Glad polijsten alkyd-urethaan verflaag

DaBit

  • #1
Ik ben momenteel bezig om een eettafel en bijbehorende stoelen weer helemaal fris te maken. Niet al te duidelijk fotootje:



De eettafel zelf is van gelakt MDF, de stoelen zijn dat in ieder geval niet (lijkt multiplex te zijn).

De originele verflaag is op de normale schade die je mag verwachten na 20 jaar gebruik na nog prima in orde, dus ik had besloten om deze laag goed te reinigen met een verfreiniger, het bovenste laagje van de lak af te schuren, de ergste butsjes bij te plamuren, en deze laag als ondergrond te gebruiken voor een vers verflaagje. De originele verflaag heb ik door middel van wat alcohol geidentificeerd als zijnde 'niet-acryl'.

De gekozen verf voor dit doel is een zijdeglans industrielak van het type alkyd-urethaan. De redenering achter deze keus: het tafelblad ziet bij normaal gebruik al redelijk wat 'mishandeling', en met jonge kinderen in huis word dat zeker niet minder. Een tweecomponenten polyurethaanlak/DD-lak zoals vaak op boten gebruikt word had helemaal de voorkeur, maar is niet in zijdeglans te krijgen. Een zijdeglans alkyd-urethaanlak was wel te krijgen.

Nu, opzich zou het geen ingewikkeld schilderklusje geweest zijn als ik niet 1 speciale eis had: ik wil de nieuwe verflaag 100% glad en strak hebben. Ik kijk als sinds ik 8 was ofzo tegen deze meubels aan met een strakke verflaag; als er nu opeens een structuurtje in komt dan ga ik me daar de komende 10 jaar aan ergeren.


Om dit voor elkaar te krijgen heb ik in de eerste instantie naar het (lucht)spuitpistool gegrepen. Een normale A-merk acryl- of alkydverf glad opbrengen lukt me meestal wel. Stevig verdunnen doet de truuk wel.



Niet helemaal succesvol. De verf vind stevig verdunnen niet leuk (fabrikant geeft ook een bovengrens van 5% op) en hard dan niet meer uit tot knetterharde laag. Minder verdunnen levert een korrelige laag op.

Buiten dat kan ik de balans tussen sinaasappelhuid en druipers niet vinden; 't is of het een of het ander. Voor een deel is dat op deze foto zichtbaar (iets links van de druiper kun je zien dat de laag een klein beetje sinaasappelstructuur vertoont terwijl er eigenlijk toch meer dan genoeg verf op zit):



Nouja, na een paar pogingen geloof ik het wel. Spuiten is een middel, geen doel. En als het toch niet naar voldoening werkt (met mijn niveau, wat niet al te hoog is. Schilderen en lakspuiten is tenslotte gewoon een echt vak waar de echte vakmannen betere resultaten krijgen dan een doehetzelver) dan is het ook redelijk zinloos om 75% van de verf in de lucht naast de stoel te spuiten.


Tijd voor plan B: kwast en mohairrollertje gebruiken. Dat levert een structuurtje op en wat meer stofjes. Dus daarom een laag of 2 extra erop zetten, dan aan de gang met schuurpapier tot korrel 1200 ofzo, en uiteindelijk nog iets van polijstspul gebruiken.

Vragen:
- Kan ik voor dat wegpoetsen van schuurpapier korrel 1200 krassen hetzelfde spul in een groen potje (lastig, geen merknamen gebruiken) gebruiken wat ook al sinds jaar en dag gebruikt word om verweerde autolak weer op te laten leven? Of beter iets anders?

- Hoe lang moet ik de verf uit laten harden voordat ik met dat polijstklusje begin? Zou een weekje genoeg zijn?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
De foto's tonen aan dat u teveel verf hebt opgebracht. Daardoor zakkers en weer op andere plaatsen komt de oorspronkelijke spuitstructuur vanuit de fabriek er weer doorheen. Daar heeft u iets te weinig opgebracht.

De test had u achterwege kunnen laten: 20 jaar geleden werden de meubels nog met solventverf gespoten of gedompeld.

Als u gaat spuiten moet u niet "op gevoel"verdunnen bijvoegen, maar de verf door een DIN cup of gelijksoortige viscositeitsmeter laten stromen om de viscositiet te meten.

De teveel opgebrachte verf moet of goed uitharden ( paar weken ) of met een schaper worden verwijderd.

Met een rollertje en een schone werkomgeving kunt u natuurlijk ook heel goede resultaten verkrijgen :prima:

Ik zou de commandant maar in de kazerne laten als ik u was.
 

DaBit

  • #3
Kees de schilder schreef:
De foto's tonen aan dat u teveel verf hebt opgebracht. Daardoor zakkers
Klopt. Probleem nummer twee was namelijk dat ik de verf op kleur heb laten mengen in de originele lakkleur onder het motto 'als het dan ooit beschadigt valt het minder snel op'. Nadeel daarvan was dat het zeer lastig was om goed te zien hoeveel verf er nu werkelijk opgebracht was, tenzij je echt van opzij keek. Als je het nat zag zijn was het al teveel. Veel TL-licht, overdag buiten, maakte weinig uit. Een probleem dat ik met normale merk-acryl- en -alkydlak uit de bouwmarkt ook niet had.
komt de oorspronkelijke spuitstructuur vanuit de fabriek er weer doorheen.
De originele laklaag had geen structuur. Deze was wat matter dan zijdeglans en volledig strak.
De test had u achterwege kunnen laten: 20 jaar geleden werden de meubels nog met solventverf gespoten of gedompeld.
Ik had al zo'n vermoeden, maar beter die paar cc alcohol spenderen dan er later achterkomen dat ik alle moeite voor niets gedaan heb.
Als u gaat spuiten moet u niet "op gevoel"verdunnen bijvoegen, maar de verf door een DIN cup of gelijksoortige viscositeitsmeter laten stromen om de viscositiet te meten.
Heeft U helemaal gelijk in; meten is weten en gissen is missen. Binnenkort toch eens zo'n DIN-cupje aanschaffen. Da's zelfs voor die ene keer per jaar dat de verfspuit uit de kast komt handig.

Maar dan nog: vrijwel elke fabrikant van 1-component alkyd-urethaan lakken geeft in de technische gegevensbladen aan dat sterk verdunnen van die lak niet toegestaan is; dit zou de vorming van het copolymeer in de weg zitten waardoor de lak uiteindelijk niet veel krasvaster word dan een normale alkydlak. Voor zover ik dat heb kunnen controleren klopt dat.

Met de toegestane paar procent verdunning is het nog te visceus voor een mooie nevel in de luchtspuit, ook met 4 bar op de ingang van het spuitpistool (dat bij mij ook maar marginaal beter is dan die dingen in zo'n 15-euro lucht-accessoire-setje. Magoed, tot nu toe behaalde ik er goede resultaten mee). Veel fabrikanten geven overigens ook geen parameters voor de luchtspuit, maar enkel voor de airless spuit.

Ik heb besloten om het spuiten van de lak maar even te laten voor wat het is. Als ik wat verf overhou doe ik er nog wel wat experimentjes mee, want het is opzich wel mooi spul en ik kan het ook in kleine hoeveelheden krijgen. Wat het weer interessant maakt voor afwerken van eigenbouw-motorspulletjes, iets waar ik nu 2-componenten bootlak voor gebruik vanwege de degelijkheid. En da's altijd weer een gepruts met aanmaken, zeker kleine hoeveelheden.
De teveel opgebrachte verf moet of goed uitharden ( paar weken ) of met een schaper worden verwijderd.
Ik heb het in rubberige toestand weggesneden met het blad van een afbreekmes, een dag of 2 extra laten harden, en daarna vlak geschuurd.
Met een rollertje en een schone werkomgeving kunt u natuurlijk ook heel goede resultaten verkrijgen :prima:
Ik zou de commandant maar in de kazerne laten als ik u was.
Dat heb ik nu dus gedaan, en opzich is het resultaat netjes. Zo hier en daar een stofje en een op de verflaag geland insect, maar niet excessief. Als m'n kozijn of deur er zo uit zou zien was ik zo trots als een pauw.

Maar wel weer net dat 'roller-structuurtje', en daar wil ik toch vanaf. Met een stapeltje schuurpapier met korrels oplopend van 400 tot 1000 (of nog fijner indien nodig), een emmer water en wat noeste arbeid heb ik dat structuurtje er zo uit, want diep is het niet (met de vinger voel je het niet). Maar dan?

Gelakte unikleur autodelen met een lichte sinaasappelhuid kunnen ze toch ook gewoon glad poetsen? Dan moet ik dat toch ook kunnen zou ik zeggen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Nee. Een echte sinasappelhuid poets u niet weg. U haalt hoogstens enkele tienen van 1 mu van de laag. Als u dit onder een microscoop zou zien dan ziet u "Berg en Dal ". Dat krijgt u met poets niet weg, wel met slijpen van de laag.

Maar dan? Ja daarna moet u weer een laagje opbrengen, met als gevolg weer die roller structuur. Daar willen 16 miljoen Nederlanders vanaf, maar dat lukt niet. Daar zult u dus mee moeten leven.
 

Kacheltje

  • #5
Zelf heb ik dergelijke foutjes weggepoetst door middel van opschuren.
Als je begint met 1200 dan duurt dit wel even eer het glad is.
Met korrel 360 is het aleen stuk sneller gedaan en dan ga je de korrel verkleinen. Als je 1200 gehad hebt kun je de verf polijsten met commandant. Vaak is het wel zo dat je dan glansverschil krijgt en het geheel moet polijsten, ik denk dat Kees hier ook op doelt.

Ook niet geheel onbelangrijk is dat de verf geheel droog is. Dat kan met zakkers wel eens 1 a 2 weken duren. Als de onderlaag nog niet droog is wordt het echt een bende wat je niet zomaar goed krijgt.
 

DaBit

  • #6
Kees de schilder schreef:
Dat krijgt u met poets niet weg, wel met slijpen van de laag.
En wat houd dat 'slijpen van de laag' precies in?
Maar dan? Ja daarna moet u weer een laagje opbrengen, met als gevolg weer die roller structuur.
Even voor de duidelijkheid, ik heb dus:

- 2 laagjes lak gespoten, daarna de druipers weggesneden en onregelmatigheden eruit geschuurd. Dat was een arm kweken waar Popeye jaloers op zou zijn, dus zeg dat ik het equivalent van 1 droge laag over heb gehouden.

- Na het bijwerken (wegsnijden druipers, vlakschuren laklaag) van de eerste 2 lagen lak had ik geen druipers oid meer in de lak zitten, maar gewoon een vlakke laag met krasjes van schuurpapier korrel 240.

Die vlakke laag had ik kunnen schuren met 400, 600, 800, 1000 en dan afwerken met ???. Was waarschijnlijk goed geweest, alleen als je er dan doorheen gaat is alles voor niets geweest.

- Daarna heb ik met kwast en roller nog 2 lagen lak aangebracht. Zonder druipers, met de reguliere rollerstructuur.


In totaal heb ik dus zo'n 3 lagen lak op de stoelen staan. Tussen de lagen onderling heb ik licht geschuurd om stofjes te verwijderen en er zeker van te zijn dat de ondergrond voor de volgende laag vlak was.

Waar zal ik de totale laagdikte eens op schatten? 80-90um? Daarvan kan ik makkelijk 30-40um missen, wat ruimschoots genoeg is om het rollerstructuurtje uit te vlakken. Dat is namelijk minder dan 1 laagdikte dik. En voor dat doel heb ik die 2 lagen extra ook aangebracht.

Dat het met schuurpapier tot in ieder geval korrel 1000 kan weet ik ook; de 240 na de eerste gespoten laagjes leverde de gewenste vlakheid/structuurloosheid eigenlijk al op.

Tot en met die korrel 1000 (of nog een stapje hoger als ik dat spul ergens hier in de buurt kan vinden) kan ik mezelf wel redden.
Wat er na die korrel 1000 moet komen, dat is de vraag..... Ik weet dus niet of de autolak-polijstmiddeltjes ook werken op niet-autolakken of dat ik daar wat anders voor moet hebben.

Ik ga het ook gewoon proberen trouwens. In het allerergste geval is het niks, en moet ik er nog een keer met de roller overheen om de schade te herstellen. Nou, da's ook geen drama; ik heb al 24x een stoel op de bokjes gehad, die 25e keer kan er ook nog wel bij.
Als je begint met 1200 dan duurt dit wel even eer het glad is.
Met korrel 360 is het aleen stuk sneller gedaan en dan ga je de korrel verkleinen.
Dat was mijn plan ook. Beginnen met 400, dan 600, dan 800 als ik die nog heb, dan 1000. En 1200 als ik die vinden kan. Schuren wil ik eigenlijk ook nat doen trouwens; minder stof en wat meer gevoel voor hoe de laag onder het schuurpapier er precies aan toe is.
Als je 1200 gehad hebt kun je de verf polijsten met commandant.
Commandant dus. OK.
Vaak is het wel zo dat je dan glansverschil krijgt en het geheel moet polijsten
Het is ook de bedoeling om de hele stoel te doen, niet een lokaal stukje. Dus de hele stoel met korrel 400 schuren, de hele stoel met 600, ..., de hele stoel met commandant. Alles met het handje trouwens, geen machines.

De uiteindelijke glans zal ook wel af gaan wijken van wat de fabrikant bedoeld had toen-ie het zijdeglanslak maakte. Mjah, ook niet zo'n drama zolang de glans maar uniform is. Dus niet 1 stoel hoogglans, 1 mat.
Ook niet geheel onbelangrijk is dat de verf geheel droog is. Dat kan met zakkers wel eens 1 a 2 weken duren.
Zakkers had ik na 2 lagen al niet meer; het zijn gewoon gerolde laagjes die elk 24-48 uur de tijd gehad hebben om te drogen voordat de volgende laag erop ging.
Nu is de verf na een etmaal wel droog en ook goed schuurbaar. 't krijgt dat 3M Sandblaster spul in vrij korte tijd bot in ieder geval, dus enige sterkte heeft het wel. Maar het is nog bij lange na niet op eindsterkte natuurlijk.

Wat ik dus ook niet weet is of een verflaag die prima te schuren is automatisch ook al hard genoeg is om te slijpen/polijsten.

Ik kan ook eerst de tafel te schilderen voordat ik weer met de stoelen aan de gang ga. Dan heeft de verf op die stoelen een dikke week extra om te drogen. Dat zal toch wel genoeg zijn?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Opschuren ja, niet oppoetsen.

Slijpen doet u met waterproof schuurpapier waarbij u het oppervlak met een spons nat houd en schoonmaakt. Er bestaat speciale slijplak, maar dat is tegenwoordig niet technisch genoeg meer denk ik.

U heeft het over korrel 1000, dat gebruiken we in de schilderswereld niet, wel in een autospuiterij. Wij houden de fijnst korrel op 320.
 

DaBit

  • #8
Experimentje met 1 stoel. Foto is genomen na korrel 600.



Eerst korrel 240 nat voor de stofjes en de eerste schuurgang, dan 400, 600, 1000 en 1200. 240 kost wat tijd, de 400 ook, de gangen daarna zijn zo gebeurd.

Oppoetsen met die kazernemeneer is niet heel succesvol; d'r blijft een bruinige laag achter die maar lastig weg te krijgen is. Wel had ik nog een ander flesje staan met hetzelfde doel wat de truuk beter doet.

Uiteindelijk gaat de glans van de verf wel meer de hoogglans-kant op dan de zijdeglans-kant. Is opzich niet zo heel erg.


Maar mooi!!

Een gladde, strakke laag volledig vrij van foutjes zoals stofjes, dikteverschillen, structuurtjes van kwast/roller, etc. zo zie je het in de dure meubelwinkels nog maar zelden. Da's het werk wel waard!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
En daar gaat het uiteindelijk dus om :mrgreen:

Noot: hoe meer u wrijft over een verflaag, des te meer deze gaat glimmen, maar zeker niet oiv de kazernebaas.
 

DaBit

  • #10
Dabedoelik! Ik zal morgen eens een vers bekleed zittingkje monteren en een foto maken van het eindresultaat.

Met die overige 5 stoelen ben ik nog wel effe zoet vrees ik :)
Maar de methode werkt, en van wat stevig doorwerken is nog nooit iemand dood gegaan geloof ik.
 

Kacheltje

  • #11
Het zijn neem ik aan ook geen klusjes die jaarlijks terug komen.
Je doet er als het goed is jaren mee.
 

DaBit

  • #12
Kacheltje schreef:
Het zijn neem ik aan ook geen klusjes die jaarlijks terug komen.
Je doet er als het goed is jaren mee.
Daarom. Maar veel werk is het inderdaad wel. Ben je eindelijk klaar met dat geschuur, kom je er naderhand achter dat je toch nog wat niet goed geraakt hebt....
Jan schreef:
Dat zal voor u zeker handig zijn maar als u aan het opruimen bent verdwijnen de foto's en klussers op het forum kunnen gaan raden wat er precies te zien was. :wink:
Foto's van 2001 heb ik ook nog steeds online staan hoor ;)
Maar ik snap de reden...
 

DaBit

  • #13
Vandaag na het spul wat uit te laten stinken (verf blijft lang nageuren) het spul eens in de woonkamer gezet:



Is toch weer een prima setje zo!
 

Kacheltje

  • #14
Zeker, ziet er weer puik uit zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu