Hogedrukreiniger - wel druk, maar lekken ae gieter.

KlusMus_Laagvlieger

  • #1
Ik kan niet meer reageren op laatste bericht uit 2010 in [urlhttps://www.klusidee.nl/Forum/topic/topcraft-hogedrukreiniger-goed-in-elkaar-zetten.55176/[/url]
Dus een nieuw onderwerp met dezelfde achtergrond, zelfde machine.

Ik bied eenzelfde vraag en een deel van de oplossing voor lekkende hogedrukreinigers (niet de slangaansluitingen).

Het water spuit uit de onderkant van de machine als de prutser-constructie van dit *-alternatief beschadigd raakt.


De drie stalen plunjerpennen op het motor-taatslager die de druk op moeten bouwen in het kunststof huis erboven, glijden elk door een rubber schort dat zelfsluitend moet zijn bij tegendruk. De shorten zijn te laag voor de diameter en lengte van de pennen die niet genoeg worden ondersteund door het zachte aluminium glijlager met dubieuze toleranties. Daarnaast zijn de schorten verkeerd geplaatst (had bij deze constructie in het midden van elke lager-pijp gemoeten voor de minst slechte betrouwbaarheid).

Bij urenlang gebruik, enkele keren minuutjes doorlopen zonder waterdruk (tuinslang eraf/ kraan dicht), een keertje vorst... dan zal dat de zacht-aluminium pseudo-glijlagers van het huis van de plunjerpennen beschadigen. Schilfers tillen het schort op.... DAN krijg je het eerste water in de vette plunjerkamer en ontstaat er sludge, SLUDGE smeert HELMAAL NIET (doet sluitbaarheid van rubberschorten teniet) en de plujerkamer loopt vervolgens HELEMAAL VOL, hij blijft druk leveren, maar de drie overloop ventielen (een voor elke plunjer) zullen water gaan spuiten ogenschijnlijk vanonderuit de metalen deksel...

lekken als een gieter.

Door afwezige smering (sludge) zullen de zachte aluminium pseudo-glijlagers nu heel snel beschadigingen uitvergroten, vastlopers kunnen ontstaan (machine staat ineens still.... stekker eruit en erweer in en hij doet 't weer een poosje, zolang je startcondensator nog heel is, lekkend en wel).

De reden dat het een prutser-constructie is, is dat het scheefgestelde TAATSKOGELLAGER op de motor probeert om een krukas na te doen, een drie-cylinder, maar hij duwd de slecht ondersteunde lange plunjerpennen helaas vooral opzij, tegen de zachte aluminium wand, lekker goedkoop, bij gebrek aan alternatieven glijden ze van ellende dan maar omhoog en door de veren weer omlaag, wrikkend en wringend, geheid naar z'n moer op korte termijn.... een bronzen lagerhuls om de pennen zou het langer uithouden, maar da's stukken duurder.

Om in deze snel optredende situatie toch nog wat reinigingsklussen erdoor te pompen.... elke keer de plunjerkamer openmaken en het vet opdrogen met heteluchtpistool < 170 Celcius kan, gewoon de slang eraf en effe doorspuiten tot de waterdruk verwijnt ... dan gelijk uitzetten is makkelijker....

het apparaat word nooit meer beter.


Hoe droger de sludge, hoe minder snel je taatskogellaager verroest. Zet het apparaat dus niet binnen voor een gekke indoor-klus, houd er rekening mee dat het ding lekt op de overdruk-gaten in het vette plunjerhuis .... desnoods een flinke bak eronder.


Plunjerkamer reinigen en opnieuw invetten kost geld en werkt niet na beschadiging ! Misschien wil iemand peperduur * proberen of zo'n keramische microsealant.

Wie heeft een betere verklaring?

NotaBene:
(temperatuur-instelling van heteluchtpistool begrensd door nabijheid van kunststoffen en kunstrubbers, zelf nadenken!)

merknamen verwijderd en omdat het geen klusvraag is een slotje - mod
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Een lang verhaal met veel scrabblewoorden waar niemand iets aan heeft. Bovendien zal de merknaam (die je trouwens ook nog eens verkeerd gespeld hebt) snel genoeg verwijderd worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu