Hoekje uit aanrechtblad zagen (spaanplaat)

Iafilius

  • #21
Kees61 schreef:
Hoi Arjan,

Bedankt voor het melden dat het gelukt is.
De twee helften van de L-vorm kan je koppelen met bladverbinders.
Hoi,

die L-vorm... de eerste poging:




Je kan zien dat:
-Ik nog wat stel werk heb tav hoogte verschil van het blad
-Het lijkt alsof ik ben uitgeschoten, maar feitelijk was het een stommiteit, door een referentiepunt op een latje te gebruiken wat ik _nadien_ nog verplaastst had :(
-De hoek niet helemaal klopt, en ik dat nog eff moet corrigeren.

Al met al heb ik ook hier wederom nog heel wat werk aan.

Maare kees61, als je er nog bent, "bladverbinders" als ik zo vrij mag zijn?
mijn "keukenleverancier" komt als ik hierom vraag met een soort aluminium strip aanzetten tbv haakse verbindingen,die je zeg maar op het blad moet monteren.
Nu denk ik dat jij iets elegants bedoeld, een soort klem, om het geheel lekker bij elkaar te trekken. Nu kon ik op deze forums niet echt iets relevants vinden, en via google kwam ik op een site en die had wel 4 "soorten":
-bladverbinder
-euro verbindings hoek
-verbindingshoek
-werkblad verbinder, 4 delig.

Hierbij een paar foto's van wat ik op internet vond:




Eh, zou je een beginnende thuisklusser, die inmiddels wel keuken/toilet/douche ed ed totaal aan het renoveren/verbouding is nog een paar tips willen geven aub?

Thx,

Groeten,

Arjan
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #22
Die van de bovenste foto vind ik het handigste.
Zie tekening

Je ziet onderzijde blad met de versteknaad.
Een paar cm uit de rand maak je in beide bladen met een keukenscharnier boor twee gaten die net zo diep zijn als de twee beugels.
Vervolgens maak je met de bovenfrees een sleuf die beide gaten verbind.
Je legt in ieder gat een beugel en verbind die met de lange schroef.
Vervolgens de moer er op en aan draaien. De schroef trekt de twee bladdelen tegen elkaar aan.
Maak twee van deze verbindingen.

Wil je het helemaal goed doen dan kan je ook nog een paar lamello's aanbrengen. Dat zijn platte houten "koekjes" waarvoor je met een speciale lamellofrees twee gleuven in de kopse kanten van het blad maakt. De koekjes lijm je in de gleuven en houden het blad ook qua hoogte goed opgelijnd en zorgen voor een stevige verbinding.
 

Kees61

  • #23
Mooi dat je een foto vond! Die eerste bedoel ik
Je moet er gaten voor boren (aan de onderkant :-)) van 35 mm, of fraisen en een sleufje maken waarin het asje past. Je trekt de bladen tegen elkaar met twee van die werkblad verbinders.
Eigenlijk... moet je ook nog een veer in de naad fraisen. Een groefje in beide bladen, waarin je een veer stopt, zodat de bladen op gelijke hoogte komen te zitten. Je kunt een aluminium stripje gebruiken of een hardboard strookje o.i.d.
Maar ja, hoe maak je dat groefje er nou weer in .. :-)
Daar is een groeven frees voor. Je moet de bovenkant aanhouden, want die moet gelijk komen. Als er dikte verschil in het blad zit, dan valt dat aan de onderkant. Een groef van 2 mm (aluminium stripje) of 3 mm (hardbord, mdf, aluminium.. strookje) is al goed.
 

VeroNL

  • #24
Ik zou de hoekverbinding ook even in de kit zetten voordat je de hoeken voor de laatste keer monteert. Na montage even overtollige kit afvegen natuurlijk.
 

Iafilius

  • #25
Hoi,

In achtneming van de tips hierboven (waarvoor werdom mijn dank)

heb ik na enig zoekwerk zojuist,
-2x die 4-delige bladverbinder
-3x van die "koekies"
-1x houtlijm (gebruik ik niet denk ik)
-1meter beukenhouten geribbeld 12mm "spijl" als alternatief op de veer.
Gescoord.

Die veer kon ik niet vinden, dus.

Fotootje van de score:


Met dat geribbeltje beukenhouten spijltje wil ik een 12mm halve ronde sleuf frezen, en dit dan aan beide kanten van het blad.
Spijl ertussen, lijmen/kitten.

Groeten,

Arjan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #26
Wanneer u "koekjes" gebruikt hoeft er geen veer in het blad, dat is dubbelop.
 

Kees61

  • #27
Als ik mocht kiezen dan zou ik de lange veer nemen.
In de lamello veertjes zit toch nog iets meer ruimte en dat kan je net niet gebruiken. Je hebt er ook een lamello machine voor nodig.

Die stok is zeker een meter deuvel? Als je dat net te diep freest, dan is het zinloos geworden en als je het net te ondiep freest dan komt de naad niet dicht.
Een platte veer past altijd, als je de groeven iets dieper maakt dan nodig. Zo'n veer moet je zelf maken natuurlijk. Van een alu strip 15x2 mm bijvoorbeeld, of een strookje dun materiaal afzagen.
 

Iafilius

  • #28
Kees61 schreef:
Als ik mocht kiezen dan zou ik de lange veer nemen.
In de lamello veertjes zit toch nog iets meer ruimte en dat kan je net niet gebruiken. Je hebt er ook een lamello machine voor nodig.
Okido Kees61, je hebt me overtuigd.
Kees61 schreef:
Die stok is zeker een meter deuvel? Als je dat net te diep freest, dan is het zinloos geworden en als je het net te ondiep freest dan komt de naad niet dicht.
Eh tja dat had ik me ook al bedacht, maar 'k zag het ineens liggen, en bij het beeld wat ik had van een "veer" leek me dit een goed alternatief.
Maare deuvel, die term ken ik niet, maar te zien op:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deuvelverbinding
heb je gelijk
Kees61 schreef:
Een platte veer past altijd, als je de groeven iets dieper maakt dan nodig. Zo'n veer moet je zelf maken natuurlijk. Van een alu strip 15x2 mm bijvoorbeeld, of een strookje dun materiaal afzagen.
Ok dus gewoon een redelijk strip metaal over de hele lengte erinfrezen .

Nu heb ik _alleen_ een bovenfrees, ,maar die zou ik dan op het koppelvlak kunnen plaatsen alzo te freezen.
met als referentie dan natuurlijk het werkblad.
Dus als ik een 2mm alu strip gebruik heb ik dus een 2mm brede frees nodig. die zo'n 1 cm diep kan.

Hmm, ik laat het nog even bezinken.
'k ben net klaar met een gat maken tbv Gas, en die L-vorm hoek goed passend maken (en die "uitschieter" corrigeren)

'k heb ook een probleempje met mijn goedkope bovenfrees, namelijk de frezen komen er binnen 1 zaagbeurt weer uitzetten :(.
En je raad het al da tik niet zit te wachten op een wegvliegende frees die _het ergste wat ik nu kan bedenken_ 1 van de 2 delen van het L-vormig werkblad beschadigd ...

Al met al toch wel een behoorlijke megaklus hoor

Nogmaals bedankt voor de feedback allemaal.

Groeten,

Arjan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #29
De frees niet gebruiken en er mee teruggaan naar de zaak waar u hem gekocht hebt, daar kunnen ze hem even nakijken of hij goed is of hem omruilen voor een nieuwe.
 

Kees61

  • #30
Iafilius schreef:
Nu heb ik _alleen_ een bovenfrees, ,maar die zou ik dan op het koppelvlak kunnen plaatsen alzo te freezen.
met als referentie dan natuurlijk het werkblad.
En ik maar zoeken naar een plaatje,, maar bij de kreet groevenfrees kom ik alleen maar stiftbeitels tegen :-)

Maar toch wat gevonden bij een fabrikant:


Het beiteltje is in allerlei diktes te koop.
Je houdt de freesmachine natuurlijk gewoon bovenop het blad aan en in de kop van het blad kan je zo een groef frezen. Wel op tijd stoppen aan de voorkant :-) want daar hoef je de veer niet te zien. En mocht je iets scherps onderaan de freesmachine hebben, dan kan je er ook nog een dun plaatje onder houden, anders krijg je een mooie kras in je blad.
 

Iafilius

  • #31
Hallo Kees61, zo'n beiteltje zou het klusje op zeker kunnen gaan klaren.
Nu ben ik al heel eventjes op zoek naar waar ik dat zou kunnen krijgen, maar volgens mij is deze vraag dan daarmee weer in strijd met de forum regels ...

Heb je wellicht nog een kleine hint?

Groeten,

Arjan
 

Kees61

  • #32
Ja, bij Google vond ik wel iets.
De frees bestaat eigenlijk uit een spindel en een frees (zaagje) met twee of drie tanden (Z=2 of Z=3) (die in diverde diktes te koop is).
Let op dat je een spindel koopt die geschikt is voor je spantang (8 mm dik denk ik).
Of misschien kan je zoiets bij iemand lenen.
 

Iafilius

  • #33
Kees61 schreef:
En ik maar zoeken naar een plaatje,, maar bij de kreet groevenfrees kom ik alleen maar stiftbeitels tegen :-)

Maar toch wat gevonden bij een fabrikant:


Het beiteltje is in allerlei diktes te koop.
yes, die heb ik kunnen scoren bij de speciaalzaak mbv het plaatje. weliswaar niet hetzelfde merk, maar een asje, waarbij je een freesje op div maten erbij kan kopen.

Dank U (wederom).

PS: de gaten en sleuven voor de 4-delige bladverbinders heb ik inmiddels gemaakt, ik heb een alu-geelioxeerde stip van 20x2mm, zo'n frees van 2mm, resteerd nog die gleuf daarwerkelijk maken.

Nu las ik diverse varianten als meteriaal om ertussen te doen.
Nu was mijn variant:
1)kanten insmeren met jachtlak (heb ik in huis), en bovenkant aftapen
2) laten drogen (meerdere lagen??)
3) die 2mm frees maken op de zijkant, ongeveer in het midden van het blad
4) reepje kit (ik dacht aan zo'n polymeerkit voor binnen en buiten die ook nog lijmt)
5) dan het geheel in 1x aandrukken/aandraaien, en overtollige kit wegvegen

of is die kit + jachtlak een beetje overdone wellicht? ('t is spaanplaat nog steeds)


Hierbij een paar foto's van de laatste werkzaamheden en het freesje natuurlijk!


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #34
Gebruik de jachtlak maar eerst, er hoeft maar een beetje condens in de naad te komen en de spaanplaat zwelt op.
Voor de rest m.i. dik in orde, alleen zou ik de veer eerst frezen en dan de kopse kant lakken.
 

Iafilius

  • #35
Jan schreef:
Voor de rest m.i. dik in orde, alleen zou ik de veer eerst frezen en dan de kopse kant lakken.
Okido Jan, bedankt voor het advies, maar bedoel je nu dat ik het lange stuk alleen zou moeten frezen (met veer), en dus geen jachtlak?
Of alleen het bovenste deel lakken vanaf de veer totaan het blad oppervlak?


Groeten,

Arjan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #36
Wanneer u eerst de groef freest kunt u de kopse kanten lakken en dan de veer plaatsen.
 

Iafilius

  • #37
Hoi,

een paar fotootjes om te laten weten hoe het blad en de verbinding is geworden:







Nogmaals bedankt voor de input en de terugkoppelingen.

Groeten,

Arjan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #38
:prima:
Ziet er heel netjes uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu