Geïsoleerd dak extra isoleren van binnenuit.

Spanningsloos

  • #1
Goede dag beste medeklussers,

Na een paar jaar van diverse verbouwingen aan ons huis uit 1989 is de zolder eindelijk aan de beurt.

Voordat ik de zolder wil gaan voorzien van schuifdeuren en (inbouw)kasten lijkt het mij een verstandig idee eerst
de zolderisolatie te verbeteren. Vooral in de winter is het wat fris boven, ik denk rond de 15 graden. Wel met
kanttekening dat er geen fysieke verwarming boven is maar wel Radiatorleidingen lopen (maximale toevoer temperatuur 50 GR.)
en een WTW toevoer en afzuigpunt. Het gaat om een tussenwoning.

Nu is de zolder aan de buitenzijde geïsoleerd met Pur beplating 80 mm dik (zie foto). Op diverse internetsites en fora wordt altijd het voorbeeld
genoemd van een zolder zonder isolatie en Damp-open folie Buiten, maar dit heb ik dus niet.

Omtrent de manieren van isoleren heb ik nog enkele vragen maar voor nu de belangrijkste, t.w.:
1. Mag en kan ik de geïsoleerde dakplaten extra isoleren vanuit de binnenzijde? Dit omdat ik de houten beplating dan op gaat sluiten ...
2. Als dit mag waar moet ik dan rekening mee houden?
3. Moet de binnenzijde ook met deze aanvullende isolatie dan luchtdicht worden afgesloten d.m.v. bijvoorbeeld dampdichte folie?
4. Hoeveel winst is er te behalen door het extra isoleren van het dak t.o.v. de inverstering? (als iemand dat kan beantwoorden),
is het dus de moeite waard?

Alvast bedankt voor alle tips. Ik heb van dit forum al veel kunnen leren ..


IMG_20230411_160739180 (Groot).jpg
Dakisolatie 1.jpg
IMG_20220212_135531463_HDR.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Aan de binnenkant isoleren kan. Wel dampremmende folie plaatsen en rondom afplakken.

Is dat een wtw? De aan- en afvoer lijken wel erg dicht bij elkaar te zitten...
 

Spanningsloos

  • #3
Goede middag Ijkenhout, allen,

Sorry voor een hele late reactie. Door omstandigheden kon ik hier even niet de aandacht naar toe plaatsen.

Na het plaatsen van mijn bericht zag ik meer dergelijke vragen na jaren eerder en deze heb ik doorgenomen en enkele vragen over.

WTW:
De aan- en afvoer zitten dicht bij elkaar maar de afvoer is een pijp die ca 1 meter boven het dak uit steekt, de aanzuiging is een laag model dwars aan de dakpannen net boven het dak.

DAK:
Ik zag in oude topics de discussie voorbij komen over het opsluiten van vocht dan wel de droogtijd van de houtconstructie. Een enkele heeft zelfs diverse gaten door het dak en buitenisolatie heen geboord en kreeg later ook problemen.
In zag in geen van de topics niet echt sluitend antwoordt wat verstandig is bij het aanvullend isoleren aan de binnenzijde.

Wel heb ik in Ubakus een account aan gemaakt en als het god is op de juiste manier de waarden er in gezet. Daarbij lijkt de RC waarde goed te komen met mineraalwol maar is het afvoeren van langdurig vocht een probleem.

Wat is jullie advies in deze?

Nog terugkomend op de eerste post:
Punt 3: lijkt mij duidelijk dat er folie voor geplaatst moet worden, maar wat is het verschil in klimaatfolie en dampdichte folie?
Punt 4: lijkt mij een overbodige vraag aangezien de meeste warmte via het dak vertrekt.

Ubakus voorbeeld 1.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Je kan zelf de verdunningsfactor uitrekenen (als dat nog niet gebeurd is), of dit voldoet.

De normale folie aan de binnenkant is dampremmende folie. Dampdichte folie is hetzelfde, maar dan van (voldoende dik) aluminiumfolie. Klimaatfolie wordt aangeraden als de buitenkant onvoldoende dampopen is (zoals bij bitumen).

Bij kunstmatige isolatiematerialen is altijd (minimaal) een dampremmende folie aan de binnenkant nodig. Bij biobased isolatiematerialen kan je (door de vochtbufferende eigenschappen) onder voorwaarden dampopen werken zonder folies.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als ik het simuleer en vul in.
Gipsplaat 12,5 mm, PE damprem 0,2mm, glaswol 80mm, spaanplaat 20 mm, PU schuim 80 mm niet gecacheerd dan zie ik dat het in orde is. Ook de droogtijd is goed.
De temperatuur is 20 gr 50% vocht en buiten is het -5 met 80% vocht.
 

Spanningsloos

  • #6
@IJkenhout : de Verdunningsfactor heeft deze betrekking tot de WTW installatie?

@Wgb : Zou jij die opgave kunnen tonen? Ik ben de laatste dagen met Ubakus bezig geweest en merk voor de beste droogtijd klimaatfolie toch een must is. Ook de pagina's van Knauf en Isover zie ik hetzelfde advies.

Als jullie een ander isolatiemateriaal weten dat beter werkt in mijn situatie dan hoor ik dat graag.

Ik probeer ook te streven naar een hogere isolatiewaarde en daarmee gekeken naar dikkere lagen isolatie. Wat daarbij opvalt is dat het vochtgehalte in de bestaande constructie hoger wordt (zie bijlage).
Ook blijft in mijn berekeningen de Interne Opslag capaciteit een slechte waarde houden ... Is dit een probleem en wat houdt het precies in?

dakberekening 4 240452023.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Spanningsloos schreef:
Ook de pagina's van Knauf en Isover zie ik hetzelfde advies.
Heb je dezelfde materialen, de diktes van mijn simulatie ingevoerd.

Ja sorry hoor maar ik heb zo'n hekel aan de plaatjes die we moeten maken. Ik wil ze niet op de website zetten en al helemaal niet ontcijferen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Niet te druk maken over de opbouw. Zoals ik al aangaf is er sowieso een dampremmende folie nodig. Dan maakt de opbouw erachter niet uit.

Via de verdunningsfactor bepaal je of de aangezogen lucht niet te dicht bij de uitgeblazen lucht (en de rioolontspanning) zit. Je wilt immers wel schone lucht naar binnen halen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu