Groepenkast uitbreiden met extra kast onder bestaande opstelling.

gmos

  • #1
overzicht.jpg
kastje.jpg

In het huis van mijn kinderen dit fraais tegengekomen: 1 * 35 A, geen hoofdschakelaar en alleen de bovenste drie automaten beveiligd met een aardlekschakelaar.

De installatie moet worden omgebouwd tot een 3 * 25A huisaansluiting en dan meteen naar de norm worden gebracht.
En ook nog worden uitgebreid met:
- twee losse 16A groepen,
- een gekoppelde 2 * 16A groep
- in de toekomst ook een (3 fase??) groep voor zonnepanelen.

Zonder de voorziening voor de zonnepanelen zou het misschien net lukken om een hoofdschakelaar, twee aardlekschakelaars en 4 16A automaten bij te plaatsen. Maar het wordt wel erg vol. Een kast aaneengesloten bijplaatsen lukt alleen met hakken, of door de netbeheerder de hoofdzekeringenkast en het meterbord naar beneden te laten verplaatsen. Beide opties zijn minder aantrekkelijk.

Maar volgens mij zou ik ook het volgende kunnen doen:
- een iets verhoogd multiplex bord aanbrengen over de aanvoerkabel onder het zekeringkastje
- hierop een uitbreidingskast monteren
- de uitbreidingskast koppelen achter de hoofdschakelaar in de bovenste kast met 4 * 6-kwadraat naar de onderste kast. Dit zou denk ik volgens de norm zijn omdat:
+ de afstand tussen beide kasten < 3 meter is
+ beide kasten in dezelfde ruimte zijn opgesteld.

Mijn vragen aan de guru's in dit forum:
- mag dit inderdaad?
- moet er een tweede hoofdschakelaar in de uitbreidingskast?
- kan ik voor de koppeling beter een 4 * 6 mm2 kabel gebruiken of mag ik los VD in de al aanwezige kabelgoot leggen.
 
Laatst bewerkt:

robdeb

  • #2
In alle eerlijkheid denk ik dat je beter de hele kast kunt vervangen en dan opnieuw opbouwen volgens huidig geldende norm/bouwbesluit. Overigens kan de kabelboom in de woning zo te zien dan ook wel een update gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: gmos

gmos

  • #3
@robdeb
Ik vervang waarschijnlijk de bovenstaande kast inderdaad en een deel van de kabels kan naar de onderste kast.
Blijft over dat niet genoeg ruimte beschikbaar is om alles in een kast te krijgen zonder dat ik meterbord en hoofdzekeringkast laat zakken. En dat kost 750,-- vaste prijs bij Liander.

Dus de hamvraag is, mag de nieuwe voorziening als twee losse, met een korte kabel gekoppelde kasten worden uitgevoerd? Meteen na de hoofdschakelaar in de bovenste kast uiteraard, want als ik de aanvoer naar de onderste kast apart moet zekeren kom ik in de selectiviteitsproblemen.
 

robdeb

  • #4
Ik vind het geen fraaie oplossing, maar zolang u de kabel berekent op het verbruik en de tweede kast en achter een hoofdschakelaar in de eerste kast plaatst dan mag het volgens mij - maar daar kunnen anderen op dit forum veel beter uitsluitsel over geven. Let er wel op dat de aanvoer naar de tweede kast trekontlast moet zijn. Overigens lijkt nu het gros van de kabels in de 'oude' kast niet trekontlast: nog een reden om te vervangen dus.

Edit: bedenk me nu ineens dat onderkant groepenkast normaal op 160cm van de afwerkvloer zit, maar @XanderH weet ongetwijfeld of dit een norm is.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: gmos

Sxnder

Specialist Elektra
  • #5
Waarom 3x25A verzwaring en waarom een 2x16A groep in een 3 fase kast?
Aangezien je toch een installateur met zegelrecht nodig hebt voor de hoofdschakelaar kun je die net zo goed vragen het meterbord en de hoofdzekering kast los te maken en te verlagen als je de voeding kabel naar beneden kwijt kunt. Misschien niet helemaal zoals het hoort maar zo heb ik destijds ook een nieuwe achterplaat in mijn meterkast gerealiseerd.
 
  • Like
Waarderingen: gmos en Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
robdeb schreef:
bedenk me nu ineens dat onderkant groepenkast normaal op 160cm van de afwerkvloer zit,
Maar dat was 50+ jaar geleden nog niet zo...
 
  • Like
Waarderingen: gmos

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Je mag een uitbreidingskast plaatsen welke met kabel is verbonden met de hoofdkast, daar is op zich geen bezwaar tegen.

Maar heel strict gezien is de ruimte onder de meter natuurlijk niet voor jou, maar voor de netbeheerder. Mocht de netbeheerder ooit aan de aansluiting willen werken (bijvoorbeeld als ze over 50 jaar in de hele straat de voedingskabels vervangen), dan gaan ze natuurlijk niet blij worden van jouw oplossing. Je gaat ze binnenkort al langs laten komen voor de verzwaring, je hebt wel eens kans dat ze hier dan ook al moeilijk over gaan doen. Wil je dat riskeren?

Als je eerst het bovenste deel vervangt, de aansluiting laat verzwaren en vervolgens een uitbreiding onderin plaatst, dan ga je daar natuurlijk nooit iemand over horen. Maar echt fraai vind ik het ook niet.

Hoeveel ruimte heb je precies boven het meterbord? Stel dat je dat gootje weghaalt hoeveel kun je dan in de breedte kwijt? Misschien kun je een iets bredere kast met bijvoorbeeld 2x 18 modules kwijt?

Of anders toch maar proppen in 2x12?
Stel dat je in de nieuwe groepenkast plaatst:
- 9x 1P+N smalle aardlekautomaat (let dan wel goed op dat je geen spanningsafhankelijke exemplaren kiest!!)
- 2x 3P+N aardlekautomaat (kookplaat en zonnepanelen)
- 1x 4P hoofdschakelaar

Dan zit je pas aan de 21 modules. Kun je zelfs nog 3 extra eindgroepen kwijt?
 
  • Like
Waarderingen: gmos

gmos

  • #8
@Sxnder Verzwaring naar 3*25 is noodzakelijk, 1*35 is niet voldoende. Met 2*16 bedoel ik een 2-fase kookgroep.

Voor de hoofdschakelaar heb ik geen installateur nodig, ik laat Liander bij de verzwaring op de nieuw geplaatste hoofdschakelaar aansluiten.

Maar ik ben nu aan het kijken naar de door @XanderH voorgestelde oplossing. Door smalle aardlekautomaten te gebruiken zou e.a in het bestaande formaat kast kunnen worden ingepast.

Ik zit nog wel met het al of niet spanningsafhankelijk mogen zijn van de aardlekautomaten. Alles wat ik kan vinden is spanningsafhankelijk.

Verder zou het volgens
en
https://www.nieuws1010.nl/wp-conten...anningsafhankelijke-aardlekschakelaars-II.pdf
niet noodzakelijk en -zeker bij aanpassen een van een bestaande installatie- verpicht zijn om spaningsonafhankelijke exemplaren te gebruiken. Graag uw mening en mogelijk een pointer naar merk/type van onafhankelijke 16A Bm 30mA exempleren.

Tenslotte iedereen hartelijk bedankt voor het advies. Het wordt erg gewaardeerd.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #9
Heb je linkjes even vluchtig doorgelezen. Heb even geen tijd om ze helemaal uit te pluizen, sorry. Maar je eerste bron gaat vooral over het verschil tussen NEN1010:2020 en de nu nog geldige NEN1010:2015+C2:2016. Je hoeft inderdaad geen NEN1010:2020 toe te passen en volgens NEN1010:2015 mogen die dingen op zich worden toegepast, maar ook met een hoop voorwaarden. Voldoe je daar dan aan?

De tweede bron trekt de gehele norm in twijfel. Tja... Dan moeten ze gaan lobbyen bij de normcommissie, maar totdat ze daar hun gelijk weten te halen staat het er toch echt hoe het er staat.

Er bestaan ook spanningsonafhankelijke / elektromechanische aardlekautomaten van 1 module breed. Merken mogen we hier niet noemen, maar als je "Compact RCBO 1+N in 1MW (Electromechanical / Voltage Independent)" in Google typt dan kom je als het goed is een spanningsonafhankelijke automaat van een groot bekend merk uit ons buurland tegen.

Deze kun je met wat rondzoeken voor €37,50 inclusief BTW bestellen. Voor een spanningsafhankelijk exemplaar van een of ander onbekend C-merk ben je tussen de €25 en €30 kwijt (tenzij je ze direct uit China laat komen), zo groot is dat verschil helemaal niet. Ik zou het wel weten...
 
  • Like
Waarderingen: gmos

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu