Hoe kan ik een balklaag waterpas maken?

De balklaag van mijn houten vloer is niet waterpas. Er zit bij mij circa 1,5cm in, verdeeld over 7 meter in de lengte. Niet heel schokkend dus.

Nu las ik in oudere forums diverse opties. Maar eigenlijk alles werd door experts afgeschoten. Planken aan zijkant balken zijn te smal om in te schroeven (tenzij 28mm, maar blijft kops hout). Als optie werd gegeven latten op de bestaande balklaag uit te vullen. Maar hoe vul je dit dan uit? Om de hoeveel cm een opvulstukje onder een schroef? 20? 30?

Ik las daarnaast ook nog de optie om “latten” dwars op de balklaag waterpas te monteren met vulstukken. Zou dit een optie zijn met bv 22x50’s? Balkenlaag heeft hoh van circa 40-50cm.

En hier dan weer dwars osb en fermacell met isolatie erop (voor ontkoppeling).

Zou dit een reele optie zijn? Is namelijk veruit het makkelijkst.. of is dit echt een onzin oplossing omdat de osb dan eigenlijk gedragen wordt door 22mm latten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben hier ook mee bezig.. Hoogstwaarschijnlijk bestel ik binnenkort balken van 38x140 en schroef deze tegen de draagbalken aan. Met deze balken heb ik niet het probleem dat ze te smal zijn.
 
Nu las ik in oudere forums diverse opties. Maar eigenlijk alles werd door experts afgeschoten. Planken aan zijkant balken zijn te smal om in te schroeven (tenzij 28mm, maar blijft kops hout).
De vraag hierbij is of de balkenconstructie moet verstevigd worden of niet.
Zo ja, dan is het zijdelings bevestigen van planken van 27 mm dikte de beste optie. Je moet ze dan wel zo hoog mogelijk nemen, liefst dus planken van 27 cm breed en 27 mm dik en in één stuk.
Uw opmerking "maar het blijft kops hout" klopt niet.
 
Ik zou zeggen pak een laser waterpas en kijk daarmee wat er scheef is/doorgezakt is.
Een beetje redelijke laser heeft maar een kleine afwijking en dat zie je/merk je niet in het dagelijkse gebruik.
Bedenk ook dat alles wat je extra aanbrengt ook extra gewicht is wat weer voor extra doorzakken zorgt.

Doorzakken kun je op 2 manieren oplossen
1 x balken opvullen vanaf de bovenkant met latten die net zo breed zijn als de bestaande balken en die je op maat schaaft.
2 het doorzakken vanaf de verdieping lager oplossen.

Toen wij het huis kochten bestond de woonkamer uit de vroegere keuken, de achter kamer en de voorkamer met alle 3 een verschillende vloerhoogte.
Dit opgelost door in de kruipruimte de balken los te maken, daarna met een laser balk voor balk op exact de juiste hoogte te brengen en weer in de muur vast te zetten.
Het doorzakken is in de kruipruimte opgelost door er een extra steunbalk in het midden onder te zetten.
Ook hier de laser weer gebruikt voor een goed overzicht en in de kruipruimte met de autokrik de balken in het midden omhoog geduwd. Eenmaal op de juiste hoogte er wat poeren onder gemetseld en toen het droog was kon de krik weer weg.
 
Welke vloer, begane grond of verdiepingsvloer?
De opmerking van kops hout is van toepassing als je multiplex gebruikt voor de stroken.
 
Hey allemaal.

@RMmk4 dat weet ik want eigenlijk was deze hele topic een reactie binnen jouw topic, maar mijn reactie werd (terecht) door een moderator in een nieuw onderwerp gezet. Ook omdat de situatie anders is dan bij jou gok ik, omdat het bij mij balken ondersteunt door een betonnen constructie betreft.

Ik ben daardoor niet helemaal duidelijk geweest en zal een completer beeld schetsen. Zeker omdat ik gisteren aan de slag wilde gaan met het ophogen van de balken maar na het weghalen van osb toch wat andere problemen zag;

(Ik heb eerder posts gemaakt over de dakopbouw op onze bestaande woning (failliete aannemer), waar een aantal reageerders destijds ook al op reageerden. Ik heb destijds al vele tips gekregen maar was toen zo aan het puzzelen wat prioriteit had dat ik overal en nergens vragen over had en niet wist waar ik moest beginnen. Ik heb inmiddels de wanden, met dank aan de experts op dit forum op gebied folies en elektra, helemaal af en ben nu definitief toegekomen aan de vloer)

De dakopbouw is geplaatst op een betonnen consructie (namelijk het oorspronkelijke dak van onze drive in woning, incl nog de bitumen). De “zwevende” balkenconstructie leunt dan ook op dit betonnen dak en de aannemer heeft gekozen voor een balkdikte en hoogte (95x44) die niet dragend kunnen zijn voor de breedte van ruim 4 meter waarover de overspanning is. De balken worden dan ook in het midden ondersteund met een extra balk, waardoor de betonnen constructie eronder eigenlijk daadwerkelijk de balk en toekomstige vloer draagt. De balken hebben mijns inziens daarom vooral de functies constructief (zit vast aan de wandconstructie van de dakopbouw) en praktisch (in verband met 50mm afvoer en waterleidingen tbv wastafel en wasmachine) die erin verwerkt zijn.

In principe draagt het oorspronkelijke betonnen dak dus de constructie. Zover reikt mijn kennis wel.

Zoals je kunt zien op de fotos ligt er dan ook afvoer en liggen er waterleidingen door de balken heen (hiervoor zijn de balken behoorlijk ingekeept en hebben daardoor weinig draagkracht meer). Ik kwam erachter dat 1 balk zelfs gescheurd is (logisch denk ik, daar er hier ruim 3/4e van de balk weggezaagd is om de afvoer er door heen te krijgen).

De balkenconstructie is wel zwevend uitgevoerd (op pur geplaatst), maar leunt dan op het midden op een extra balkje van circa 50cm die tegen de zwevende balk is geschroefd en op de betonnen constructie leunt. Daarmee is de overspanning de helft (circa 2 meter), wat volgens de balkenschuif 95x44’s de zwevende overspanning mogelijk maakt. Echter mijn extra probleem, naast het uitvlakken van de balken, is dus de overspanning die teniet gedaan wordt door grote zaag gaten in de balken voor afvoer en waterleidingen.

Ik wil de boel daarom verstevigen door aan 1 zijde van de “zwevende” balken een extra balk te schroeven en deze op de betonconstructie eronder te laten rusten. Zo lijkt me dat de gehele balk ondersteunt wordt door de onderconstructie.

Het andere probleem is het uitvlakken.
Bij nameten met 360 graden laser blijkt er soms 1-1,5cm verschil in hoogte te zijn binnen de balken. Ik wil de boel daarom waterpas krijgen voor ik de osb erop plaats.

Ik had ergens gelezen dat iemand (bij een andere ts met soortgelijke vraag, alleen dan draagvloer betreffende) met de optie kwam raggels dwars op de bestaande balken aan te brengen en deze middels vulstukjes op waterpashoogte te brengen per “kruispunt”, maar mij lijkt 22 dikte (van een standaard raggel) bij hoh ca 45cm te weinig om gewicht te verdragen,

Ik vind eigenlijk de hele aangelegde balkenconstructie maar zozo, maar hier is weinig meer aan te doen omdat de aannemer failliet is en de balken vast liggen tegen de wanden. Liever had ik de balken opnieuw geplaatst, en dan wat hoger en dikker en waterpas, maar ik kan onmogelijk nieuwe balken steken in de muren (kom ik niet meer bij en past ook qua hoogte niet).

Wat ik dus wil doen is alle balken aan de ene kant over de hele lengte op de vloer laten ondersteunen met een extra balk geschroefd tegen de “zwevende balk” (in verband met ondersteuning door alle ingezaagde stukken) en aan de andere kant nog een balk of plank van ca 29mm dik plaatsen om de “zwevende balk” uit te vlakken.

Is dit een beetje een goede manier of zijn er veel betere ideeën?

Extreem lange post geworden, maar wilde duidelijk zijn in de situatie en zie door de bomen het bos even niet meer op gebied van oplossing. Dank voor het lezen en vooral meedenken!



IMG_6034.jpeg

IMG_6035.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik merk nu dat ik het me geheel anders had voorgesteld. Dit verandert dan ook mijn te overwegen oplossing drastisch.
Ik zou eerst en vooral ter plaatse van elke verzwakking in de balken de ruimte tussen balk en betondak passend opvullen met houten blokjes die je vastlijmt of vastschroeft, kwestie dat ze er niet onderuit schuiven met de tijd.
Vervolgens zou ik planken van minstens 22 mm dikte en ongeveer 10 cm breedte dwars op de balken bevestigen met tussenruimtes van ongeveer 40 cm (of hoh 50 cm).
Zorg eerst voor een hoop opvulschijfjes gaande van 1 mm tot 15 mm. Dat kan met hout maar voor de dunste schijfjes kan je ook roofing gebruiken en je kan verschillende diktes combineren.
Hierop kan je dan de osb platen van 18 mm vastschroeven zodat alles één stabiel en waterpas geheel vormt.
Als je eerst aan weerszijden een plank op de juiste hoogte en waterpas aanbrengt dan kan je je daarop richten om de overige planken allemaal in hetzelfde vlak te krijgen (touwtjes of lange reilat)
Zijdelingse planken zou ook een goede oplossing kunnen zijn maar lijkt me in dit geval niet zo evident met al die doorboringen.
 
Hoeveel mag alles omhoog?

-Hoe is de 1,5 cm verdeeld?
Is het bijvoobeeld een kuil in het midden, of loopt het netjes van één kan af.
15mm verloop op 5 meter kan acceptabel zijn.

22mm latten haaks op de balken en het osb zal alleen op de kruisingen steunen. Dan kan je ze er nog beter gewoon op leggen met zeer veel passtukken. Hightack lijmkit kan veel dragen. Daar druk je de lat dan in, anders worden het wel heel veel passtukken / uitvulplaatjes.
(maar eerst die andere twee vragen, want daar is de rest weer afhankelijk van)
 
Dragende pur...
Om de 60 cm twee keggen op elkaar onder deze ribben schuiven, om de op hoogte te brengen. Spijkertje erdoor om deze te borgen. Naast deze keggen de rib ondersabelen met specie.
 
eerst even het belangrijkste.
Heeft iemand dat oude dak in jouw opdracht doorgerekend als vloer?
en hoe is het nieuwe trapgat door dit dak opgelost?
 

Gerelateerde klussen

  • Gesloten
  • Bren_kerk
  • Vloeren
  • 1
  • 878
Reacties
1
Weergaven
878
Vloeren
Jan
Reacties
4
Weergaven
2K
Vloeren
Gp800
Reacties
3
Weergaven
9K
Vloeren
IJkenhout
  • Gesloten
  • Starter123
  • Vloeren
  • 4
  • 7K
Reacties
4
Weergaven
7K
Vloeren
Swblom
  • Gesloten
  • Anoukradeloos
  • Vloeren
  • 1
  • 448
Reacties
1
Weergaven
448
Vloeren
Walker

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu