Hoe krijg ik mijn boeiboorden los?

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #41
Zelf ben ik ook met @wbg eens je moet een goede vlakke onder grond hebben voor de rubber afdichting.

En dat heb je namelijk niet, neem maar eens de overlappingen daar zit al hoogte verschil in.



Jou dakbedekking zit leislag op dus dat sluit ook niet af.
En veel bobbels op.

in de link van dit product geven ze het ook aan:
de bitumen of kunststofstroken
zodanig worden verwerkt dat verdikking ter plaatste van de overlappen wordt voorkomen;




Het wil wel op gladde bitumen en kunststof of epdm
 

KevinNB

  • #42
Hmmm ok, dus het komt erop neer dat die solotrimmen helemaal niet geschikt zijn voor mijn dak?
Wat raden jullie aan dan te doen? Toch dakleer insnijden, en een zelfde trim plaatsen als er al zit? Alleen er is eerder gezegd dat nieuw dakleer niet lekker hecht op leislag...

Of gaan voor de zinken daklijst?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #43
Had je al een prijsopgave gevraagd voor het zink dan kan je bij meerdere bedrijven doen.

net wat ik al eerder zei ik ging voor het zink omdat je dan niet je randen insnijden en hoeft te veranderen.

Als je een andere trim over heen maakt kan ook maar dan moet je dak bedekking branden in de trimmen en op het dak.

Dit moet je ook laten doen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #44
Het beste is dat het horizontale gedeelte, dus waar die daktrim op gemonteerd moet worden, niet smaller dan 45 mm en hoog uit 50 mm breed is. Breder mag wel maar dan wordt de kans groot dat er een plasje water voor je daktrim blijft staan. Het regenwater moet direct van je opstand aflopen. Blijft er water staan zal dat na een paar jaar onder de daktrim doorlopen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #45
Zij zetten in hun praktijkblad een brede dakopstand die horizontaal loopt. :oops:
Nooit naar de praktijk gekeken waarschijnlijk. :wink:
 

KevinNB

  • #46
@Henk ik vond die solotrimmen zo mooi, dus had mijn zinnen daarop gezet en verder niet meer naar een loodgieter geïnformeerd. Vandaag alsnog gedaan. Hij komt zondag even polshoogte nemen.

@wbg ik wil eigenlijk niks aan de bestaande opstand doen. Volgens mij is hij een cm of 3,5 breed, dus past die solotrim niet. Daarbij loopt de bestaande opstand ook nog een beetje af richting het dak en is dus niet mooi vlak zoals op jouw tekening.
Ben het verder ook compleet met je opmerking eens dat dat praktijkblad niet echt realistisch is. De voorbeelden die zij gebruiken zijn niet gangbaar.

Zoals gezegd komt zondag een loodgieter en wil er nog een stuk of 2 in de loop van volgende week laten komen om de prijzen te vergelijken.

I'll keep you posted
 

Ralph

  • #47
Voor rockpanel en trespa had je de boeien moeten laten zitten. Nu heb je de basis daarvoor weg gebroken en zul je eerst weer plaatmateriaal moeten monteren voor je daarmee verder kan.

Verders wil je niet met een brander en dakleer aan het werk en dat beperkt je opties maar tot 1 ding, en dat zijn zetkappen er overheen. Want al dat gebreek heeft je trim allang lek gemaakt.

Ga nu maar aan het werk want je bent al ruim 3 weken aan het lullen hierover :lol:
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #48
Je zei dat je die solo trim mooi vond dus die voorste kraal afwerking.

Nou dat kan je ook op bestelling maken hoor van zink vraag evt de loodgieter.


Of kijk even hier zink op maat bestellen

Succes met de klus
 

Kacheltje

  • #49
Voor de solo trimmen is geen brander of aanhelen nodig. (ook geen genoemde dakdekker benodigd) Het benoemde productblad geeft aan dit voor te smeren met een bitumen oplossing. Dit kan een bitumen kit zijn.
Wel moet je kijken of het afschot de goede kant oploopt en niet richting de trim naar het boeideel, dit kan op de lange duur een lekage risico geven. Oneffenheden mogen idd niet te groot te zijn omdat de afdichting van de trim niet goed gaat aansluiten. ook hier is een bitumen oplossing afdoende.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #50
KevinNB Schreef:
@wbg ik wil eigenlijk niks aan de bestaande opstand doen. Volgens mij is hij een cm of 3,5 breed, dus past die solotrim niet.
Edit: Een stukje tekst is weggevallen, hierbij de tekst.
Wanneer er een nieuwe boei op komt van 18 mm watervast verlijmd hechthout komt het toch precies uit ?
Eventueel is het randje dat overblijft dicht te kitten met bitumenkit.
 

Kacheltje

  • #51
Was ook niet gericht op je aangehaalde quote Jan.
Meten is weten, je zal ook het boeideel mee moeten nemen idd.
De oude trim zal ook een dergelijke maat hebben voor een goede waterdichte aansluiting.
 

KevinNB

  • #52
@Ralph Rock Panel kan wel degelijk zonder onderliggend plaatmateriaal worden bevestigd. De oude boeidelen waren trouwens echt te rot om overheen te werken. Ik ben inderdaad al een tijd bezig in dit topic, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus laat me graag adviseren door mensen hier op het forum die er duidelijk verstand van hebben. Volgende week heb ik vakantie, dus dan ga ik echt beginnen. :)

@Kacheltje, @Henk, @Jan kijk, dat heb ik dus over het hoofd gezien. Ik ben inderdaad alleen van de breedte van de opstand uitgegaan, terwijl ik ook de nieuwe boeidelen mee moet rekenen. Maargoed, vandaag heeft een loodgieter de boel opgemeten en ik hoor volgende week wat het gaat kosten. De solotrimmen zouden all-in €350,- gaan kosten.Mocht het zink goedkoper uitvallen, dan ga ik daar voor.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #53
Ik kan me voorstellen dat € belangrijk zijn. Merk op dat een zinkendeklijst goed is voor een levensduur van 40 jaar. Probleemloos waterdicht. Met een zinkendeklijkst worden de bitumen opstanden door de zon niet aangetast.
Ok, de dakbedekking zal die termijn niet halen maar wellicht dat over een jaar of 10/15 een loodgieter die lijst netjes mon-en demonteerd mocht de dakbekking het in die termijn begeven.
 

KevinNB

  • #54
Gisteren begonnen met het afslijpen van de trimmen en het verwijderen van de boeiboorden. Ik krijg alles netjes los, dus so far so good.
Ook het Rock Panel al opgehaald, al helemaal netjes op maat laten zagen.

Nu loop ik tegen het volgende probleem op dat ik jullie even voor wil leggen:

De leverancier van het Rock Panel vertelde dat het gebruikelijk is dat je een regelwerk van panlatten maakt en daar vervolgens het Rock Panel op monteert. Opzich geen probleem, alleen de stenen waar ik dat regelwerk op moet maken komen niet op de millimeter nauwkeurig even ver uit de muur. Hoe ga ik te werk?

- Is dit normaal en moet ik een verschil van enkele millimeters op de koop toe nemen?
- Moet ik de stenen misschien afschuren tot ze allemaal gelijk zijn?
- Of kan ik het beste de panlatten hier en daar een paar millimeter dunner schuren?
 

Ralph

  • #55
Zoals ik al zei, je had ze moeten laten zitten die oude boeien, ze zijn toch niet compleet verrot dat je er geen schroef in vast krijgt?

Ik zou nu gewoon weer plaatmateriaal er achter doen en dat ff uitlijnen en rockpanel er op. Bij stootvoegen een strookje dpc er achter.

Bij panlatten word allemaal heel lastig omdat je het niet fatsoenlijk vast krijgt, je mastiekhoekplank moet namelijk weer tegen de boei aan.
Als je dat met panlatten wil doen krijg je dat nooit tot bovenin vast en staat je mastiekhoek 2 cm los van de boei.
 

KevinNB

  • #56
@Ralph Met die oude boeiboorden had ik het net zo min recht gekregen. Die dingen zijn zo vaak aangesmeerd dat ze absoluut niet recht meer waren. Tuurlijk kon er hier en daar nog best een schroefje in blijven hangen, maar de platen waren op sommige delen gewoon half doorgerot. Ik heb vaker gelezen dat het niet aangeraden wordt om Rock Panel of Trespa op aangetaste boeidelen te plaatsen.
Daarbij lijkt het me een beetje kolder om nu eerst nog nieuw plaatmateriaal aan te brengen en daaroverheen weer het Rock Panel. Dat klinkt voor mij een beetje als kapitaalvernietiging. Als er in de winkel wordt gezegt dat het gangbaar is dat Rock Panel op panlatten wordt aangebracht, dan lijkt het mij dat ze dat niet uit hun duim zuigen en dat meer mensen het op die manier is gelukt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #57
KevinNB schreef:
Moet ik de stenen misschien afschuren tot ze allemaal gelijk zijn?
- Of kan ik het beste de panlatten hier en daar een paar millimeter dunner schuren?
Lat tegen de muur en de ruimte tussen steen en lat vul je op met ???? iets stevigs.
Wil je het kaars recht, span dan een touwtje en gebruik dat om de lat over de totale lengte van de muur even hoog ten opzichte van die muur te monteren.
Volgens mij zit er bij deze platen een speciale onderlat, deze lat heeft inkepingen ten behoeve van de ventialtie achter de platen langs.
Hoe wordt nu de schuur geventileerd.
 

Ralph

  • #58
Tja, ik vind het goed hoor als jij er een halve dag langer mee aan het werk wil. Je zal de onderste lat moeten boren omdat je klossen vrij hoog zit t.o.v. je oude boeihoogte.
De bovenste krijg je niet op de juiste hoogte vast of je moet 2 latten op elkaar schroeven.
En je moet bovenaan komen met hout anders krijg je je mastiekhoek niet vast en kan je geen enkele afdekking (trim of kap) vast krijgen.

Al met al denk ik zelfs dat je met panlatten net zo duur of zelfs duurder uit bent. Bosje latten kost ook zo'n €28,- en daar zitten er 10 in. Een plaat underlayment kost ong. hetzelfde.
 

KevinNB

  • #59
@wgb de schuur wordt dmv een rooster in de muur geventileerd.

@Ralph Ik ga er vanuit dat je hier meer verstand van hebt dan ik, dus ga ik even serieus op je suggestie in. Als ik underlayment gebruik als ondergrond, moeten die platen dan net zo hoog worden als het Rock Panel, of een paar centimeter korter? (omdat je het er anders misschien onderuit ziet komen). En hoe zit het met de ventilatie? Is het voldoende dat er achter het underlayment wat ruimte zit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #60


Zo zou ik het doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu