Heb ik simpelweg te weinig vermogen in de woonkamer?

Bastiaans2

  • #1
Goedemorgen allen,

Ten eerste; geweldig forum; hoevaak ik hier al niet geweldige info vandaan heb.. Super!

Nu eindelijk eens een reden om zelf een vraag te stellen:

Ik heb sinds september '10 een hoekhuis (1972, betonnen vloeren en muren met spouw) gekocht, met een beneden verdieping van 9X6 daar gaat nog een hal vanaf, en een keuken. Maar de keuken is helemaal open, en dus 1 ruimte met de kamer.

De kamer/keuken is dus bij elkaar ongeveer 47 vierkante meter, en 2,60 hoog.

Nu heb ik daar een probleempje met mijn CV. Vooral met de huidige kou, krijg ik het gewoonweg niet snel opgestookt. Ik heb toen ik het huis kocht een nieuwe Bosch hrc die ruim groot genoeg is laten ophangen. En die werkt perfect. daarbij heb ik een Bosch modulerende thermostaat gekregen, ook perfect.

Ik heb alleen vandaag de CV vanaf 7:00 op dagtemperatuur ingesteld staan, en hij is na 1,5 uur pas vanaf 16C naar 17,5C gegaan, en na 3,5 uur is hij op een haar na pas 20. Bij 20C is de temperatuur ook wel bereikt, maar ik moet dus 3,5 uur stoken op 85C water, voordat ik er ben. Lijkt mij een beetje het doel van een HR ketel voorbij schieten..

Nu heb ik vorige winter twee oude ledenradiatoren weggehaald, en type 22 in ongeveer hetzelfde formaat teruggehangen. Uiteraard ook de vermogens vergeleken, en dat kwam wel aardig overeen. Ik heb nog wel wat enkel glas in de keuken zitten, maar qua tocht alles al aardig opgelost.

De buitenmuur is volgegooid met isolatie volgens een mannetje van Eneco, maargoed, het blijft een grote buitenmuur.

In totaal heb ik in de ruimte woonkamer/keuken de volgende radiatoren:

Zeer oude Type 22 van 2,80 bij 0,40 met thermostaatknop die op vol aan staat. Een nieuwe T22 van 0,90 bij 0,40 met normale radiatorkraan in de keuken en een nieuwe T22 van 2,80 bij 0,40 in de andere kant van de kamer, ook met normale radiatorkraan.

Ik baal ervan dat ik met een dergelijk mooie ketel, alsnog niet op een hoger rendement kan stoken, en voor een groot deel van de dag vast zit aan het stoken op 85 graden. De ketel staat dus al ingesteld op die 85 graden water.

Boven heb ik alleen maar oude radiatoren met net zo oude thermostaatknoppen, en daarbij tochtig enkel glas. Maargoed, boven stook ik bijna niet behalve op de kleine slaapkamer van mn dochter van 1.

Waterzijdig inregelen is eigenlijk niet mogelijk, daar ik zoals vermeldt alleen standaard knoppen heb. Als ik daar wat mee kan hoor ik het graag.

Destijds dat ik de nieuwe grote T22 kocht, wilde ik eigenlijk een T33. Maar dat werd afgeraden door de verkoper, aangezien dan de hele verhouding in mn huis zoek was, omdat de T22 veel beter overeenkwam qua vermogen met de oude ledenradiator. Achteraf best wel spijt, aangezien ik het idee heb dat ik met meer vermogen in de woonkamer wel sneller naar beneden kan moduleren.. Maargoed, misschien had de man gelijk en zou ik dan boven problemen hebben..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Want ik vrees nu de gasrekening al.. :(
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Heb je niet ergens een kleine radiator hangen die heel snel warm is en daardoor warm water terug geeft aan de ketel waardoor deze terug moduleert?
 

Bastiaans2

  • #3
Volgens mij niet, ik kan via de thermostaat van Bosch de gevraagde en actuele aanvoertemp. uitlezen. die staat al die tijd gewoon op 85. Ik weet niet of dat ook zo zou zijn als de ketel terugregelt.. Daarnaast kan ik helaas de retourtemperatuur niet uitlezen. En een hele goede temperatuurmeter heb ik heir helaas ook niet.

Ik heb al wel de radiatorknoppen van de nieuwe radiatoren enigszins dichter gezet, zodat ik een grotere delta T heb over de radiatoren, maargoed, dat is meer 'gewoon iets proberen' dan wijsheid..
 

Remeha1976

  • #4
Staat er een deur richting de bovenverdieping open, of zijn er andere openingen tussen de verdieping en begane grond?

Met 70W per m3 zou je met de huidige radiatoren prima toe moeten kunnen.
 

Bastiaans2

  • #5
Nou, er staat geen deur open. Maar ik heb wel een open trap in de woonkamer. Bovenaan de trap is een deur naar de hal van de eerste verdieping. Daarboven zit een bovenlichtje met daarboven een ventilatiespleet van een paar cm. over de hele breedte. Maar dit is volgens mij expres, aangezien ik geen radiatoren heb op de hal van de eerste verdieping. Ik hou express de deur altijd dicht. Ik zou de spleet dicht kunnen maken uiteraard.

Op de gang aan de woonkamer heb ik zojuist een nieuwe T21 50x50 geplaatst met thermostaatkraan. Ipv een T10 40X120. De gang is dus altijd van ongeveer gelijke temperatuur als de woonkamer. Ik laat de deur tussen de gang en kamer ook altijd gesloten.

Hoe kom je aan het vermogen? Heb je dat uitgerekend adhv mijn afmetingen? Dat wilde ik namelijk nog even gaan doen..
 

Remeha1976

  • #6
70W opgesteld radiatorvermogen per m3 kamer inhoud is een grove vuistregel. Bij een kamertemperatuur van 18 graden is dit normaal gesproken ruim voldoende.
Op internet site's van radiator verkopers vindt je ook vaak rekenprogramma's waarbij je ook nog kan aangeven wat voor soort huis je hebt, of het goed geïsoleerd is e.d. Dan zul je ook grofweg rond de 70W per m3 uitkomen, en uiteraard wat meer wanneer je een slecht geïsoleerd huis hebt.

Het radiatorvermogen wat u in de woonkamer heeft staan is ongeveer 9,5 kW, de vermogens haal ik van verkoop site's van radiatoren, is dus ook een grove benadering, maar precies genoeg.

Wordt het op de bovenverdieping eerder warmer dan beneden? Staan de radiatoren op de bovenverdieping alemaal open, of dicht of gedeeltelijk open?

Met een sigaret, wierookstaafje of iets dergelijks (als het maar rookt) zou u kunnen kijken of er veel lucht naar boven stroomt tijdens het opwarmen. Met een infrarood camera zou je warmtelekken kunnen opsporen.

Ik begrijp dat dit de tweede winter is dat u in dit huis woont? Had u in de eerste winter ook dit probleem?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #7
Wat ik mij dan altijd als eerste af vraag: worden de radiatoren beneden
wel heet? dus de gemeten 85 gr watertemp.?
En worden ze wel snel heet??
Want een 2 graden per uur aan ruimtetemp.verhoging moet redelijkerwijs
wel haalbaar zijn, dus met 2 /2 1/2 uur moet je de 20 graden kunnen
halen vanaf de 16 graden.
Ik vermoed hetzelfde als wat Obelix2 aangeeft, toch stiekum een radiator
die te snel heet water retour naar de cv-ketel stuurt, ketel denkt dat het
een snelle installatie is, en gaat dan terugmoduleren...dus weg vermogen :wink:
 

Bastiaans2

  • #8
Tja, ik heb hier een halfbakken thermometer, dus daar wil ik niet echt vanuit gaan, maar die geeft aan 67 ingaand op de nieuwe T22 van 2,80m. Je zou zeggen, dat is nogal een verschil met de 85. Aan de andere kant zit er ook nogal wat leidingwerk tussen, (ketel staat op zolder, dus boven de eerste etage) en ik weet niet of alle buizen op zolder voorzien zijn van isolatie.

Verder wordt het systeem wel erg snel warm. Ik denk dat de verwarming binnen een half uur of zelfs 20 minuten te warm is om je hand op te leggen.

Het probleem is dat ik boven allemaal type 10 radiatoren heb met een antieke thermostaatknop die van 1-10 loopt. Ze doen het nog wel aardig.. Maar omdat ik boven niet stook is het lastig te zien of het daar sneller of minder snel warm is, maar als ik uitga van kinderkamer, is het daar inderdaad vrij snel op temperatuur. Maargoed, aangenomen dat na 30minuten de radiatorkranen boven allemaal dicht zijn, zou je toch zeggen dat je al het vermogen beneden kwijt kan..?

Daarnaast zou het toch raar zijn dat ik op de thermostaat kan uitlezen dat de gevraagde én actuele aanvoertemperatuur 85 zijn, dat de ketel zelf terugmoduleerd omdat er heet water retour naar de ketel komt..

Het klopt dat dit de tweede winter is. de eerste winter heb ik de oude ledenradiatoren vervangen. de grootste werd ook helemaal niet meer warm voor 60%. Daarnaast roest aan alle kanten. Toen ik die eenmaal had vervangen werd mn huis weer warm, ipv dat 20C niet eens gehaald werd.. dus daar was ik al erg blij mee. Nu, de tweede winter blijkt dat het inderdaad beter is, maar wat mij betreft kan het nog veel beter.. lijkt mij dat een dergelijk huis gewoon met 1,5/2 uur warm moet zijn, om de rest van de dag 'lekker te moduleren..'
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
Begin eens met de radiatoren boven dicht te zetten.
Of te knijpen.
Dan kun je kijken of het dan beter gaat.
 

Bastiaans2

  • #10
Zoals genoemd staan eigenlijk alle radiatoren behalve de badkamer en kinderkamer op standje 2/3 van de 10. Erg oude thermostaatknoppen. Deze worden dus aardig warm, maar knijpen uiteindelijk ook wel. twee andere veel grotere en nog een grote op zolder staan op 1 van de 10. Wat dus eigenlijk uit betekend.

Een ander vraagje; moet ik me uberhaubt zorgen maken als mn woonkamer met -5 buiten pas na 3 uur 20C graden is..? Ik bedoel.. voor hetzelfde geld leeft half NL zo.. Ik weet het ook niet.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Nee hoor ik stook binnen een uur 3 graden omhoog als het moet.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik momenteel niet onder de 21 kom ook niet in de nachtelijke uren.
Nu zelfs 22,5 omdat ik het koud heb.

Nee ik heb (nog) geen vloer verwarming.
Woon in een 1989 huis wat goed geïsoleerd is

Overal dubbel glas.
Stook 15 kuub per dag.
En maak me daar echt niet druk om.
Heb genoeg gespaard in okt- nov - dec
 

Bastiaans2

  • #12
Tja, inmiddels staat de ketel een beetje te moduleren rond de 60 graden watertemperatuur. zo hoor het ook. Maar het lijkt me niet echt een oplossing om 'snachts de ketel niet terug naar 16 graden te doen..

Het gevoel bekruipt mij dat als de ketel 85 moet stoken, ik echt geld aan het weggooien ben.. Geen idee of het echt zo is, maar ik ben bang dat als ik de ketel nu terugregel, tot bijvoorbeeld max 75C, dat ik nog veel langer kan gaan wachten op een warme woonkamer.

Ik ga morgen op zolder alle leidingen eens bekijken, of er niet nog wat geïsoleerd kan worden, zodat ik die 85C ook echt beneden krijg.
 

Bastiaans2

  • #13
Ik heb vandaag even gekeken of de leidingen op zolder geïsoleerd waren, dit is in de leefruimtes niet zo, ondanks dat deze niet verwarmd zijn momenteel. Maar wel achter de dakschotten waar de verwarmingspipen zeker een paar meter langs lopen. Binnenkort alles maar eens goed aan de kant trekken en gaan isoleren. De oude isolatie achter de schotten kan ik wellicht ook beter even goed dichttapen, de losse secties zitten enkele cm uit elkaar (wellicht gekrompen)

De CVKetel hangt aan de voorkant van het huis tegen een zijkant. Wat mij opvalt is dat de oude getapte stalen pijpen naar de achterzijde met een buitendiameter van 28 weglopen, en retour komen. En aan de voorzijde van het huis met 22 weggaan en retour komen.

Daarnaast is mij opgevallen dat de T22 die aan de achterzijde van het huis zit waar van meet af aan een thermostaatknop op gemonteerd zit, aan de onderkant niet heel warm wordt.. bovenkant is wel goed warm..

Kan ik nog iets met een van deze weetjes??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu