Hoe gaten op gelijke afstand frezen?

Kopsekant

  • #1
Hallo,

Gelijk het blad van de multifunctionele tafel van Festool (zie foto), wil ik in mijn werkblad een raster van (20 mm) gaten op gelijke afstand frezen. Heeft iemand tips hoe dit te doen, zonder aanschaf van dure hulpstukken? Ik heb een bovenfrees met geleiderail.
Alvast dank voor jullie reacties.

 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • StefanD

    • #2
    Lijnen trekken en op de kruispunten gaatjes boren? (Waarom zou je een bovenfrees gebruiken en geen boormachine?)
     

    Kopsekant

    • #3
    Het mooie van de Festool plaat is dat de gaten exact haaks en op gelijke afstand zitten. (Daarom kost alleen het blad ook bijna 100 Euro, denk ik.)
    Ik vrees dat me dat met lijnen trekken en daarna boren niet gaat lukken. Daarom ook een freesmachine: de gaten zijn dan loodrecht, ik heb geen boorstandaard.
     

    StefanD

    • #4
    Aha... Maar met een goede winkelhaak kun je toch prima haaks lijnen trekken? Of aan de zijkanten van de plaat nauwkeurig streepjes zetten en dan met een recht lat lijnen maken?

    Misschien kun je een stuk gaatjesboard nemen en daar doorheen frezen?

    Omdat een bovenfrees lastig te centreren is op een punt: kun je misschien een paar millimeter voorboren en de rest met de bovenfrees doen?
     

    Kopsekant

    • #5
    Je hebt gelijk, dat lijnen trekken is niet het probleem: daar helpt ook de geleiderail. De rail vastzetten en alle gaten zitten op een lijn. Het zit 'm meer in de gelijke afstand van de gaten. Ik meen ooit een eigenbouw hulpstuk gezien te hebben met een afstandslatje waaraan een (in dit geval) 20 mm nokje bevestigd was.
    Je freest het eerste gat en bij het frezen van het tweede gat, laat je de nok in het eerste gat vallen. En zo verder. Dan zitten alle gaten op exact dezelfde afstand. Maar ik heb geen idee meer hoe zoiets er precies uit zag.

    Maar jou suggestie voor het gaatjesboard vind ik ook een goeie. Daar ga ik eens mee aan de slag. Maar andere suggesties blijven natuurlijk welkom!
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #6
    Een bovenfrees is de beste mobiele boorstandaard die er is, dus een perfecte tool voor deze klus. Je kan een hulpmiddel maken die de regelmatige afstand voor je regelt. Je fixeert dan telkens in het vorig geboorde gat.

    Zoek op het boren van gatenrijen bv.deze (woodworking oude forum urls niet meer bereikbaar) en je wordt op weg geholpen. Ik heb thuis een boek waarin dit soort hulpmiddelen ook worden beschreven, zal het nog opzoeken. Je wil er natuurlijk een hebben die niet gebruik maakt van een reeds geboorde rij.
     

    Kopsekant

    • #7
    Beste IJkenhout,

    Soms kan het zo simpel zijn. Ik ben gaan googlen met "gatenrij" (zoals jij het noemde) in plaats van allerlei ingewikkelde termen en zinnen die ik eerst had. In het engels zoek je dan op "shelf pin jig" en dan komt er een mooie verzameling naar boven!

    Hier wat resultaten:

    Er wordt toch veelal met mallen gewerkt, waaronder ook het gatenboard dat StefanD al noemde.

    Een overzicht met verschillende mallen, waaronder eigenbouw vindt je hier. In dat artikel wordt de WWA Shelf Pin Jig genoemd. Hier staat beschreven hoe je die maakt.

    Dit is een super eenvoudig hulpstuk (hier met boormachine, maar aan te passen voor bovenfrees). Vergelijkbaar met de Woodrat, beweeg je hierbij het werkstuk ipv. de bovenfrees.
    Deze methode is ook handig om de mal voor de WWA Shelf Pin Jig te maken.


    IJkenhout, ik ben benieuwd naar de oplossingen die jij nog in je boek hebt staan.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #8
    Hier een paar plaatjes. Voor het hele verhaal moet je het boek (handbuch oberfräse) zelf maar kopen :)

    Deze oplossing maakt gebruik van een zelf gemaakte gatenrij. Het voorbeeld is ook met de standaard afstand van 32mm, maar dat kan je zelf varieren. In die sleuven plaats je de bovenfrees met de kopieerring.

    De mal maken ze met een cirkelzaag, door de twee zijkanten van de sleuven eerst te zagen, en dan de rest weg te boren.

    De zaagsnede op precieze afstand maak je door een hulpstukje te gebruiken; een stukje hout met een spijker. Die valt telkens in de vorige zaagsnede.


    Deze oplossing is vooral handig bij een grote repetitie. Voor kleinere hoeveelheden gaten op een rij is dit een beetje veel werk.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Een oplossing die ik zelf zou gebruiken voor een kleinere gatenrij is een plankje dat je onderop je bovenfrees schroeft. In principe is één pin al voldoende (die valt in de vorig geboorde), maar meer pinnen geeft een grotere nauwkeurigheid. Hou de frees langs een lineaal (of plank) om de gaten precies op de juiste lijn te houden.

     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #10
    Je zou ook eens kunnen infomeren wat het kost om hem door een cnc machine te laten frezen
    Er staan een paar aanbieders op marktplaats.

    dan weet je zeker dat de gaten perfect staan.
     

    Magicsam

    • #11
    Geïnspireerd door Festool's MFT heb ik zelf een werkbank ontworpen en gebouwd. Gezien de werkbank vrij groot is, moest ik er zo'n 108 gaten in boren. Gewoon super strakke lijnen trekken en een goeie boor-standaard.
    Mijn backup plan was ook om dit met de bovenfrees te doen, echter was het resultaat al zo goed dat dit niet nodig was.
     

    Veronika

    • #12
    Wat ik gebruik is een goed haakse strook multiplex of mdf. Hierin boor ik eenmalig twee gaten op de juiste afstand van elkaar en gelijke afstand van de zijkant van de lat. In beide gaten plaats ik een boorbusje, een handig hulpstuk waarmee het gat niet zal "uitslijten" met scheef geplaatste gaten tot gevolg.
    Zeg: gat 12 mm, boorbus 12-6 mm erin, boor 6 mm voor de gaten in je werkblad.

    Dan heb je een mal met 2 gaten voor de juiste afstand tussen de gaten gemaakt.

    Om de gaten vervolgens in je werkbank te maken:
    Je klemt een zelfde haakse en rechte lat over je werkbank als richtlijn. Het eerste gat moet je zelf "plaatsen". Je gebruikt daarna een deuvel van 6mm in dat gat en in het eerste gat van de mal, om de mal vast te zetten op dat eerste gat, en je gebruikt de geklemde lat als geleide. Mbv de mal boor je dan het tweede gat. Je verplaatst de mal met deuvel naar het tweede gat en boort het derde gat etc.

    Om aan de tweede rij te beginnen gebruik je eenmalig de mal "dwars" op de gatenrij, en begint weer van vooraf.

    Als je de uitgave voor meerdere boorbussen geen probleem vindt, kun je mbv de eerste mal met twee gaten, een lange mal met meerdere gaten maken die allemaal op gelijke afstand zitten. Je hebt dan 2 grote bussen nodig (zeg 18-12mm) en meerdere kleine bussen (12-6). Met die lange mal (vol boorbussen dus) kun je in een keer een hele rij gaten in je werkbalk boren voordat je de lange mal opzij moet verplaatsen.

    Was dit te volgen?
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #13
    Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
    2
    4
    6
    6
    1
    11
    5

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu