Het hoe en wat van een nieuwe vloer. Hout? Beton?

MHarrison

  • #1
Ik ben bezig met een project waarbij de vloer geïsoleerd moet worden.

In de 18e eeuwse woning is geen kruipruimte, en is de vloer gefundeerd direct op het zand. (vroeger waarschijnlijk afgewerkt met estrikken, nu met betontegels)

Zoals gezegd is de ondergrond zand, en is deze zeer droog. Er is dus geen sprake van optrekkend vocht. Koud is hij echter wel.

Nu wil ik deze vloer voorzien van isolatie, zonder deze te hoeven verwijderen gezien de aanwezigheid van scheidingswandjes die op de huidige ondergrond staan.

Ik vraag mij af wat de beste optie is. Een hoger vloerniveau hoeft geen probleem te zien.

a) een scherm aanbrengen dat eventueel optrekkend vocht uit de ondergrond tegenhoudt, doch condens van het temperatuurverschil akn opvangen (wat is geschikt?) Dit op de bestaande afwerklaag.

- Hier overheen maak ik een nieuwe balklaag, gemonteerd aan de bestaande muur.

- Hiertussen plaats ik bijvoorbeeld spijkerflensdekens tbv de isolatie.

Voordeel is dat ik de vloerophoging tot ca. 10cm beperk.
Nadeel: risico op houtrot?

b) PIR isolatieplaten aanbrengen op de bestaande vloer, en hierover een geheel nieuwe gewapende betonvloer storten.
Voordeel: stevige strakke vloer, gemakkelijk vloerverwarming in te maken.
Nadeel: snel 17 dik.

Ik hoop dat er iemand hier ervaring heeft met een dergelijk project, en mij antwoord kan geven wat de beste methode van aanpak is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Vergeet dat plan met die balken maar snel.

Kies drukvaste isolatie en doe er een zandcementlaag over (volgens mij is min. 7cm nodig). Daar een krimpnet in. Je kan er ook vloerverwarming in leggen.
 

MHarrison

  • #3
Naar een dergelijke oplossing heb ik gekeken. Grootste probleem is de volgens het bouwbesluit vereiste Rd waarde van het isolatiemateriaal. Wanneer ik dat toepas komt de vloer bijna 17 cm omhoog. En dat gaat niet. Een cm of 12 is écht het maximum.


Kun je me uitleggen waarom de houten constructie geen goed idee is? Wanneer de beluchting onder de isolatie en balken voldoende is, zou dit toch moeten kunnen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Omdat je al een betonvloer hebt. En je gaat de nieuwe balklaag volgend mij nooit goed geventileerd krijgen. Bovendien kost dat systeem meer hoogte. Je voorgestelde 10cm klopt denk ik niet.

PIR is volgens mij drukvast (genoeg). En heeft een erg goede isolatiewaarde. Als alternatief op zandcement kan er ook een dun betonlaagje gestort worden. Of zelfs een droogbouwsysteem, zoals een dubbele laag vloerplaten.

Hele dunne isolatie is aerogel, dat heeft per cm een Rc van bijna 1. Is wel vrij duur.
 

MHarrison

  • #5
Het probleem is: deels een betonvloer.
Op sommige plekken plavuizen, op andere delen in cement gelegde betontegels (als in stoeptegels) waar overheen een ongeïsoleerde houten opdekvloer ligt.

Vergeet ik wel te vermelden dat die ongeïsoleerde houten vloer voorzien is van renovatiekokers, waardoor deze dus geventileerd wordt. Balkafstand tot de betontegels is circa 2 cm.

Mijn idee is dus dat te isoleren, en ook door te voeren op de plekken waar nu die plavuizen liggen, en tevens een hoogteverschil bestaat.

Het droogbouwsysteem is overigens ook interessant. Voordeel dat je daar alles in een hebt en je de afwerklaag er direct overheen kunt leggen.
Ik ga daar het financiële plaatje ook eens even op naslaan.

In principe zou ik dan dus ook gipsvezelplaten als ondergrond kunnen gebruiken. Desnoods nog met een laag eps eronder. Uiteraard wel zo dat het niet kan bewegen...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
MHarrison schreef:
- Hier overheen maak ik een nieuwe balklaag, gemonteerd aan de bestaande muur.
Daar doelde ik op. Je stelt het nu anders.

Maar ik denk dat je er zo wel uitkomt.
 

MHarrison

  • #7
Dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu