Geen verwarming wel tapwater Bosch HRC30 na onderhoud

Bastiaans2

  • #1
Goedemorgen,

Ketel, Bosch HRC30 is een jaar of 5 oud en ivm zogenaamde verlengde garantie vrijwel ieder jaar onderhouden. Waarschijnlijk een beetje een wassen neus, maar tot op heden nog nooit problemen gehad met warm water of de cv en onderhoud is toch ook gewoon nodig.

De monteur was tot op heden iedere keer binnen 10-15 minuten weer beneden, maar gisteren meldde hij een tekort. Namelijk de ontstekingsunit. HIj kon ook laten zien dat de ionisatie? Pennen heel scherp waren geworden. Deze dus vervangen, we hadden namelijk "geluk" dat hij het nog deed. Ging normaal 3-4 jaar mee volgens de monteur.

Hij was nu wel echt even bezig en kwam later naar beneden. We hebben het tapwater getest, en warempel inderdaad is de kraan sneller warm dan de laatste tijd.

so far so good, echter; gisteravond moest de cv ook iets werken, maar dat gaf brommende geluiden en ionisatie alarm op de bosch thermostaat display.

Na 2x reset en hele rare geluiden de hele ketel uitgeschakeld en opnieuw aangezet. Hij blijft proberen maar krijgt de temperatuur niet omhoog. Aan het indicatielampje van de brander te zien komt het brommende resonerende geluid van de brander. Want het verdwijnt meteen weer met een beetje rare toon tot vrij snel stilte als het lampje uit gaat.

Nu is de beste man in het weekend niet bereikbaar, en heb ik ook geen zin om een service lijn van een van zijn collegas te bellen. VOoralsnog hebben we de cv niet écht nodig en we hebben altijd nog een houtkachel.. :)

Heeft iemand enig idee wat ik zelf even zou kunnen nakijken? Ik ben niet onhandig en heb eerder wel boilers etc. opgehangen en aan gesleutelt maar nog niet eerder aan deze Bosch.

Alvast bedankt!
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Niets. De monteur terug laten komen
Vermoedelijk moet gas lucht verhouding opnieuw afgesteld worden
 

Bastiaans2

  • #3
Even een paar fotos genomen;


Blijkt dat we vanmorgen lekker snel warm water hadden vergeleken met voorheen omdat de eco knop niet aan stond. Dan bewaart de ketel volgens mij een paar liter warm water, dat had ik volgens mij altijd uit staan. De vlieger van eerder vermeldde sneller warm dan voorheen gaat dus nog niet helemaal op.

Overigens heb ik Eco uit gedaan, vervolgens beneden op de thermostaat de verwarming toch weer op verwarmen gezet en zie daar. geen rare geluiden maar de cv gaat er vol tegenaan. Inmiddels is de woonkamer van 17,0 weer terug op behaaglijke 20,0 binnen no time. alles werkt weer naar behoren dus.

Enige andere rare is dat ik een soort ventiel / membraan van rubber heb gevonden in de machine. Lag los links achterin op het schuimrubber. Zou de monteur deze vervangen hebben ivm onderhoud, of is dit een missend onderdeel?

EDIT: ik zie ook met kit achtig spul afgedichte verbinding aan een koperen pijp. Komt dat zo uit de fabriek? Het lijkt niet erg vers (van gisteren).
 

Freekcv

  • #4
Gewoon de monteur laten terug komen.
 

Bastiaans2

  • #5
Ok, de monteur terug laten komen ga ik natuurlijk sowieso doen.

Maar er is toch wel iemand die mij iets meer kan toelichten? Het membraan achtige rubber, is dat iets wat normaliter bij onderhoud vervangen moet worden? Of kan het zijn dat het nu mist in de ketel.. :roll:

tweede vraag; is het normaal dat de complete ontsteking met alle drie de pennen maar een jaar of 3-4 mee gaat?


Derde vraag; Ik zie niet heel vaak een cv ketel van binnen maar het met een soort afdichtingskit dichtgesmeerde koppelingetje, kan dat af fabriek zijn?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #6
De reden dat niemand het wil toelichten, is dat dat tegen
de regels van dit forum is....
Hier word geen werk van 3e of garantieklussen besproken,
het is aan jouw monteur om zich te verantwoorden voor wat
er aan de hand was :wink:
 

Freekcv

  • #7
Hoe lang een ontsteekpen mee gaat is onderandere afhankelijk van het gebruik. Maar ja, dit is een slijtage onderdeel. Vergelijk het met de bougies in een auto. Voor de rest zou ik me om die afdichting geen zorgen maken. En ik neem aan dat je op de bon zelf kan zien of het membraanventiel is vervangen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu