Grohe Rapido smartcontrol verkeerd aangesloten?

Ervanheel

  • #1
Goedemorgen,
Ik heb twee vragen:

1. ik heb mijn tegelzetter een loodgieter laten regelen en die heeft mijn Grohe Rapido box naar mijn weten keurig geïnstalleerd. Ik heb afgesproken dat ik het inbouwdeel zelf zou monteren.
Hij heeft er bij het aanleggen van de leidingen voor gekozen de A-aansluiting voor de handdouche en de B-aansluiting voor de hoofddouche te gebruiken omdat dit zo het beste uit komt. We hebben dit getest en op beide punten kwam er water uit. C aansluiting is afgedopt.

Nu ben ik het inbouwdeel aan het plaatsen en heb ik met de rechter knop geen water op de B-aansluiting. Zou hij toch verkeerd zijn geïnstalleerd?

2. We zijn de temperatuur aan het instellen en dat doen we op de A aansluiting(handdouche). Die staat nu op 38 graden. Tijdens het instellen is er een paar druppels uit de zwarte “moer” gekomen die onder de linker knop zit. Volgens de handleiding moet je checken of het droog is, dat is het dus niet. Hoe is dit op te lossen? Zie foto.

CF68D8C7-57E8-49AE-B69D-D892BEEE7476.jpeg
 

Ervanheel

  • #2
En nog een foto van hoe het is gemaakt.
E13601D4-CE13-46C5-8DF6-F5D8A5DFAB45.jpeg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #3
Gewoon even samen met je loodgieter gaan bekijken terplekke zie je meer.
Naamloos.jpg
1676810642576.png
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ervanheel

Ervanheel

  • #4
Dank voor je reactie. Ben bang dat de huidige A inderdaad op C moet zitten. Vervelende is dat de muur dicht zit, getegeld en afgekit is..

dus waarschijnlijk kijken of we via de achterkant kunnen openbreken (holle wand)
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #5
Dat is wel zeker dat het verkeerd zit.
Van de achterzijde kom je er niet bij je moet via de voorkant!
 

Ervanheel

  • #6
Hoe bedoel je dat je er niet bij komt? Ik kan het gips aan de achterkant makkelijker met een multitool ofzo weg halen dan de 120x60 tegel aan de voorkant met alle gevolgen en kans op schade van de vloer etc.

Schermafbeelding 2023-02-19 om 17.42.22.png


Evt. kan ik nog een stukje uit de houten balken boven en onder halen met een multitool om wat ruimte te maken om de koppelingen los te draaien. Dat scheelt toch aanzienlijk?

Ter informatie, de voorkant ziet er momenteel zo uit (afplaktape was voor het kitten, is inmiddels afgerond)
IMG_1640.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #7
Ik kan de situatie wel goed in schatten hoor.
Als je aan de achter zei gat maat dan moet je de versteviging plankjes en balk weg zagen anders kan je A niet afdoppen en C kan je geen aansluiting maken.
Daarna moet je verstevigingen weer aan brengen en de in bouw box weer vast monteren de schroeven zitten aan de andere kant.
het is niet anders dan maar tegel er uit dat is beter dan gaan prutsen om later die kraan niet vast te krijgen zodat je voor ook open moet maken.
Maar je hebt garantie.
 
  • Like
Waarderingen: Ervanheel

Ervanheel

  • #8
Daar twijfel ik niet aan, ik probeer het alleen te begrijpen en indien mogelijk de pijn te vermijden. :wink:

Misschien dat het wishful thinking van mijn kant is, maar had gehoopt dat de staande balken van 90 diep net voldoende ruimte zouden bieden om de huidige aansluiting te verwijderen. Beetje van de horizontale balkjes weg halen met een multitool en dan met een bahco of waterpomptang er tussen komen om de aansluitingen los te draaien, dat was mijn idee.

Aan de achterkant zit een net gestucte en geschilderde muur in een slaapkamer, daar kan ik best een aardige hoeveelheid plaat weg halen (evt zelfs tot voorbij de elektrabuis) om wat makkelijker een nieuwe uponor koppeling op te zetten en vanaf daar door te trekken. Dan nog wat hout van de verstevigingsbalkjes met de multitool weghalen zodat we er goed bij kunnen.

Ik probeer zeker niet je advies in de wind te slaan, maar tegel eruit en kans op schade op de PU gietvloer is toch wel zeker de minst aantrekkelijke optie helaas..
 

Haplo

  • #9
Als je via de achterkant gaat vraag ik mij af waar je de persbek van de tang laat. Als je die keuze maakt maak dan gewoon wat meer ruimte, dan is het ook weer iets makkelijker op te bouwen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #10
Ik begrijp je ook wel net alles nieuw en direct al breken, zo vaak mee gemaakt bij de klanten.
Technische gezien kom je met problemen te zitten van net wat @Haplo zegt de pers bek raak je niet kwijt dan moet de versteviging hout er allemaal weg.
Maar dan krijg je je kraan nooit meer vast.
Je vloer kan je folie neer leggen en daar over heen isolatie platen en daar dan een oude kleed over heen.
Je kunt voegen uit krabbentegel zal wel op gipsplaat dus ook gemakkelijke los te krijgen.
nu kan je gipsplaat verwijderen en kan je gemakkelijke bij je kraan aansluitingen komen, nu kan je afdoppen en leiding leggen met een persbek.
Plaats weer een nieuw stuk gipsplaat en een nieuwe tegel die je laat leggen door een tegel zetter af voegen en kitten.
 

BigBert

  • #11
Luister maar naar Henk.
 

Ervanheel

  • #12
Dank voor de reacties mannen. Gisteren was natuurlijk volop in emotie even slikken, inmiddels is het besef wat geland en heb me er maar bij neer gelegd.

Het uitkrabben heb ik nog niet eerder gedaan, zul je natuurlijk zien dat we voor een hele dunne voeg van 1,5mm hebben gekozen dus dat dit een aardig karweitje zal worden. Ik lees dat de meeste voegenkrabbers die ik online zie vanaf 2mm zijn dus ik vermoed dat het gewoon met de hand en een dun mesje of zo moet gebeuren. Het kan ook met een multitool maar ben bang dat ik daarmee de tegel erboven, naast of onder beschadig.

Tegel inderdaad op gipsplaat bevestigd, eerder gezien dat dat ook wel flink goed vast kan zitten op gips met dit formaat tegels. Als het lukt wil ik proberen de hele plaat achter de tegel (of tezamen met tegel en al voor zover dat gaat) zo goed mogelijk uit te snijden en daarna opnieuw tussen te zetten.

Gelukkig heb ik goed foto's gemaakt zodat ik enigszins weet waar de leidingen lopen. Als het echt muurvast zit kan ik met een slijptol een sleuf in de tegel maken om ruimte te maken voor het breekwerk.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #13
Maar moet dit niet de loodgieter laten regelen hun hebben het verkeerd gedaan.
Die tegel krijg je niet heel er uit.
Je kunt met stanley mes uit krabben in de smalle voegen.
En ga van uit de kraan dan uit breken naar de voegjes toe hier moet goed vrij zijn van voegsel zodat andere tegel niet beschadigt.
 

Ervanheel

  • #14
Jawel die gaat het verder moeten maken. Maar ik heb eerder mensen wat laten slopen, dat ging nogal lomp. Ik wil niemand tekort doen en niet om het een of ander, maar qua "gecontroleerd slopen" heb ik daardoor vooralsnog meer vertrouwen in mezelf. :wink: Hopelijk is dat na het slopen ook nog zo! :mrgreen:

Gelukkig heb ik nog een pak tegels uit dezelfde batch liggen qua kleur, dus dat komt goed. Ik had ook niet de illusie dat de tegel er heel uit komt, zal in kleine stukjes moeten weg breken.

Vanuit de kraan uitbreken is een goed idee, zal wel even prutsen worden om de kraan niet te beschadigen maar dat is ook de makkelijkste plek waar de tegel zal breken, waarschijnlijk.


Vandaag ook nog even met Grohe zelf gesproken. Er is de mogelijkheid te kiezen voor een binnenwerk met 3 knoppen en dan één van de knoppen niet te gebruiken. Betekent wel een binnenwerk á €700 (we hebben de kleur hard graphite, maakt het niet per sé goedkoop) met afdekplaat opnieuw aanschaffen. Met een binnenwerk met 3 knoppen zijn de aansluitingen A, B en C apart te bedienen. Met eentje met twee knoppen worden A en B dus gecombineerd.
 

JohanW68

  • #15
Kijk voor binnenwerken niet naar de adviesprijzen van Grohe zelf.
Zoek bij de online sanitair winkels, scheelt letterlijk de helft.
 

Haplo

  • #16
Als je de voeg uitgekrabd hebt (wat met zo'n dunne voeg niet anders kan dan met een mesje) zou je de gipsplaat met tegel een multitool uit kunnen zagen.
Neem voor het uitkrabben de tijd. Is klote werk. Het geluk is dat de tegels dubbelhard gebakken zijn, zijn wat minder gevoelig voor beschadigingen.
Maar wat Henk253 ook aangeeft, de loodgieter laten regelen. Mocht er dan nog iets fout gaan, is het zijn verantwoordelijkheid.
Dit voorval geeft maar weer eens aan dat je de gebruiksaanwijzing moet lezen (mannen hoeven dat toch niet?).
 

Ervanheel

  • #17
Dank voor alle reacties en adviezen mannen. Uiteindelijk wat met de loodgieter overlegd en toch, tegen de adviezen in, de achterkant open gemaakt. Dit omdat de tegelzetter had aangegeven dat als we er van voren bij willen, er grote kans is dat de tegel erboven er ook uit zou moeten, stucwerk beschadigd raakt enz.

ik ben blij dat we tóch voor achter hebben gekozen. Muurtje open maken was een kwartiertje met de multitool en daarna wat ruimte gemaakt tussen het hout. Met de Uponor persbek was het daarna in 5 min gebeurd, alles werkt :-)

de opengebroken muur gaan we waarschijnlijk dicht maken en daarna met akupanel bekleden, dan zien we er niets meer van. Vooralsnog is het met een sisser afgelopen.
99D81EFA-7E88-4EF5-91F8-13D8B4262E09.jpeg
2048AF23-54F0-48D4-B578-CE101DCB1A93.jpeg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #18
Kijk hun hebben deze constructie gemaakt dus ze weten ook hoe je het beste bij moet komen, maar dan hadden ze je ook eerder mee kunnen helpen.
Wij moeten bepalen via een foto.
Blij voor je dat het opgelost is.
 

Haplo

  • #19
Waarom is die oude aansluiting voor de handdouche blijven zitten? Die had je ook in de box zelf af kunnen doppen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu