Hoe zou je hier nou een fatsoenlijke isolatielaag creëren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zie bijgaande afbeelding van een plat dak constructie, bouwjaar 1961. Het betreft een twee onder een kap bungalow; bovenkant van de aansluiting aan de buren kan ik dus niet zomaar aanpassen.

Ik zit mijn hoofd al dagen hierover te pijnigen, maar heb nog geen idee hoe ik hier nu fatsoenlijke isolatie kan creëren zodat het in de zomer niet bloedheet is en in de winter de stookkosten beperkt. Heeft iemand hier ideeën?

13191_Dakconstructie_1.jpg
[/img]
 
Dat is redelijk simpel. Dakopstanden verhogen dan kan je een warmdak maken. Dus de isolatie boven op de halmplank. De bestaande dakbedekking kan als damprem fungeren.
Waarschijnlijk zit er rond om aan de onderzijde van het boeiboord iets van ventilatie die moet je dan dichtmaken.
Toch maar even vragen ligt er grind op het dak.
 
Er ligt inderdaad grind op het dak, met mos.

Maar, mijn grootste probleem is dat de gevelhoogte niet makkelijk kan worden verhoogd omdat dit deze bungalow aan die van de buren vast zit en ik moeilijk de dakopstand kan verhogen - dan krijg je zo'n grote sprong in de bovenkant van gevel (Als ik het goed begrijp moet ik 12 cm opstand overhouden, daarnaast wil ik serieuze isolatie;7.5 cm PIR oid.) overigens moeten de halmplaten er sowieso uit (zwambestrijding). Maar dan nog zou het dak fors verhoogd moeten worden. Ik zou niet eens weten of dat zomaar mag. Los daarvan: het staat zo vreemd als de bovenkant van de voorgevel opeens 20 cm hoger gaat bij de overgang tussen beide bungalows.
 
Dus niet redelijk simpel.
Zo zou het kunnen. Moet je een heel goede dakwerker hebben. Zo'n goot in het vlak vraagt vakmanschap.
De grootte van het dak bepaald een beetje de breedte van de goot.
De onderzijde van de goot is een koude brug wellicht is er een bureau die iets zou kunnen berekenen en voorstellen.
Hoe zit het met het afschot. In die tijd werd de boel nog behoorlijk vlak gehouden.
29035_Goot_in_dak_1.jpg
 
Dat ziet er interessant uit. Ik snap dat de breedte van de goot niet willekeurig is; er zal water in moeten worden afgevoerd van het hele dak en dat water wordt er ook nog eens op snelheid ingegoten a.g.v. het verval over de houten hoek.

De koudebrug kan ik nog wat gaan beperken, door i.p.v. de halmplaten gecombineerde dakbeschot/PIR plaat van 18/30 mm te gebruiken (nog altijd een Rc van 1,45) en dan in het midden 45 mm omhoog te gaan naar 18/75 mm (Rc van 3,0). Tijd om te gaan rekenen met waterstromen en warmteverliezen!

Afschot:
Ik weet nog niets van het afschot (ik krijg de sleutel pas volgende week), maar ik verwacht dat dat inderdaad heel beperkt is. Da's nog een heel ander probleem - met een bungalow van (straks) 210 m2, met als langste zijde 18.5 m en haaks daarop stukken met een lengte van 16.5 meter, zie ik mij nog geen afschot van 16 mm/m :shock: halen.
 
Als het een dak met oversteek is hoeft er onder de goot niet geïsoleerd te worden.
Meestal komt de goot boven de (spouw) muur te liggen, ook dan hoeft de goot niet geïsoleerd te worden.
 
Als ik kijk naar het getekende detail in de eerste post dan lijkt me links een kozijn te zitten, en gok ik dat er geen overstek aan zit.

Als dat wel zo is heb je helemaal gelijk Jan.
 
Droid schreef:
Wel onder de goot isoleren, anders krijg je daar gegarandeerd vocht problemen.
Voor mij een dilemma.
Als je onder de goot een isolatie aanbrengt hoe groot en hoe dik zou deze moet wezen, moet je de isolatie in een damprem inpakken.
Door het aanbrengen van die isolatie wordt de dakvloer kouder meer kans op het vormen van condensatie.
Geen isolatie aangebracht dan wordt het ongeïsoleerde gedeelte warmer maar het moet dan wel zo warm worden dat het dauwpunt buiten komt te liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan