Huis langzaam warm

nugion

  • #1
Sinds 2017 zitten wij een een woning van 1999, er hangt een vailliant vhr 35/c, ik heb in de woonkamer (100m3) de paneelradiatoren vervangen door jaga convectors (+/- 6000) en nog dbe/dbh units erop geinstalleerd. Ook is er een vloerverwarming als bijverwarming. Boven hebben we 2 paneelradiator die ik heb geknepen, om de toevoer naar de convectors te versnellen. Ik heb de aanvoer op 75 graden gezet, maar ik meet maar 60 graden op de leiding. Vorig jaar hadden we nog behang op de wanden beneden, maar die hebben we nu laten stucen/spuiten. Nu valt het ons op dat de kamer lastig te verwarmen is.

Ik heb de max brander wachttijd nu ingesteld op 5 min ipv 20, het pomptoerental op stand 2. De aan/uit thermostaat heb ik nu bij wijze van test op 12 staan, maar eerst op 6 en 3 geprobeerd. Ik heb de vloerverwarming tijdelijk uitgeschakeld, die wordt wel 'warm' maar het is volgens mij meer comfort dan capaciteit, en er is volgens mij geen isolatie dus ik verlies veel warmte.

Overdag stoken we naar 19,5/20 graden. Verbruik is rond 1200m3 per jaar.

Heeft iemand tips om de opwarmtijd te verkorten? s'ochtends is het deze dagen rond de 17 graden en opwarmen naar 20 duurt zo'n 2,5 uur

overigens ben ik aan het informeren om het glas te vervangen, momenteel hr+ 20 jaar oud door hr++ glas
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik ben geen expert maar heb wel geleerd dat het verwarmen van je huis anders gaat dan dat je denkt. Je wil er warmte in duwen en de ketel wil dat juist zo zuinig mogelijk doen. Dat wordt onder andere bepaald door de temperatuur van het water wat terug komt bij de ketel. Is dat water te warm dan blijft de CV het rustig aan doen. Het heeft ook iets te maken met het condenseren van de rookgassen.
Verdiep je in het inregelen van je CV installatie daar is hier heel veel over geschreven.
Het kan ook iets te maken hebben met de blokken van de kamerthermostaat.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Opwarmen met convectoren gaat zeer snel mits de rest van de installatie klopt.
(maar ook bij radiatoren moet de rest van de installatie kloppen...)

Hier moet duidelijk iets anders aan de hand zijn.

Wat is het benodigd totaalvermogen van de woonkamer?
Bij welk temperatuurtraject wil je gaan werken? (75/65/20°C?)
Welke convectoren heb je nu? (b.v. STRW.05014011.133/DBH ?)
Wat is de leiding diameter en welke ventielen gebruik je?
Enz.
 

Bernhard

  • #4
Zoals hier al genoemd is zal je de radiatoren moeten afstellen/inregelen op de radiatorventielen.
Met het inregelen van alle radiatorventielen krijg je op de retouraansluiting van elke radiator een gelijke watertemperatuur.
Je zal ook het voetventiel op de VVW-verdeler moeten inregelen.
Als je de VVW tijdelijk uit schakelt moet je de pomp uitzetten en de afsluiter dichtdraaien.
Als de afsluiter op VVW openstaat zal dat een ongunstig effect hebben op de temperatuurregeling van de ketel.
 

nugion

  • #5
Ronny schreef:
Opwarmen met convectoren gaat zeer snel mits de rest van de installatie klopt.
(maar ook bij radiatoren moet de rest van de installatie kloppen...)

Hier moet duidelijk iets anders aan de hand zijn.

Wat is het benodigd totaalvermogen van de woonkamer?
Bij welk temperatuurtraject wil je gaan werken? (75/65/20°C?)
Welke convectoren heb je nu? (b.v. STRW.05014011.133/DBH ?)
Wat is de leiding diameter en welke ventielen gebruik je?
Enz.
ja ik ben geen expert, maar rond de 9000?
temperatuur, het liefst 75 graden, want sneller warm, maar de ketel moduleerd natuurlijk

JAG_TEMW.09008021.101 Jaga Tempo 800×900 | Type 21, Wandconvector JAGA 900×800
Jaga DBE Dynamic Boost Effect Tbv. Plus/Tempo/Mini/Linea/Strada Type 15/16/20/21 1stuk lengte 60-80

Jaga Tempo wandconvector type 21 H90 L090 wit 3393W [TEMW.09009021.101]
Jaga Dynamic Booster Hybrid Complete set L=90 T15/16/20/21 DBHS.09015/ACO

capacteit dus +/- 6500 radiator en dan nog het voordeel van dbe/dbh afhankelijk van welke stand +/- 1000, wel ondercapaciteit theoretisch, maar aangeschaf met de vvw in mijn achterhoofd

leiding diameter is volgens mij 14 kunsstof, op de 80x90 zit geen ventiel :(, laten installeren door een loodgieter, de 90x90 heb ik zelf geinstalleerd met een jaga pro ventiel
 
Laatst bewerkt:

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Dus de volgende twee toestellen:

TEMW.09008021.101/DBE
Het opgegeven vermogen is 3496W bij 75/65/20°C in comfort stand (stand auto)
Deze Tempo heeft dus het oude(re) DBE systeem in plaats van het nieuwe DBH (hybrid) systeem.

TEMW.09009021.101/ACO
Het opgegeven vermogen is 2818W bij 75/65/20°C in midden ventilatorstand (stand 2)
Het opgegeven vermogen is 3781W bij 75/65/20°C in hoge ventilatorstand (stand 3)
Deze Tempo heeft dus het nieuwe(re) DBH (Hybrid) systeem in plaats van het oude DBE systeem.

Als je beide toestellen in auto en in stand 2 zet, dat zijn de normale standen, dan heb je totaal 6314W.
9000W ga je dus niet halen en deze vermogens te kunnen halen dient de aanvoer 75°C te zijn en de
retour 65°C én er moet voldoende water door deze toestellen lopen om het vermogen te behalen.

De hoeveelheid water (het debiet):
300l/h bij 3496W en een delta-T van 10° (75-65 = 10)
242l/h bij 2818W en een delta-T van 10° (75-65 = 10)

Als je de aanvoer van beide toestellen op 75°C krijgt en beide retouren op 65°C dan heb je 6314W
bij ingeschakelde DBE en DBH.

PS, en mocht het stucwerk vrij nieuw zijn, dan kan het inderdaad een hele tijd duren voordat al het
vocht uit de muren en de ruimte is. Als dat vochtgehalte weer normaal is dan zal het beter gaan.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Het vervangen van het bestaande HR+ glas voor HR++ glas is overigens geen rendabele investering. Daarvoor is het verschil in isolatiewaarde te klein.

Vervanging zou ik alleen overwegen als het bestaande glas lek is.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #8
Hoe meet je de temperatuur?
Als je dat doet met een infrarood thermometer, plak dan eens wat schilderstape op de leiding en meet dan nog eens. Een glimmende leiding geeft nl. een te lage temperatuur.
 

nugion

  • #9
Met zo'n digitale voelmeter met alluminium tape. Maar ik zal eens zon infeafrarood bestelle.
 

nugion

  • #10
Ronny schreef:
Dus de volgende twee toestellen:

TEMW.09008021.101/DBE
Het opgegeven vermogen is 3496W bij 75/65/20°C in comfort stand (stand auto)
Deze Tempo heeft dus het oude(re) DBE systeem in plaats van het nieuwe DBH (hybrid) systeem.

TEMW.09009021.101/ACO
Het opgegeven vermogen is 2818W bij 75/65/20°C in midden ventilatorstand (stand 2)
Het opgegeven vermogen is 3781W bij 75/65/20°C in hoge ventilatorstand (stand 3)
Deze Tempo heeft dus het nieuwe(re) DBH (Hybrid) systeem in plaats van het oude DBE systeem.

Als je beide toestellen in auto en in stand 2 zet, dat zijn de normale standen, dan heb je totaal 6314W.
9000W ga je dus niet halen en deze vermogens te kunnen halen dient de aanvoer 75°C te zijn en de
retour 65°C én er moet voldoende water door deze toestellen lopen om het vermogen te behalen.

De hoeveelheid water (het debiet):
300l/h bij 3496W en een delta-T van 10° (75-65 = 10)
242l/h bij 2818W en een delta-T van 10° (75-65 = 10)

Als je de aanvoer van beide toestellen op 75°C krijgt en beide retouren op 65°C dan heb je 6314W
bij ingeschakelde DBE en DBH.

PS, en mocht het stucwerk vrij nieuw zijn, dan kan het inderdaad een hele tijd duren voordat al het
vocht uit de muren en de ruimte is. Als dat vochtgehalte weer normaal is dan zal het beter gaan.
Die 90x90 heeft een cap van 3393. Lijkt me.niet dat ie met een dbh dan minder vermogen heeft? Maar dat ik een ondercapaciteit heb lijkt me duidelijk
 

nugion

  • #11
we hebben vd zomer 1 raam laten vervangen die lek is, ik las op internet dag de isolatie waarde van 20 jaar oud hr+ glas vergelijkbaar is met dubbelglas?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
nugion schreef:
Die 90x90 heeft een cap van 3393. Lijkt me.niet dat ie met een dbh dan minder vermogen heeft? Maar dat ik een ondercapaciteit heb lijkt me duidelijk
Goed gezien, maar mijn opgave klopt helemaal.
Bij DBH kan het zijn dat er bij een hogere omkasting in sommige gevallen een lagere afgifte is met DBH.
De selectie van de toestellen moet je dan ook heel goed bekijken, wat soms lastig kan zijn.
Het is ook zo dat een hogere omkasting niet altijd meer een hogere afgifte als gevolg heeft bij DBH.
Geloof mij maar of bel morgen naar Jaga dan vertellen we je exact hetzelfde...
 
  • Like
Waarderingen: nugion

nugion

  • #13
Misschien moet ik maar eens naar eclipse vertielen kijken. Ander vraagje. Er zit een bypass op de.vvw kan ik de retour afsluiten met het idee dat het dan een gesloten circuit is en beter opwarmt? Of ontstaat er dan een drukprobleem.

20210120_091035.jpg
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #14
Eclipse ventielen zijn prima, en erg handig. Ik gebruik ze zelf ook voor alle toestellen.
Het enige waar je goed rekening mee moet houden is dat de huidige Eclipse ventielen
een maximaal debiet hebben van 150l/h en bij een groot(er) vermogen en een kleine delta-T
kom je daar soms ver boden. Dan zijn deze ventielen niet bruikbaar.

Hierboven gaf ik al eerder de debieten aan:
300l/h bij 3496W en een delta-T van 10° (75-65 = 10)
242l/h bij 2818W en een delta-T van 10° (75-65 = 10)

Als je een temperatuurtraject van 10 graden hebt dan is het debiet bij beide Tempo's te hoog.
Je kunt dan voor het hele systeem de delta-T vergroten naar b.v. 20° of misschien 15°C
en dan kun je deze ventielen misschien wel gebruiken.

In de toekomst komen er ook Eclipse ventielen met een maximaal debiet van 300l/h,
maar tot die er zijn moeten we het met max. 150l/h doen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu