ik had de thermostaat laten zitten en gaf de nieuwe sensor een 2e kans). Het ongecontroleerd stoken is dus niet alleen gekoppeld aan warmwater vraag, want op dat moment lag de familie nog in bed. De warme kraan was dus uren uit geweest.
    Past dat in het beeld van te hoge vermogens of niet?
     

    Nova

    • #20
    Thermostaat: Honeywell Round Modulation:
    Wat ik van het weekend met me storings dienst had ( was wel met een awb ketel) was dat de radiatoren steeds warm werden ondanks dat de thermostaat laag ingestelt was. na eerst de ketel gecontroleerd te hebben en de mogelijke oorzaken afgevinkt had, bleef uit eindelijk de thermostaat over. de thermostaat zelf gaf geen warmte vraag teken ( vlam teken) maar op de ketel zag ik duidelijk dat er warmte werd gevraagd voor de cv. nadat ik de kamer thermostaat had vervangen voor een nieuwe was het probleem gelijk over.

    ik weet niet als je wat aan deze informatie heb, maar mogelijk helpt het je iets verder op weg om het probleem op te lossen.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu