Hoogfrequent TL dimmen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil een regebare hoogfrequente TL buis in een koof boven het aanrecht installeren. Hoogfreqent vanwege goede lichtopbrengst en afwezigheid van 50 Hz. flikkering. De buis moet dimbaar zijn omdat ik daar niet zo'n sterke lichhtbron wil als in de keuken niet wordt gewerkt en ik nog wel de koffiezetmachine moet kunnen vinden.
Een VSA heb ik inmiddels gevonden, doch nog niet de potmeter 0 - 10 V.
Zijn die dingen werkelijk zo schaars en bijzonder?

In de living wil ik ook HF TL plaatsen in 2 koven achter de gordijnen. Zij moeten een achtergrondverlichting gaan vormen tegen het plafond.

Kan ik met 1 potmeter beide HF TL dimmen?

Pigion
 
Je hebt geen 0-10v potmeter nodig!

Je hebt of een aanstuur eenheid nodig met een 0-10v uitgang

of indien je niet te veel armaturen hebt gewoon een potmeter.
Loper op de + aansluiting en de weerstand op de - en het werkt.

Indien je nog geen VSA's heb raad ik je die van Osram aan, die kunnen starten op 1%, philipsen starten pas vanaf 10% en geven een hinderlijke 100% flits bij aanzetten.
 
Dank voor de snelle antwoorden. Ik heb helaas VSA's van een bekende fabriek in het zuiden van het land. Die voor de living moeten nog worden gekocht, trouwens die dingen zijn niet bepaald goedkoop!!!
De TL verlichting moet veel uren maken om de uitgave goed te maken.
Pigion
 
Alle gelijktijdig te dimmen armaturen kan je de + en - ingang van de dimmer parallel zetten, potmeter van CA 1k erover en het werkt, iig tot 20 armaturen.
 
Off topic, maar wel een tip:
Na het aanschaffen van je driver, maak dan ook een goede beslissing mbt de aanschaf van je lamp.
Koop een lamp met de juiste kleurtemperatuur en kleurweergave.

kleurtemperatuur:
voor je keuken: Denk aan 3000K (warm white) en niet aan 4000K (cool white).
voor je living: overweeg zelfs 2700K

kleurweergave:
voor je keuken: Koop een lamp met Ra 90. Ra 80 is normaal in kantoren, maar voor je keuken, waar je je vlees er gezond en rood uit moet zien en je bedorven vlees moet herkennen is 90 echt een aanrader.
Ra 90 lampen zijn iets duurder, moeilijker te vinden en geven iets minder licht tov Ra80 lampen, maar zijn voor deze applicatie veel geschikter (idem voor de hal/douche -spiegel etc!)

samengevat:
bij de grote lampenfabriek uit het zuiden des lands heet zo'n buis bv een /930 (de 9 van Ra=90, de 30 van Tc=3000K)
 
Heel interessant dat verhaal van je Laurav, maar daar vraagt TS toch niet naar.
Graag bij het onderwerp blijven.
 
De kleur.
9 staat voor 90% kleurweergave en de laatste voor de kleur 30 voor 3000k dat klopt maar of je nu een buis 830 of 930 pakt maakt niet uit, de kleuren zijn identiek, wil je vlees ed beter laten uitkomen heb je een andere kleur nodig.
950bv dan kleurt rood echt rood en bruin echt bruin.

Deze zitten bv ook bij winkels boven het vlees, de dames achter het vlees zien er vaak uit als clowns omdat de rode kleur in hun make up beter uitkomt dan voor een spiegel.
 
Bedankt voor jullie aanvullende informatie. Ik zal eens opoletten als ik bij de slager langs ga.

Kunnen jullie ook nog iets zeggen over UV uitstoot van de diverse soorten buizen. Moeders haalt haar kleurtje op de wintersport, daar is geen TL voor nodig.

Pigion
 
Sorry headhunter, jij mag dan "specialist electra" zijn, maar je bovenstaande opmerking is niet geheel juist (ik mag me -al zeg ik het zelf- "specialist lampen" noemen.). De kleur (van je vlees) is natuurlijk altijd hetzelfde, echter de kleurindruk die je krijgt tgv diverse verlichting is anders.


Per definitie worden lampen 'wit' genoemd, als deze een spectrum uitzenden welke op de BBL (black body line) ligt, maw overeenkomt met het spectrum uitgezonden door een 'zwarte straler'. Dit is licht dat alle golflengten van het zichtbare spectrum bevat. Dit licht kan diverse kleurtemperaturen hebben bv 2700 Kelvin (warm licht in de volksmond) 3000, maar ook 6500K (koud, steriel, ziekenhuis licht in de volksmond)

De kleuren van je voorwerp dat verlicht wordt zijn identiek, de beste weergave van deze kleur kun je krijgen door er met een GLS (gloeilamp) (Ra is ~100) licht op te schijnen. Dit heeft een spectrum waar alle kleuren in zitten.
Gebruik je echter een fluorescentielamp, dan bevat dit licht niet het gehele spectrum (dit tgv de gebruikte fluorescentiepoeders: er worden zoganaamde tri-band fosforen gebruikt (rood, groen en blauw), waardoor je wel wit licht krijgt, maar waardoor er op bepaalde golflengtes geen/nauwelijk licht wordt uitgezonden.

Het licht(spectrum) dat van een 830 lamp komt is minder continue dan het licht van een 930 lamp en heeft hierdoor een slechtere kleurweergave.
Als jij kijkt bij de slager (maar ook boven de groente van AH, ivm rode tomaten), dan zie je dat hier de befaamde 'slagerslamp' maar ook vaak 'witte SON' (SDW, een type HID lamp) hangt. Deze lampen hebben ook redelijk goede Ra8 (~85) , maar vooral ook een enorm (te) goede roodweergave (R9)

Zo'n lamp houdt je dus eigenlijk voor de gek, omdat de kleur roder lijkt dan deze 'hoort' te zijn (waardoor je eerder mooie rode tomaten of rood vlees koopt)

De kleur(temperatuur) van de lamp heeft geen invloed op hoe een kleur overkomt. Denk aan een gloeilamp op een dimmer.
In ongedimde toestand heeft deze een kleurtemperatuur Tc van ~2700K. Als je gaat dimmen wordt de spiraal kouder en daalt de kleurtemperatuur tot zeg 2000K. Het licht (volledig spectrum) blijft volkomen wit. In de volksmond zegt men echter dat het licht 'geel' wordt bij dimmen. De kleurweergave van de gedimde en ongedimde gloeilamp is in beide gevallen ~100, dus onafhankelijk van de kleurtemperatuur.
 
Pigion schreef:
Kunnen jullie ook nog iets zeggen over UV uitstoot van de diverse soorten buizen. Moeders haalt haar kleurtje op de wintersport, daar is geen TL voor nodig.

Pigion
De kwikstraling uit een TL-buis wordt door de fluorescentiepoeders omgezet in zichtbaar licht.

Het (zacht)glas van een TL buis is vrijwel 'dicht' voor UV (laat geen UV door), hierdoor zal je niet 'bruin worden als je veel onder TL licht zit.

TL-zonnebank lampen hebben een speciaal glas wat wel UV doorlaat.
Bij de keuze van je lamp hoef je hier normaal gesproken geen rekening mee te houden (tenzij je bv een Monet-schilderij verlicht)
 
Iederéén bedankt voor de info.

- Hoe wordt de kleurtemeperatuur en weergave als de buis 50% wordt gedimd?

Nog wat praktische zaken:
- Mag de 1 - 10 V kabel in dezelfde buis en dozen?
- Welk type kabel te gebruiken?
- Krijg ik problemen met de "vullig".
- Zijn er "dimmers" welke op afstand bediend kunnen worden?

Pigion
 
Kleur blijft gelijk, opbrengst word minder.
Normaal mag je de 1-10v in dezelfde buis leggen als deze een isolatie heeft die minimaal tegen de hoogste spanning in de buis.
Vulling is hetzelfde als met normale buis.
Er zijn idd 1-10v remote actoren.
 
Pigion schreef:
- Hoe wordt de kleurtemeperatuur en weergave als de buis 50% wordt gedimd?

Nog wat praktische zaken:
- Mag de 1 - 10 V kabel in dezelfde buis en dozen?
- Welk type kabel te gebruiken?
- Krijg ik problemen met de "vullig".
- Zijn er "dimmers" welke op afstand bediend kunnen worden?

Pigion

* De Kleurtemperatuur verschuift een zeer klein beetje.
Daarnaast zal de kleur in gedimde toestand iets van de BBL gaan afwijken. Het licht wordt iets meer roze (tgv relatief minder kwik ontlading, maar evenveel ontlading door het buffergas, welke roze licht geeft). Dit is echter pas zeer opvallend/hinderlijk als je naar ~10% dimt
Bij 50% is dit effect echter gering.

* In de IEC normen van de drivers/lampen staan geen eisen over het al dan niet bundelen van de kabels. Mogelijk dat de driver fabricant dit in zijn handleiding wel beschrijft. Mogelijk dat (ge)bouw-regelgeving hier wel iets over voorschrijft (ik heb namelijk wel eens gehoord dat ze niet in dezelfde kabelgoot mogen lopen)?

*Voor een thuissituatie: Als de driver voldoet aan de EMC eisen (en de grote merken zoals Ph***, Os*** en Gene*** E*** voldoen) dan kan het geen kwaad als je de kabels bij elkaar legt (dit ivm mogelijke overspraak van netspanning op dimkabel) of een 5-aderige kabel gebruikt.

*Er zijn diverse soorten en merken dimmers welke op afstand bediend kunnen worden. Je hebt dan -omdat je reeds een 1-10V driver hebt en bv geen DALI interface- nog wel, naast een afstandsbediening, nog een dim interface unit nodig. Dit soort units kun je vinden als je op "lighting controls +het_merk_van_je_voorkeur" googled.

*Ik begrijp niet helemaal wat je met "vulling"bedoelt.
 
Met vulling bedoel ik draden per pijp max.
Ik wil 2 dimbare TL buizen plaatsen in de living achter een gordijnkoof. Vanaf de chakelaar lopen alle draden via de plafonddoos. Dat wordt daar aardig vol.

Pigion
 
Mannen allen bedankt voor de input.
Inmiddels werkt de eerste HF TL buis naar tevredenheid. Toch noch een paar opmerkingen:
- De HF VSA uite het zuiden van Nedrland geeft bij aanschakeling in gedimde stand geen felle start, dus waarschijnlijk nieuwe versie.
- De buis 827 is toch wel erg "warm" van kleur, zeker nu hij in een zelfgemaakt armatuur hangt, omgeven door rijstpapier. Misschien ook nog een andere proberen.

@Laurav
Ik heb inmiddels 3 goed gesorteerde zaken gehad voor dun instalatiedraad ( 0,5 MM2), doch geen sucses. Deze dunne draad zit wel IN de armaturen van TL verlichting en de insteekverbindingen op de VSA accepteerd ook mar max. 1 mm draad.
Heb je een tip?
Pigion
 
Dit soort kabel koop ik zelf altijd bij (ik zal geen naam noemen) een online vakzaak voor oa componenten. Deze zijn onder andere ;-) te vinden in Google met de volgende zoektermen: electronic component "Design with the best!"

Op de betreffende website Wel even taal nederlands kiezen bovenin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan