Houtkachel projectje: Vraag over nisbus en soort specie

Charliefox

  • #1
We zijn erover uit dat we een (vrijstaande) houtkachel gaan plaatsen in ons nederig stulpje op 3 hoog achter in Amsterdam. Heb al het eea uitgezocht o.a. via dit forum. Het gaat een max 5 kw worden ivm de grootte van ons huiskamertje (4 x 4 m). Maar met deuren open verwarmen we gewoon de rest van het huis er bij! :-)

Er is een schoorsteen welke voorheen gebruikt is voor kolen- en gaskachel gezien de roetsporen. Woning is uit 1921. Ik laat de schoorsteen binnenkort eerst inspecteren en vegen. Volgens kenners is een RVS inzet pijp in de schoorsteen niet nodig (er vanuit gaande dat de voegen intact zijn). Na wat wegslopen van een stukje renovatie gipsplaat blijkt er een prachtige schouw achter te zitten! Hierin zit een ingemetselde nisbus op ca 50 cm hoogte. Ik hoop dat ik een geschikte houtkachel kan vinden (op Marktplaats) voor deze hoogte.

De nisbus heeft een buitenpijp met een diameter van ca 115 mm. En een binnenpijp met een diameter van ca 95 mm. Lijken mij geen standaard maten en ook vrij klein (?).

Vraag 1: Moet de (toekomstige) kachelaansluiting nu IN de buitenpijp geschoven worden? Of moet de aansluiting nu OM de binnenpijp geschoven worden? Of is beide goed?

Vraag 2: Verder lijkt het mij dat ik misschien een grotere nisbus moet inmetselen. Wat voor soort specie moet ik daarvoor gebruiken? Speciale hittebestendige of standaard metselspecie? Heb namelijk ergens gelezen dat je bvk niet verkleinen mag van kacheldiameter naar nisbus.

Dank alvast voor de reacties.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
In de nisbus hoort een kachelpijp van 111 mm, hij valt in de ruimte tussen binnen en buitenpijp van de nisbus.
Laat u voorlichten door degene die de inspectie uitvoert, e.e.a. hangt ook af van de staat en maten van de schoorsteen.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #3
Nisbussen heb je in verschillende maten 111 , 125 ,131 ,150. 180 , enz, die nisbussen kan je gewoon inmetselen met cement zonder kalk.ga ook eens zien naar kachels van 5 kw want die zijn er niet zo heel veel.
 

Charliefox

  • #4
Door googlen en bellen ben ik er nagenoeg uit. Nu alleen nog even het "doen"! :(

De nis moet verplaatst worden naar hoger ivm het feit dat bijna alle houtkachels een hoger geplaatste afvoer hebben en dikkere diameter. Dus we moeten eerst een houtkachel scoren en daaraan de nisbus aanpassen. Wordt dus binnenkort een beetje metselen.

Verder heeft onze schoorsteen een vierkant binnenwerk (steen met laag erop) maar eindigt boven in een stenen ronde uitvoer van 120 mm diameter. Die moet volgens kenners ook aangepast worden aan de diameter van de afvoer op de kachel.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #5
Bij de meeste kachels van 5kw kan de schoorsteenpot wel zitten blijven
 

Charliefox

  • #6
GDelea schreef:
Bij de meeste kachels van 5kw kan de schoorsteenpot wel zitten blijven
De schoorsteenpot zelf is volgens de schoorsteenveger het probleem niet maar de diameter ervan. Die is nu 120 mm terwijl de uitlaat op de de houtkachel die we op het oog hebben 150 mm is. Sowieso van de meeste houtkachels is het > 120 mm. En dat zou volgens de man een negatieve invloed hebben op de trek. Hij zegt dat een systeem wel naar groter kan maar niet naar kleiner.

Zouden we het niet eerst gewoon kunnen proberen met die 120 mm? Een grotere erop zetten kan naderhand immers altijd nog indien echt nodig ...
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #7
Om wat voor kachel gaat het .
 

Charliefox

  • #8
De optie is een Vermont Intrepid II maar kan net zo goed 'n andere worden. Feit blijft dat we in ieder geval eerst de kachel moeten scoren en daarna de juiste nisbus op hoogte inmetselen ...
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #9
De vermont moet inderdaad ook boven in een diam hebben die gelijk is aan de kachel. die kachel is geen 5 maar 7 kw.
 

Charliefox

  • #10
GDelea schreef:
De vermont moet inderdaad ook boven in een diam hebben die gelijk is aan de kachel (...)
Is dit alleen specifiek voor de Vermont of geldt dit voor ALLE houtkachels? Zo nee, dan lijkt het me makkelijker om naar een ander model uit te kijken. Dan hoef ik die schoorsteenpot niet te (laten) wisselen.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #11
Meestal heeft een kleine kachel ook een kleine pijp uitmond bv 111 121 125 of 131, die kunnen meestal wel op je kanaal aangesloten worden zonder het potje er uit te slaan. er zijn ook wel kachels met een uitgang van 150, die op een kleinere maat kunnen branden, maar dit is per merk verschillend.
 

Charliefox

  • #12
Ruim 'n jaar later dit project maar weer eens opgepakt. Ben er nu helemaal uit, maar heb nog 'n paar tips nodig, zie hierna. De oude nisbus is eruit, schouw is gestuced en houtkachel haal ik binnenkort op. Wordt gewoon 'n b-merk ding van max 7 kw en nom 5 kw met achterafvoer 130 mm rond. Afgelopen week ons gemetselde schoorsteenkanaal laten (camera-) checken en vegen en bewijs gekregen dat ie lekdicht is. Kanaal is liefst 20x25 cm inwendig, ca 7m lang (bovenste verdieping) en bovenin een potje van 120 mm. We sluiten de kachel aan mbv een enkelwandige 2mm stalen pijp met daarin een regelklep aangezien die niet in de kachel zit (immers eenvoudig b-merk houtkachel, Bacor BC01). Als de kachel er is moet ik de nisbus metselen. Daarover graag wat tips.

Met het oog op (misschien) in de toekomst het toch moeten plaatsen van een rvs flexibele pijp, is het dan wel verstandig om een nisbus 130 te metselen? (is even groot als afvoer van de kachel). Hoe sluit ik zo'n flexibele pijp 130 dan later aan op de achterzijde van zo'n nisbus? En kan dat zonder de nisbus er weer uit te moeten slopen? Is het beter om reeds nu al voor een grotere nisbus te gaan (bijv 140-150) en een verloopstuk 130-150 te gebruiken tussen kachel en nisbus? Zodat de flexibele pijp 130 door de nisbus 150 getrokken kan worden en vervolgens op de houtkachel?

Dank alvast weer voor de tips. Als ik klaar ben plaats ik nog wel foto's en nog 'n stukje tekst.

 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #13
Ik zou persoonlijk nooit een rvs buis in een haakse bocht buigen[lukt warschijnlijk ook niet met de beperkte ruimte die je hebt, je zou evt een haakse rvs bocht aan de achterkant van je nisbus kunnen plaatsen dan kun je evt later de rvs slang met een overgangsstuk plaatsen, en omkorrelen , of de buis vrij laten hangen iets boven de nisbus en met cement en stenen de boel dicht maken[ dit is een heel gedoe ] kijk ook even naar de nisbus, want soms past daar geen dikwandige pijp in.
 

Charliefox

  • #14
Afgelopen weekend de kachel, nisbus en 'n stuk pijp met smoorklep aangeschaft. Nu stuit ik op een probleem.

De aansluitpijp past niet netjes in het achteraansluitstuk van de kachel. Het aansluitstuk is ca 130 mm diameter inwendig maar loopt conisch toe naar kleiner. Pijp komt dus niet tot aan de "nek" (eind) van het aansluitstuk.

Nu zeggen "kenners" dat een pijp nooit IN een aansluitstuk moet, maar altijd OM het aansluitstuk. Dit omdat er anders lekkage kan ontstaan, een goede trek ten spijt. Maar de buitendiameter is 139 mm, rare maat. En de buitenkant lijkt mij zo ruw en er niet voor gemaakt. Graag jullie deskundige mening.

Verder zit ik met wel of geen vuurvaste (brokken) baksteen te gebruiken en specie. Ik hoor verschillende meningen, ook hier. Iemand ooit met gewone stenen en specie een nisbus gemetseld? En gaat dat na jaren nog steeds goed?





 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #15
Het had beter geweest de buis zoals het hoort er omheen.,maar zal in dit geval weinig uitmaken. meestal is de smalle kant van de buis rond de 5 cm,als de buis ongeveer 2cm in de kachelmond zit is dit wel genoeg. wel kan je de buis aan de kachel borgen met een schroefje, wel de nisbus goed vastzetten , want er zitten geen lippen aan waarmee je de nisbus verankert in het metselwerk. dit kan met gewone stenen en gewone cement zonder kalk.
 

Charliefox

  • #16
Dank GDelea voor je reactie. Fijn ook om te weten van die stenen en specie. Maar nog even over die IN of OM de flens montage:

De buitendiameter is 139 mm. Ik kreeg er bij de diverse kachelspecialisten geen passende pijp omheen. Die van 140 mm inwendig rammelden op de passing. Uit je verhaal begrijp ik dus dat officieel de aansluiting van de pijp OM de flens moet? Wat is daar dan precies de reden voor?

Ik zal dus nu inderdaad uit noodzaak de pijp (van 130 mm) IN de flens moeten monteren. En die 2 cm haalt ie wel. Weet alleen niet of ie dan echt goed dicht zit. Anders misschien met hittebestendige kit er bij?
 

Charliefox

  • #17
Zie pica. Het apparaat brandt! Lekvrij. Heb nu wel wat praktische vragen over de trek. Schoorsteenafmetingen e.d. heb ik genoemd in dit topic. Hoe kan het dat ik mijn grotere houtblokken (nog) niet in de hens krijg? De vele aanmaakhoutjes die ik er zojuist in gegooid heb, gaan als de brandweer. Maar als die op zijn, dan blijven de houtblokken slechts wat zachtjes nasmeulen, zonder vlammen. En uiteindelijk gaan ze zelfs uit.

Ben natuurlijk al bezig met de beide roostertjes, aslade deurtje op 'n kier, open en dicht. Hoofddeurtje idem dito. Smoorklep regeling in de afvoerpijp mee bezig geweest. Iemand praktische tips?

Ik denk zelf bijvoorbeeld al aan zo'n Chineze hoed, zo'n regen trekkap. Zou dat de trek verbeteren? Lijkt me toch dat ik het daarin met zoeken. Veel speelruimte heb ik er echter niet in. Kachel en schoorsteen zijn vaste items waar ik nu weinig aan veranderen kan.

 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #18
Een warme schoorsteen trekt beter als een koude, dus eerst beginnen met klein hout,waarbij met de meeste kachels het beste werkt eerst lucht van onder af door [een open rooster als dit afsluitbaar ] .bovenin de kachel dus dicht en de deur alleen in het begin evt op een kiertje ,want je bouwt heel slecht warmte op met een geopende deur. in het begin dus eert lekker dun hout stoken ,en evt kloven bepaalde soorten hout bv eiken en beuken,willen slecht branden als het hout te dik is. brandt de kachel goed[10min] dan wil je geen koude lucht meer door je vuur en moet je zoveel mogelijk lucht van bovenaf [en evt bijregelen met de onderste luchtschuif]bij het vuur geven ,dan brandt de kachel rustiger en gaat het rendement omhoog. de smoorklep moet ALTIJD helemaal open, misschien dat met harde wind de klep iets dicht kan, maar met bijvullen moet ie weer open,anders heb je kans rook in de kamer. je zou er een kap op kunnen zetten,bv tegen regeninslag echt trekverhogende kappen zijn er maar weinig EN MEESTAL NIET NODIG,want dan is er wat anders aan de hand.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #19
Even voor de zekerheid: Hoe lang heeft je haardhout gekloofd liggen drogen?
 

Charliefox

  • #20
Goed stappenplan hoe de houtkachel te stoken, bedankt! Het heeft iets geholpen. Hessie, hout is gewoon droog, kant en klaar stookhout gekocht in de bouwmarkt. Hoe dan ook:

Ik stook nu exact zoals GDelea heeft uitgelegd, echter blijft er een zwarte roetige aanslag in de kachel komen en erger: het vuur dooft nadat de aanmaakhoutjes verbrand zijn. De (2) grotere blokken worden iets mee verbrand, maar ze willen niet doorbranden. Het is net alsof de blokken te groot voor het kacheltje zijn, althans, dat is mijn gevoel.

De verbrandingsruimte meet iets van 32 cm breed x 20 cm diep x 20-10 cm hoog. De hoogtemaat komt door een aflopend brandschot wat erin hangt. De blokken passen er net in, hoogstens 2. Zou dat het probleem zijn? Te weinig doorvoerlucht doordat de blokken de boel blokkeren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu