Hoe verf verwijderen bij enkelglas ruiten?

Beste mensen,

Ik heb enkele ramen met enkelglas er in waar de oude verf verwijderd moet worden.

Het onderliggende houtwerk is nog gewoon goed (jaren '30 Canadees grenen), maar er zijn behoorlijk wat delen die gebarsten/los zijn. Dus ik moet naar het kale hout.

Zie ook de foto's hieronder.

Hoe haalt de professional die verflagen er af, zo vlak bij het glas? Eerst met plamuurmes zoveel mogelijk losse delen van de verflagen er uit wippen en daarna met schuurmachine (glas wel vooraf afgeplakt met schilderstape)?
Of doet de professional dit met een föhn zo vlakbij het glas of met verf-verwijderaar?

20250125_105112.jpg



20250125_105131.jpg


20250125_105055.jpg


20250125_105030.jpg
 
Tegenwoordig met een föhn, vroeger met een brander icm een driehoekskrabber.
Raam moet dan wel open kunnen.
 
Als dit echt goed moet haal je het glas er uit en neem je de sponning ook mee
ps ik dacht dat je verf van het glas wou halen bij mijn vorige post
 
Veel dank voor de snelle reacties.
Het gaat idd niet om verf van het glas halen, maar om de oude (losse/gebarsten) verf op het houtwerk (binnenzijde) rond het glas.

Dank ook voor de tips hierboven.
Als je ook met een föhn aan de gang gaat, wat is dan ongeveer de max temperatuur die je kan gebruiken om te voorkomen dat het glas barst? Of is het sowieso wat link om dit werk vlakbij het glas te doen met een föhn als je daar weinig ervaring mee hebt?

Het glas er helemaal uit halen zou idd het beste zijn, maar dat gaat mij iets te ver: dit is een raam/deur-partij bij een balkon met 10 vlakken glas per deur ;-)
 
Of is het sowieso wat link om dit werk vlakbij het glas te doen met een föhn als je daar weinig ervaring mee hebt?
Ook als je er veel ervaring mee hebt zal dat link zijn. Gewoon niet doen.
Voor plekken dicht bij het glas is verfafbijt veel veiliger.
Dan wel in combinatie met een verfkrabber, maar let op dat je met een driehoek kranbber geen groeven in het glas maakt.
Eventueel een rechthoekige krabber gebruiken naast het glas, die bestaan ook.

Het glas zelf wordt niet aangetast door verfafbijt, althans niet met de afbijtsoorten die ik (voor alkydharsverven) altijd gebruikt heb.
Of afbijt voor acrylverf ook onschadelijk is voor glas weet ik niet, maar zo te zien aan de afbeeldingen gaat het hier om erg oude verflagen, zal ongetwijfeld nog alkydharsverf zijn.

Afbijt moet je altijd wat langer laten intrekken, beslist niet te vroeg beginnen met krabben. Meestal vliegt het er dan vanaf.
 
Als dit echt goed moet haal je het glas er uit en neem je de sponning ook mee
Mooi bedacht, maar zie oud glas maar eens heelhuids uit een sponning te halen als klusser.
Ik heb het in elk geval nog nooit gedaan, temeer daar het bij sommige ramen om grote oppervlaktes gaat. Is misschien voor een ervaren glaszetter een klus van niets om zo'n ruit eruit te halen en later er weer in te zetten, maar ik begin er absoluut niet aan.
 
Een mondstuk op de föhn met een schildje eraan gebruiken om het glas te beschermen.
 
Ik weet dat er hulpstukken bestaan om op een verfföhn te zetten, zit inderdaad bij mijn verfföhn. Nadat ik daarmee een keer tóch een barst in een (gelukkig kleine) ruit heb veroorzaakt, maak ik daar liever geen gebruik meer van. Ik weet zeker dat ik niet eens zo heel lang op eén plek stil heb gestaan met dat ding, maar even afgeleid door iets anders geeft al een vertraging. Sindsdien (al heel lang geleden) neem ik het risico niet meer en gebruik ik voor de haakse kanten op het glas liever afbijt.

Maar een ieder moet natuurlijk voor zich weten of hij het risico wil nemen.

Ik zie professionele schilders trouwens nauwelijks meer met verfafbranders op gas of elektrische verfföhns. Het is allemaal schuren wat ze doen. Ook vorig jaar bij ons, toen we de hele buitenboel hebben laten opknappen (ik ga namelijk de ladder niet meer op vanwege mijn leeftijd). Vroeger, zo'n vijftig jaar geleden, kon je bij het passeren van een schilder die verf aan het afbranden was, altijd direct ruiken dat ie dat deed. Dat was een heel typerende lucht. Tegenwoordig ruik je het niet meer, maar je hoort het als een schilder bezig is met voorbereiding van verfwerk. Vaak hebben ze wel net iets betere schuurmachines dan de gemiddelde amateur en duurt het daardoor korter en maakt toch wat minder herrie.
 
Veel dank allemaal voor de verschillende suggesties. Erg nuttige info!
Ik denk dat ik voor de kopse kanten direct naast het glas, ik eerst het glas ga afplakken met schilderstape.

Daarna met een klein plamuurmesje de verf er af steken waar ik van denk dat ie er snel zal afkomen op de meeste plekken. Dan daarna het nog de overige verf wat er dan nog op zit (op de kopse kanten) insmeren met verfafbijt.
Als dat allemaal gedaan is dan de grotere (vlakke delen) van het raamhout met een föhn behandelen en met de schuurmachine behandelen.

De kopse kanten van het raamhout (pal tegen het glas) dan denk ik vooral met de hand schuren nadat ik de verfafbijt met alle verfresten er af heb gekrabt met een kleine krabber/plamuurmesje.
 
Dit verfsysteem is helemaal stuk.
Als je de sponning niet mee neemt leuk je het voor 1 a' 2 jaar op en kan je daarna weer opnieuw beginnen.

Als je dit goed wilt doen moet het glas er uit
dat kost wel eens een raampje maar dat is dan maar zo.
 
Dit verfsysteem is helemaal stuk.
Als je de sponning niet mee neemt leuk je het voor 1 a' 2 jaar op en kan je daarna weer opnieuw beginnen.
Dat zou dan wel een hele klus worden:
Deze glasdelen zitten in 2 deuren en ramen aan beide zijden met vakverdeling: totaal 4x 10 = 40 raampjes, aan de buitenzijde allemaal aan de buitenzijde vastgezet in stopverf.
Dit zit er in sinds de jaren '30 (met wat kleine reparaties over de jaren aan de stopverf).

Dan wordt het een enorme klus. Zodra het een stuk warmer (en alles goed droog) is, ga ik met t verfwerk binnen aan de slag (buiten is het goed) en laat t glas er maar in.
De beschavingen binnen zijn van condens over de jaren.
 
Je zal hier voor het beste resultaat echt terug moeten naar kaal hout. Wil je geen verfföhn gebruiken, een grote spaan tegen het glas en met de schuurmachine er langs. Eenmaal kaal kun je het verfsysteem opnieuw gaan opbouwen.

5 Jaar geleden was de buitenboel hier ook in “verregaande staat van ontbinding”. Dagenlang alles helemaal kaal staan maken, glaslatten vervangen, neuslatten er op (eerst de onderdorpel gegrond), enz.. Uiteindelijk was het appeltje eitje voor de schilder. Die was er blij mee, want verflagen vanaf het begin opbouwen geeft het beste resultaat.
 
Je zal hier voor het beste resultaat echt terug moeten naar kaal hout. Wil je geen verfföhn gebruiken, een grote spaan tegen het glas en met de schuurmachine er langs. Eenmaal kaal kun je het verfsysteem opnieuw gaan opbouwen.
Als je helemaal terug wilt naar het kale hout bij de kopse kanten pal naast het glas, is het dan het handigste om die kopse kanten eerst met verfafbijt en een klein krabbertje zo kaal mogelijk te krijgen en daarna nog even voorzichtig er langs met een kleine schuurmachine?
 
Ik schuur gewoon alles in 1 x met een grote spaan of een spackmes tegen de ruit aan om beschadigingen van de schuurmachine op het glas te voorkomen.
 
OK, dus geen verfafbijt? Hier is die oude verf op dat houtwerk alkydlak (niet heel dik).
Dus gewoon dit afschuren zoals je hierboven beschrijft met de schuurmachine tot het kale oud?
Beginnen met P120 en daarna fijner?
 
Zo doe ik het wel altijd in dit soort situaties ja. Gebruik zo'n handzaam palm / muis schuurmachientje met een driehoekige schuurzool. Geen vlakschuurmachine of iets dergelijks.
 
Top! Ik heb hier zo'n Bosch (blauw) 'muis' schuurmachine met afzuiging en weinig trillingen dus ik ga dat proberen. P120 eerst of kan ik meteen naar de P180?
 
Met P120 gaat het sneller :-) Na afloop wel met P180 nalopen. Laat de machine het werk doen, niet duwen want dan wordt het warm en smelt het klittenband van je schuurzool.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan